:) En panel ansluten till uttagen i huset.
Patchkablar från den rakt in i switchen

Micke_vb skrev:
Alltså som min tanke 1 med två paneler då.... en panel som är fast installerad med alla paneler och den andra panelen fast installerad tll alla switchar och ansluta därimellan med patckabel..?
Så gjorde jag för adslmodemet och någon switch. Det var mer jobb än nödvändigt, man kopplar inte om tillräckligt ofta för att det ska vara vettigt.

Jag gick på min linje ändå och har nu stött på patrull... Jag har alltså en patchpanel som jag har anslutit alla uttag i huset till och under den en panel till som jag har anslutit till mina switchar totalt 19 uttag och 19 switchportar... så långt allt lugnt, nu när jag ska patcha mellan panelerna så funkar inget :confused:

Kör jag som Mats tycker, alltså en panel som är ansluten till uttagen i huset och switchen in i den med patchkabel så funkar det. :eek:

Felet verkar vara i panel 2

Jag har kollat med testinstrument så jag har klämt RJ45 och panelen rätt och jag har stött och blött och provat olika uttag i panelen och samma visa i alla uttag. Vad gör jag för fel....:confused:

Panelerna i fråga är dessa http://www.kjell.com/content/templa...1&path=97000000,208000000,209500000,225000000

Jag begriper inte varför ni väljer att sätta en andra panel som bara fungerar som en "förlängning" av swithen? Varför sätter man inte switchen i anslutning till panelen med uttagen som distribuerar ut till huset?

Ja, jag ställer mig frågande också. Det är ju defintivt inte till någon nytta och varje skarv är ett potentiellt problem.

Switchen placeras lämpligen vid patchpanelen och patchas direkt till paneluttaget för respektive uttag.

Precis, dessutom är det ju definitivt svårare att kolla om man har länk om man måste följa kablarna ytterligare en bit.

it-snubben skrev:
Ja, jag ställer mig frågande också. Det är ju defintivt inte till någon nytta och varje skarv är ett potentiellt problem.

Switchen placeras lämpligen vid patchpanelen och patchas direkt till paneluttaget för respektive uttag.
Ifall det inte var tydligt ovan, så räkna in mig också. Ingen nytta, bara problem.

Kan någon råda mig?

När jag nu byggt ut och dragit för nätverk i hela huset så kan jag konstatera att jag varit en kombination av dåligt påläst och kanske snål. Tanken var från början att alla rum ska kunna ha nätverk och telefon. Jag drog då färdigdragen TP (blå 16-slang) till alla rum och hade tänkt att snålkoppla (två par till respektive uttag).

Efter en del läsande här begrep jag att telefonen inte funkar utan att göra speciella kablar för detta. Jag har därför också dragit i en 4-ledars tvinnad telekabel utan hölje till samtliga uttag.

Frågan är nu vilket som är bäst då dragandet av ytterligare slang är försent.

Alt. 1. Koppla två par från TP-kabeln och ett par från telekabeln till respektive uttag. Jag kan då patcha ut data eller telefon i vilket uttag som helst men begränsat mig till 100 Mbit.

Alt. 2. Fullkoppla ena uttaget med TP-kabeln och koppla tele till det andra.

Synpunkter mottages med tacksamhet :)

Ja det var ju en liten soppa... :) Eftersom det inte är att rekommendera att kontakta om uttagen (när du ångrar dig om något år) så skulle jag om mag måste välja rekommendera att fullkoppla det enda uttaget i dubbeluttaget. Då kan du enkelt splitta det i två utanför (med en "kabeldelare" i bägge ändarna, notera att en switch inte är mycket dyrare). Du kan sedan lätt gå upp till gigabit när det blir aktuellt (du får då sätta en switch i rummet om du vill ansluta mer än en dator). Att dela kabeln över två uttag blockerar effektivt uppgradering av nätverket till gigabit.

Sedan, för ev. andra lyssnare, så är det här som sagt inte att rekommendera. Dra dubbel riktigt nätverkskabel från början. Skippa ekkx till telefon helt; koppla istället in den direkt i nätverksuttaget. Om jag hade flyttat in i ett sådant hus så hade jag starkt övervägt att dra om med dubbla nätverkskablar till alla (dubbla) uttag. Gör om gör rätt mao. :)

P.S. Det är fö skottpengar i branschen på de som delade cat5-kabel och kopplade två par till varje uttag på "den gamla goda tiden". Det är vad vi tycker om att komma till en anläggning som inte är fullkopplad. Bara så att du vet... ;) D.S.

Tack för svaret! Jag kör på ett fullkopplat datauttag och ett tele då.

Man önskade att det fanns (lätt tillgängligt) en så tunn TP-kabel att det gick i två i en 16-slang. De siameser jag sett där ligger dom sida vid sida som en högtalarkabel och ger ingen utrymmesfördel vad jag kan se. Finns det ingen rund 16-ledare (8 par)? Det borde ju ge en kabel som skulle gå att få igenom även en 16-slang.

Dubbla nätverk och trådlös telefon?

ThomasLindgren skrev:
Dubbla nätverk och trådlös telefon?
Vi har trådlösa telefoner redan. Placeringen av basenheten blir inte optimal i det utrymme jag har min patchcentral. Basenheten vill jag ha antingen i hallen, köket eller i datarummet. Barnen kanske vill ha en egen telefon och då tycker jag den ska vara fast.
Dessutom vill jag ha en trådtelefon i händelse av strömavbrott, oladdade trådlösa telefoner etc. Helst en trådtelefon per våning.

Huvudproblemet är ju att jag bara har en 16-slang till varje rum. Ska jag ha dubbla nätverk kan jag inte gå på 1000 Mbit.

Det skall inte vara *omöjligt* att dra dubbel cat5/6 i en 16 slang. Tunn oskärmad kabel, båda dras samtidigt (naturligtvis) en som drar, en som matar och lite professionell kabelsmörja (inte diskmedel eller dylikt) så tycker jag att det skall gå (om du inte har en massa 90-böjar på rad osv.) Om du har slangen på exv. vinden någon bit, så kapa den där så att du kan dra i två omgångar och låt kabeln hänga löst på vinden istället (då får du också naturligt plats med en service loop där den går ner i väggen). Putta in lite isolering i slangen när du är klar så får du inga problem med kondens. Så gör du ett försök på det lättaste stället. Själv har jag lyckats med fyra stycken cat5e skärmade kablar genom en 20mm slang, fast bara kortare sträckor då (typ en meter och rakt). :) Om du söker i forumet så vill jag minnas att det funnits tips på slankast kabel här förut.

Sedan så behöver du ju bara offra ett uttag på basstationen till den trådlösa, för att få den till rätt ställe och så slipper du resten av telefonidragningen.

Den fördragna blåa slangen verkar ju innehålla en UTP5E. Är jag inte rökt på 1000 Mbit redan där?

Bob Anderson skrev:
Den fördragna blåa slangen verkar ju innehålla en UTP5E. Är jag inte rökt på 1000 Mbit redan där?
Cat5e är specad till 1 Gbit/s.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.