9 405 läst ·
98 svar
9k läst
98 svar
Kommer bostäder vara en usel investering i framtiden?
Sida 1 av 7
Bostäder har länge under 2000-talet varit en mycket bra affär. Man får belåna sig mot bostadens värde och den reala utvecklingen (nominella priser vs inflation) har varit god.
Med de senaste 2 årens inflation har detta dock ändrats. Nominellt (innan inflationen) har priserna gått ned 13% från toppen men realt är det det dubbla.
När räntorna nu inte verkar komma i närheten av 1% igen de närmsta 10 åren, är bostäder ens en bra investering? Kan vi få någon stark real prisuppgång med en bolåneränta på runt 3% som nog kommer vara gällande under överskådlig tid?
Hyresrätter är som bekant kraftigt prisreglerade i Sverige. Har man bra kontakter/kötid/svarta pengar så kan man skaffa en paradvåning på Östermalm på 130 kvm för 12k i månaden. Samma Brf kostar 25 msek.
Om man har en större insats, varför ska man då inte försöka få tag i en HR och lägga in insatsen på börsen istället för att låsa den i en bostad som inte ökar ett smack i realt värde?
https://www.sbab.se/1/om_sbab/press...iserna_tog_gladjeskutt_i_januari_-_eller.html
Med de senaste 2 årens inflation har detta dock ändrats. Nominellt (innan inflationen) har priserna gått ned 13% från toppen men realt är det det dubbla.
När räntorna nu inte verkar komma i närheten av 1% igen de närmsta 10 åren, är bostäder ens en bra investering? Kan vi få någon stark real prisuppgång med en bolåneränta på runt 3% som nog kommer vara gällande under överskådlig tid?
Hyresrätter är som bekant kraftigt prisreglerade i Sverige. Har man bra kontakter/kötid/svarta pengar så kan man skaffa en paradvåning på Östermalm på 130 kvm för 12k i månaden. Samma Brf kostar 25 msek.
Om man har en större insats, varför ska man då inte försöka få tag i en HR och lägga in insatsen på börsen istället för att låsa den i en bostad som inte ökar ett smack i realt värde?
https://www.sbab.se/1/om_sbab/press...iserna_tog_gladjeskutt_i_januari_-_eller.html
Finns inget generellt svar. Du måste utgå från geografi, läge, typ av bostad, prisnivå, arbetstillfällen, livsstil, fritidsintresse, etc. För mig är helheten en investering.
Eller avser du bara skillnad mellan hyresrätt och bostadsrätt, samt bara räkna pengar som man har när man dör?😉
Eller avser du bara skillnad mellan hyresrätt och bostadsrätt, samt bara räkna pengar som man har när man dör?😉
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 1 961 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 1 961 inlägg
Det vi ser nu är bara en lite bump! Ge det några år så är det glada dagar igen. I alla fall för de med bostäder i städerna eller städerna närhet. De som drömde om en ny grön våg får drömma vidare för utflytt från just städer sker pga att folk som behöver nya bostäder inte har råd att bo kvar i stan, inte för att "de vill till landet".Clarken37 skrev:Bostäder har länge under 2000-talet varit en mycket bra affär. Man får belåna sig mot bostadens värde och den reala utvecklingen (nominella priser vs inflation) har varit god.
[länk]
Sen är det ingen som vet vart räntorna ligger om 1-5-10 år. Det är inte alls omöjligt att det blir minusränta igen (för er som faktiskt kommer ihåg varför man införde minusränta så var det för att minska kronans värde för att få upp inflationen). Men med kring, kris, Kina och en allmänt orolig omvärld så är det svårt att säga hur det blir.
En sak är säker iaf, en bra bostad i ett bra område kommer alltid gå upp i värde i det långa loppet. För det har med tillgång och efterfråga att göra.
Renoverare
· Uppsala
· 2 087 inlägg
Finns väl en massa skäl? Man vill inte bo i lägenhet utan äga sitt boende. Det finns inga hyresrätter där man vill bo. De hyresrätter som finns ligger i obehagliga områden. Etc, etc. Det är väldigt sällan människor kan välja mellan två likvärdiga bostäder där den ena går att hyra och den andra går att köpa. Men visst. I ett sådant hypotetiskt fall kanske hyra är att föredra.Clarken37 skrev:
Det är möjligt att investering i eget boende kan vara en relativt dålig satsning sett till alternativa placeringar.... Men en normal människa lever 70-80 år, det är en relativt kort tid och att inte ta hänsyn till andra faktorer än rent ekonomiska skulle vara trist😎
https://publications.iadb.org/en/do...ake-you-happier-impact-evidence-latin-america
https://publications.iadb.org/en/do...ake-you-happier-impact-evidence-latin-america
Självklart inte. Men nu pratar jag enkom om den ekonomiska aspekten.A AndersS skrev:
Jag bor hellre i villa än Radhus tex. Men inte till vilket pris som helst. En villa i mitt närområde kommer gå loss på runt 40-50k per månad inklusive amortering och drift trots en bra insats.
Ett lika stort radhus på samma gata kanske genererar en bostadskostnad (amorteringsfri) på 15k i månaden.
Då är det en väldigt vanlig villa vi talar om och inget magnifikt på något sätt.
Har svårt att motivera att lägga det tredubbla för ett sådant boende och skippa 3 resor till Seychellerna eller dylikt per år med familjen.
När räntan var 1% och bostäder ökade 10% per år i värde var det ändå ett vettigt beslut. När bostäder inte ökar i värde och räntan är 3-4% har jag svårt att finna motivationen?
Gå upp nominellt ja. Realt? Tveksamt! Fallhöjden var nu rätt rejäl har det ju visat sig. Bostadspriserna stod i princip still mellan 2015-2020 trots minusränta. Sen blev folk galna under pandemin.Ossian K Olsson skrev:
Det vi ser nu är bara en lite bump! Ge det några år så är det glada dagar igen. I alla fall för de med bostäder i städerna eller städerna närhet. De som drömde om en ny grön våg får drömma vidare för utflytt från just städer sker pga att folk som behöver nya bostäder inte har råd att bo kvar i stan, inte för att "de vill till landet".
Sen är det ingen som vet vart räntorna ligger om 1-5-10 år. Det är inte alls omöjligt att det blir minusränta igen (för er som faktiskt kommer ihåg varför man införde minusränta så var det för att minska kronans värde för att få upp inflationen). Men med kring, kris, Kina och en allmänt orolig omvärld så är det svårt att säga hur det blir.
En sak är säker iaf, en bra bostad i ett bra område kommer alltid gå upp i värde i det långa loppet. För det har med tillgång och efterfråga att göra.
Ska vi återfå ett bostadsrace med 3% bostadsränta igen??
Sen finns det också någon rimlig gräns för vad saker ska kosta. Att en högst medioker villa från 70-talet redan kostar 10 msek i ett bättre område i Sthlm är högt.
Om denna villa ska gå upp 10% per år i 10 år så kommer den 2034 kosta 25 msek. Tror inte det kommer hända
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 1 961 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 1 961 inlägg
Kostar de 40-50 tkr per månad borde de ju vara med lån på 6-7 mkr.Clarken37 skrev:Självklart inte. Men nu pratar jag enkom om den ekonomiska aspekten.
Jag bor hellre i villa än Radhus tex. Men inte till vilket pris som helst. En villa i mitt närområde kommer gå loss på runt 40-50k per månad inklusive amortering och drift trots en bra insats.
Ett lika stort radhus på samma gata kanske genererar en bostadskostnad (amorteringsfri) på 15k i månaden.
Då är det en väldigt vanlig villa vi talar om och inget magnifikt på något sätt.
Har svårt att motivera att lägga det tredubbla för ett sådant boende och skippa 3 resor till Seychellerna eller dylikt per år med familjen.
När räntan var 1% och bostäder ökade 10% per år i värde var det ändå ett vettigt beslut. När bostäder inte ökar i värde och räntan är 3-4% har jag svårt att finna motivationen?
Då kan du ju se motivationen att 2022 så åt inflationen upp 600 000 kr och 2023 något mindre. Med andra ord så har du fått 1 mkr nästan gratis.
Finns tonvis med HR. I Stockholms innerstad som är Sveriges mest attraktiva område är 40% drygt HR.Henningelvis skrev:
Finns väl en massa skäl? Man vill inte bo i lägenhet utan äga sitt boende. Det finns inga hyresrätter där man vill bo. De hyresrätter som finns ligger i obehagliga områden. Etc, etc. Det är väldigt sällan människor kan välja mellan två likvärdiga bostäder där den ena går att hyra och den andra går att köpa. Men visst. I ett sådant hypotetiskt fall kanske hyra är att föredra.
Just därför jag nog hellre reser till exotiska platser med familjen 3 gånger per år än att betala enorma räntor. Kör bra bilar, unnar mig och familjen saker i vardagen utan att behöva tänka på vad det kostar.C Crixer77 skrev:
Har man råd med allt ovan OCH en villa värd 20 msek fine. Men det är inte så många som har.
Själv växte jag upp i radhus. Men jag var på fantastiska resor i hela världen med familjen under hela min uppväxt. Hade dessutom hus i skärgården. Aldrig i livet att jag nu i efterhand hade bytt alla de resorna och stället i skärgården mot en fet villa istället för radhuset
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 1 961 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 1 961 inlägg
Men kära du! Hur många villor finns det för 20 mkr? En gissning från min sida är 0,1-0,2% av Sveriges alla småhus vilket är ca 200-400 stycken.Clarken37 skrev:Just därför jag nog hellre reser till exotiska platser med familjen 3 gånger per år än att betala enorma räntor. Kör bra bilar, unnar mig och familjen saker i vardagen utan att behöva tänka på vad det kostar.
Har man råd med allt ovan OCH en villa värd 20 msek fine. Men det är inte så många som har.
Det som kommer att hända på lite längre sikt är att energipriser får stor, eller kanske störst, inverkan på pris(utvecklingen) av bostäder.
Äldre hus, som mina egna, som inte går lätt att få energieffektiva, kommer att stagnera i värde till förmån för välisolerade dito med mycket låg energiförbrukning.
Äldre hus, som mina egna, som inte går lätt att få energieffektiva, kommer att stagnera i värde till förmån för välisolerade dito med mycket låg energiförbrukning.
Jo just därför jag skrev att det är få som berörs av det.Ossian K Olsson skrev:
Diffen i pris mellan en genomsnittlig villa i Stockholm (9 msek) och ett genomsnittligt radhus (4,9 msek) är stor.
Du behöver 4,1 msek mer i lån för villan. Räknar du in diffen i ränta och amortering så ska du upp med 20k mer i månaden vid 4% ränta för villan.
Du kan göra rätt mycket kul för de 240k om året som du betalar för villan.