16 959 läst ·
51 svar
17k läst
51 svar
Kommer altanen välta?
Du har inte lagt upp nån ritning på placeringen av plintarna men högst troligt klarar inte 170×45 som bärlina vare sig tvärkraft eller nedböjning vid 10 kN/m2.
När den permanenta minlasten av vattnet kommer ligga på 10 kN/m2 bör du också addera egentyngd av däcket samt lägga till personlast. Mer rimligt vore 12 kN/m2 som dimensionerande last.
Har du beräknat bärlinorna?
När den permanenta minlasten av vattnet kommer ligga på 10 kN/m2 bör du också addera egentyngd av däcket samt lägga till personlast. Mer rimligt vore 12 kN/m2 som dimensionerande last.
Har du beräknat bärlinorna?
Intressant tanke, jag tänkte att det ingick i Svensk trä beräkningen... Med granskar man kritiskt så gör det möjligtvis inte det...
Okej, lite räknefakta... Hela altanen är inte belastad med Pool men tittar på det tyngsta området.
1 belastning 10kn/m2
2 cc skruvregel 40cm dvs utdragen last
3 cc bärlina 100cm
4 cc plint 100cm
När jag matar in det på Svensk trä beräkningssida, så får jag rekommendation 45x170 C24 deformation 3mm nytjandegrad 94%
Byter jag till 45x195 C24 blir deformation 2mm nytjandegrad 82%
Så det ska fungera...
Okej, lite räknefakta... Hela altanen är inte belastad med Pool men tittar på det tyngsta området.
1 belastning 10kn/m2
2 cc skruvregel 40cm dvs utdragen last
3 cc bärlina 100cm
4 cc plint 100cm
När jag matar in det på Svensk trä beräkningssida, så får jag rekommendation 45x170 C24 deformation 3mm nytjandegrad 94%
Byter jag till 45x195 C24 blir deformation 2mm nytjandegrad 82%
Så det ska fungera...
Vid 12kn/m2 rekommenderas 45x195 C24 då med 93 nytjandegrad
Du måste bygga in en större säkerhetsmargunal!
En nyttjandegrad på 100% betyder att du är precis på bristningsgränsen där allt brakar ihop om en fjäril landar på däcket. Om du då bygger allt med en nyttjandegrad på 93 % så är du farligt nära att allt ska ge upp.
När man bygger hissar och andra "riskabla" saker så använder man ofta en säkerhetsfaktor på 4-12. Det innebär i ditt fall att nyttjandegraden helst ska vara en bit under 10% och absolut aldrig över 25%.
En nyttjandegrad på 100% betyder att du är precis på bristningsgränsen där allt brakar ihop om en fjäril landar på däcket. Om du då bygger allt med en nyttjandegrad på 93 % så är du farligt nära att allt ska ge upp.
När man bygger hissar och andra "riskabla" saker så använder man ofta en säkerhetsfaktor på 4-12. Det innebär i ditt fall att nyttjandegraden helst ska vara en bit under 10% och absolut aldrig över 25%.
Absolut, det känner jag till. Funderar på om det redan finns i beräkningsprogramet. Hittar inget skrivet om det direkt, får gräva lite i det.Janus82 skrev:
Du måste bygga in en större säkerhetsmargunal!
Har en rund pool som är 5.5 m med ett vattendjup på 1 m vilket är nästan 17 ton och poolen står på ett fyrkantigt fundament med c/c 40 cm 33 mm virke på reglar 45x195 mm med 31 pelare 90x90 mm som sitter i hållare i berg. Står fortfarande lika stadigt efter 12 år.Janus82 skrev:
Gräv ut och ställ poolen på marken!
En altan med en lite större pool (alltså mer än ett spa-bad) kommer behöva vara rejält stöddig i konstruktionen. De flesta ovanmarkspooler av det slaget som du har på bilden har ett djup på 1,2m. Det gör att de väger 1,2 ton per kvadratmeter. Om du tänkte använda färdiga plintar så ska du notera att Benders säger att maxbelastningen per plint är 400kg. Du måste alltså ha 3 plintar per kvadratmeter under poolen för att klara av belastningen. Det bli så många att du närmar dig att gjuta en solid betong-platta under poolen.
Du behöver ju inte gräva ur så mycket att poolen blir nersänkt i altanen men bara att den står på marken gör allting mycket lättare. Ofta kan det ju se väldigt trevligt ut när poolen sticker upp typ 50 cm så att det blir bekvämt att sitta på sargen.
Säkerhetsmarginaler är med i den dimensionering du har gjort på svenskt trä.C Christer Bill skrev:
Det är däremot fortfarande oklart för mig var du har beräknat bärlinorna. Du skriver cc 1000 mellan både plint och bärlina men I den inklippta beräkningen är det cc 1200 mellan bärlinorna.
På upplaget på bärlinan får du ca 18 kN i upplagsreaktion med cc 1200x1000 mellan plinten.
Om jag läser tabellen rätt på
https://www.traguiden.se/konstrukti...struktionsvirke---dimensionerande-barformaga/
Så tål en 170 hög regel 9,4 kN i tvärkraft. Du behöver alltså använda dubbla 170x45 för att klara dig mot brott i upplaget.
Du behöver även räkna med nedböjning för att se om det funkar med 170x45.
Om du beräknat bärlinorna så visa gärna den beräkningen så kan fler göra en rimlighetsbedömning på den.
Dessa beräkningsprogram ska inte användas av lekmän i komplicerade byggen. Det finns så många detaljer och parametrar i ett bygge likt detta, där en misstolkning kan leda till katastrof, även dödsfall.C Christer Bill skrev:
Vidare är det vatten i poolen. Vad händer om man leker i vattnet, eller kanske vid kraftig blåst?
Nej jag håller med! Dom flesta som sitter inne på sina kontor och pysslar med detta hela dagarna har ofta väldigt begränsad praktisk kunskap. Verkligheten är ofta en helt annan mot teorin. Jag var uppe och stod på min gamla altan med grävmaskin när jag rev den. Den konstruktionen skulle nog inte bära sin egenvikt i teorinA AG A skrev:
Saknar lite info. Hittar inte om hur många plintar/bärpelare det är tänkt. I den bild TS gav finns endast en utritad, direkt under poolen. Nu är jag inte kunnig i frågan men spontant tycker jag i så fall: aldrig i livet!
En annan tanke jag fick var att gjuta en "betongpelare"/grund direkt under poolen. Ur min begränsade kunskap verkar det vara en mer långtidssäker och stabilare lösning. Dvs mindre bekymmer i framtiden.
En annan tanke jag fick var att gjuta en "betongpelare"/grund direkt under poolen. Ur min begränsade kunskap verkar det vara en mer långtidssäker och stabilare lösning. Dvs mindre bekymmer i framtiden.
Ett snedstag i vardera riktning skulle säkra att det inte viker sig. Det skulle jag gjort för att känna mig trygg.C Christer Bill skrev:
Krafterna nedåt känns det som att du har räknat och kontrollräknat
Edit: Sen skulle jag rekommendera att fundera på att sänka ner poolen i trädäcket som andra varit inne på. Inte för hållfasthetens skull men för det estetiska. Den kommer att kännas mindre som en koloss och blir lättare att gå i och ur också. Vi gjorde så med vårt spabad och vi är väldigt nöjda över det. Sen fick vi dock spräcka en del berg för att få ner det men det var det värt
Detta är ingen fråga för ett internetforum. Liv står på spel, chansa inte. Kontakta konstruktör.