Ja, som rubriken lyder. Jag har byggt en liten toalett i källaren på kåken. Oisolerat platta på mark. Byggår 1972. Bara så ni förstår förutsättningarna. Det ni ser på bilden är alltså inte själva toaletten. Utan intilliggande grovförråd. Där är konstruktionsbetongen blottlagd. Som ni ser har jag valt att strunta helt i tätskikt i själva toaletten. Fixturen för den vägghängda WC-stolen har jag helt enkelt satt i den uppreglade väggen. Det här är ett grovförråd så jag tänkte att den väggen får vara helt öppen såsom på bilden. På så sätt blir det enkel montering och service vid behov. Jag tänkte att jag ska fixa ett lokalt tätskikt i facket mellan reglarna där fixturen sitter, med en lite "balja" längst ner där jag sätter ett vattenlarm.
Men nu till min egentliga fråga. Vad tror ni om avloppet? Precis efter fixturen sitter det en 90-gradare som är vinklad ca 30 grader nedåt så det blir lite brantare fall precis efter WC-stolen. Förgreningen som ni ser på bilden är till för ett handfatsavlopp som ska på där. Sträckan mot den bortre väggen är ca 1 meter. Och sträckan längs väggen till höger i bild är ca 2,3 meter. Dessa sträckor har ca 1,5cm i fall per meter. Det syns inte på bilden. Men precis utanför bild i bildens högra nedre hörn kommer det en vertikal stam som jag anslutit med en förgrening med mjukböj.
Tror ni att det här funkar? Toaavlopp sägs ju ska klara sig med va 1cm/m i fall. Men jag har två 90-graderskrökar som jag misstänker inte är helt optimalt. Det är för visso långböjar. Men ändå.
Men nu till min egentliga fråga. Vad tror ni om avloppet? Precis efter fixturen sitter det en 90-gradare som är vinklad ca 30 grader nedåt så det blir lite brantare fall precis efter WC-stolen. Förgreningen som ni ser på bilden är till för ett handfatsavlopp som ska på där. Sträckan mot den bortre väggen är ca 1 meter. Och sträckan längs väggen till höger i bild är ca 2,3 meter. Dessa sträckor har ca 1,5cm i fall per meter. Det syns inte på bilden. Men precis utanför bild i bildens högra nedre hörn kommer det en vertikal stam som jag anslutit med en förgrening med mjukböj.
Tror ni att det här funkar? Toaavlopp sägs ju ska klara sig med va 1cm/m i fall. Men jag har två 90-graderskrökar som jag misstänker inte är helt optimalt. Det är för visso långböjar. Men ändå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "vattenlarm"
Vattenlarm för vitvaror Housegard
Ljud vid vattenläcka
150 kr inkl moms
Läs mer
Jag bumpar.
Är det ingen som har några synpunkter på min avloppsdragning?
Är det ingen som har några synpunkter på min avloppsdragning?
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Det lär nog fungera.........särskilt med tanke på att du har handfatsavlopp vid toan så det blir ju vattenrörelse där utöver toa också.
Klicka här för att svara