247 760 läst ·
590 svar
248k läst
590 svar
Kommentarer till nätverksskolan
Suverän lösning om man vill skapa en loop...T TechChad skrev:
Skulle du koppla sådär i mitt stadsnät så skulle säkerhetsfunktionerna slå in och stänga ner din uppkoppling direkt och det skulle vara stendött tills du kopplat rätt och väntat någon minut.
Ska man koppla rätt så kopplar man EN nätverkskabel mellan routerns WAN-port och port i fiberkonvertern. I valfri LAN-port på routern så kan man koppla in switchen.
Routerns funktion är att routa trafik, dvs skicka trafiken rätt vägar från ditt hemnätverk ut till omvärlden.
Switchens funktion är att ge fler portar att koppla in utrustning i.
Fiberkonvertens funktion är att omvandla den optiska signalen till en elektrisk signal.
Fast i detta fallet är fiberkonvertern också en switch där internet levereras på en port, tv och telefoni på en annan port.L L.M.Olsson skrev:Suverän lösning om man vill skapa en loop...
Skulle du koppla sådär i mitt stadsnät så skulle säkerhetsfunktionerna slå in och stänga ner din uppkoppling direkt och det skulle vara stendött tills du kopplat rätt och väntat någon minut.
Ska man koppla rätt så kopplar man EN nätverkskabel mellan routerns WAN-port och port i fiberkonvertern. I valfri LAN-port på routern så kan man koppla in switchen.
Routerns funktion är att routa trafik, dvs skicka trafiken rätt vägar från ditt hemnätverk ut till omvärlden.
Fiberkonvertens funktion är att omvandla den optiska signalen till en elektrisk signal.
Tur du inte jobbar på telia dåL L.M.Olsson skrev:Suverän lösning om man vill skapa en loop...
En fiberkonverter är absolut en omvandlare för att konvertera optisk till elektrisk signal. Nu är ju som sagt detta en tjänstefördelare.
Men om man kopplar ihop två olika nät (med var sin DHCP-server) som tex internet & IP-TV så kommer det bli strul i bägge näten.A Andy78 skrev:
För att kunna få in det i samma nätverk så måste bägge trafiken routras ihop, det är det Telia gör i deras routrar.
Just därför så skulle jag göra det enkelt och bara dra en lankabel till en separat switch för tv och sedan fördela därifrån till respektive rum, om man bara ska ha en tvbox så behövs ingen switch.Demmpa skrev:
Vill som sagt inte säga hur det funkar det är över min kunskap. Men att det funkar för mig som kört Telia (deras "öppnafiber") är i alla fall säkert.Demmpa skrev:
Men i Telia öppen fiber så levereras IP-TVn även taggat i eget VLAN på samma port som internet levereras i otaggat.
Sedan så tar Telias router å routrar ihop otaggade internet i VLAN0 med taggade IP-TV i VLAN845 till det egna LANet så att tv-boxarna mm får ip 192.168.x.y.
Så prova med att ta bort den ethernetkabel som går från den port som IP-TVn distribueras otaggat på.
Sedan så tar Telias router å routrar ihop otaggade internet i VLAN0 med taggade IP-TV i VLAN845 till det egna LANet så att tv-boxarna mm får ip 192.168.x.y.
Så prova med att ta bort den ethernetkabel som går från den port som IP-TVn distribueras otaggat på.
Skulle precis sagt det samma. Så länge man använder Telias router så funkar det utan kabel 2 också. Eller om man kör med tex Asus router som kan aktivera igmp. Dock bara med en st tvbox. Enligt rykte så har iofs Telia en ny tvbox på gång där man kör rubbet via wifi eller kabel direkt på nätet, typ motsvarande Apple TV och då är problemet borta.Demmpa skrev:
Men i Telia öppen fiber så levereras IP-TVn även taggat i eget VLAN på samma port som internet levereras i otaggat.
Ah ok då fattar jag, absolut håller med att det ju inte är en stor investering. Förresten kan jag inte prova detta idag på något sätt? Om jag kopplar kabeln som går till IPTVn idag, direkt in i routen istället, ska det då funka att titta på TV då?T TechChad skrev:
Då går det bara en kabel från fiberfördelaren till WANen på routern. Men portarna heter ju bara port 1, 2,3 och 4.
Eller är det så att portarna är konfigurerade efter antingen då Internet eller Ip-tv?
Tack så mycket för sammanfattningenT TechChad skrev:Om du vill flytta fiberfördelaren så skulle jag antingen köra med att lägga kabeln utvändigt i list. Då funkar det att dra denna: [länk]
Denna drar du från dosan som sitter utomhus för att sedan koppla in i fiberfördelaren.
Vill du inte dra list utvändigt och ändå flytta fiberfördelaren så kan du köra med denna lösning:
Dra denna:
[länk]
(med den stora kontakten kvar ute) igenom röret som dina datakablar går igenom.
I andra änden (där din router sitter) sätter du denna:
[länk] på fiberkabeln som du nyss dragit.
och i samma kontakt som ovan sätter du också denna:
[länk]
som du sedan patchar in i din fiberfördelare.
A Andy78 skrev:
T TechChad skrev:
Absolut så kan en fiberkonverter ha flera funktioner, dess primära funktion är dock som jag skrev att omvandla signalen. Att fiberkonvertern har flera funktioner ändrar dock inte faktumet att kopplingen ovan riskerar att skapa problem.
Jag vet bara hur öppen fiber ser ut tyvärr, men då är internet på port 1 och tv på port 2, men om man kör leverantörens router så ligger tv även med taggat i port 1 enligt kommentarer längre upp. Från routern så kan man sedan plocka ut valfri tjänst på alla portar. Med Bahnhof kan det vara annorlunda. För att komplicera, eller kanske förenkla det finns numera även mediaomvandlare/tjänstefördelare med sk free seating som känner av vilken typ av utrustning som kopplas in i porten och därefter skickar rätt trafik.G MrGlad8 skrev:Ah ok då fattar jag, absolut håller med att det ju inte är en stor investering. Förresten kan jag inte prova detta idag på något sätt? Om jag kopplar kabeln som går till IPTVn idag, direkt in i routen istället, ska det då funka att titta på TV då?
Då går det bara en kabel från fiberfördelaren till WANen på routern. Men portarna heter ju bara port 1, 2,3 och 4.
Eller är det så att portarna är konfigurerade efter antingen då Internet eller Ip-tv?
Ok så om jag låt säga switchar kablarna i fiberfördelarna så borde jag varken få internet eller tv i dagsläget då?J Jocke Best skrev:Jag vet bara hur öppen fiber ser ut tyvärr, men då är internet på port 1 och tv på port 2, men om man kör leverantörens router så ligger tv även med taggat i port 1 enligt kommentarer längre upp. Från routern så kan man sedan plocka ut valfri tjänst på alla portar. Med Bahnhof kan det vara annorlunda. För att komplicera, eller kanske förenkla det finns numera även mediaomvandlare/tjänstefördelare med sk free seating som känner av vilken typ av utrustning som kopplas in i porten och därefter skickar rätt trafik.
Nu så inser jag att jag har sagt fel. Jag har INTE telia som internet operatör utan Universal. Sedan hade Telia som TV operatör. Men det är på Telias öppna villa fiber. O ja, skulle jag haft Telia som operatör så skulle det funka att koppla hur som helst.J Jocke Best skrev:Jag vet bara hur öppen fiber ser ut tyvärr, men då är internet på port 1 och tv på port 2, men om man kör leverantörens router så ligger tv även med i port 1 enligt kommentarer längre upp. Från routern så kan man sedan plocka ut valfri tjänst på alla portar. Med Bahnhof kan det vara annorlunda. För att komplicera, eller kanske förenkla det finns numera även mediaomvandlare/tjänstefördelare med sk free seating som känner av vilken typ av utrustning som kopplas in i porten och därefter skickar rätt trafik.
Men då jag inte har det så var det den lösningen som funka med att köra en switch först.