Mikael_L
ZNK skrev:
Skulle köra på backa in bilen konceptet.

Alla bolag med säkerhetstänk backar in bilarna på parkeringen (vi är långt efter i Sverige på detta området). Ca 14% av alla olyckor sker vid parkering, de flesta vid backande. Sen kan man allid hävda att man backar ju in vid alternativet, men undersökningar säger att man är mer uppmärksam vid slutet av en färd och när man ska iväg har man bråttom generellt.

Så, fortsätt backa!
JohanLun skrev:
Ren spekulation, man har större koll på sina egna barn, att de inte springer bakom bilen på gården, än på barnen som går ute på gatan, så det känns vettigt.
Jag spekulerar i att man helt enkelt har lite koll på att platsen man backar in på då är tom, man har ju precis kört förbi och kollat.
Medan om bilen har stått parkerad så har man ingen aning om något barn eller djur ställt sig bakom bilen, eller kastat omkull sin cykel där osv.
Jag själv brukar gå bakom bilen och ta en snabb titt över läget innan jag backar ut, men glömmer givetvis detta allt för ofta.

Sen har vi Donald-Duck's argument om att det är bättre miljömässigt att hålla på och backa och så med varm motor än nystartad, som verkar vettigt.

Jag blir sugen på att börja backa in här hemma, men på vintern blir det knöligt med tanke på var uttagen till motorvärmaren sitter.
 
Men du är ju elektriker. Lite lampsladd och några TC och lite isoleringsband.

Protte
 
Det är väl bara backa in?
Om det bär emot, parkera utanför,
Om det bär emot, ta två spillbitar virke och lägg på det ställe framhjulen befinner sig när det tar i.
Om det bär emot, lägg om plattorna och höj en aning mot avvattningen.
Om det bär emot, byt bil.
Om det bär emot, flytta.
 
Går det att flytspackla garaget och lägga klinkers för att förhöja plattan lite och sen lägga om uppfartens nedre del så att den inte lutar så mycket? Problemet verkar ju vara att garaget ligger för lågt i förhållande till gatan. Då får du ett snyggt golv i garaget och det går förhoppningsvis enklare att köra in bilen. Såna klinkers brukar finnas på biltema för en relativt billig peng och duger bra till ett garage.

/S
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Baxa upp syllen på lecablock med donkrafter och bygg en kantbalk under syllen med lecablock. Sedan kan du fylla på med betong inne och höja marknivån i garaget. Sedan släta ut infarten.

Jobbigt och slitigt men nog görbart, om du inte har golvvärme.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Mikael_L
prototypen skrev:
Men du är ju elektriker. Lite lampsladd och några TC och lite isoleringsband.

Protte
Eller kanske köra in helt enkelt, under vintertid ... :)
 
Går det inte att lägga två ramper bara där hjulen för bilen ska gå ?
Antingen i plåt eller i trä, du kan göra dom som uppochned vända trianglar så dom passar i "vecket"
Ser inte ut att behövas så långa heller, fast det kanske inte syns så bra på bilden ?

Så när du byter bil någon gång i framtiden är det bara att plocka bort dom.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
O
Här finns det bra anledning att få köpa massa bra verktyg....
 
  • Gilla
sysmali och 1 till
  • Laddar…
Måtta var fronten är nära att slå i sen slipar du bort 1-2 cm. Om du inte har golvvärme då.
 
D09
Micro skrev:
Tyvärr så kommer hjulets diameter att vara densamma om han ska åka lagligt.;)
Större fälg innebär i princip tunnare däck (lägre profil på däcket).
Fast ett par 22" fälgar och 85 profil på däcket så.. :p
Bara jag som har otur när kretsarna i fontanellen ska kommunicera ;)
 
  • Gilla
Micro
  • Laddar…
ljungpiparen skrev:
Måtta var fronten är nära att slå i sen slipar du bort 1-2 cm. Om du inte har golvvärme då.
och sedan när man byter bil så slipar man 0,2x2m igen på ett nytt ställe.

Detta med att slipa golvet måste vara en av de sämsta förslagen i denna tråd. Tillochmed sämre än att parkera PÅ garaget. Faktiskt.
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Helt ärligt, skulle vara skitirriterad.

Tittar på bilden och det är inte helt enkelt. Går ju inte höja rännan hur som utan att avrinningen pajjar. Seröst skulle vara att lyfta infarten, rännan samt att gjuta upp golvet på samma gång. Behöver 0-8, stenmjöl + betong och en helg. En padda skulle vara schysst med.

Dvs plana ut hela skiten...kommer allt vatten rinna ut på sidorna då?
 
Gräv bort hela nerfarten.
Montera en billyft där i stället.
Då är det bara att köra ut på den, lyfta till gathöjd, och köra ut på gatan.
Tvärtom när du ska in i garaget.
Dessutom är det ju inte fel med en lyft, om man behöver fixa det ena eller andra... :screwy:
 
Många svar och synpunkter. Varför inte börja med att lägga dit en 28 eller 35 x120 regel och testa....
 
Är det inte därför man köper en suv, därför man byggt fel?!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.