Hej! Har ett timmerhus byggt 1907, 10x10m med halv källare, torpargrund på andra halvan. Källaren handgrävdes på -70talet och grunden murades då upp med nån form av lättbetongblock. Hur själva torpargrunden ser ut vet jag inte då den är putsad utvändigt. Jag skulle vilja ta en titt på själva krypgrunden för att se om det finns några fuktproblem där.

Frågan är bara vilken väg jag ska ta.

Antingen gör jag ett hål i grunden utifrån eller så går jag via väggen i källaren. Huset är ett typiskt korsvirkeshus? med murstock i mitten. Vad borde jag kunna vänta mig i källarväggen mellan källare och krypgrund? Hur byggde man förr, hade man stenfot där som stöd eller skötte golvåsarna hela bärigheten, nu tänker jag på den ursprungliga konstruktionen - innan källarbygget.

Väggen där i källaren är putsad och jag hoppas/tror att även den är murad med betongblock. PGA en altan så finns det bara ett ställe utvändigt att gå in genom och jag misstänker att bakom putsen på grunden så finns det en stengrund så det känns lite osäkert att gå den vägen. Jag vill ju inte äventyra grundens bärighet genom att plocka bort en sten där...

Som ni hör är jag alltså mest sugen på att gå genom källaren, vad tror ni?

Några tips?

Har kåken klarat sig i 99 utan att ruttna upp, så klarar den sig nog även i fortsättningen.
Skulle du ta upp ett hål skulle du i alla fall inte se så mycket. Troligen är det knappast kryputrymme där.

Gör en lucka i golvet, där du sen ska ha matta och bord :P

Har ungefär samma problem - byggår 1910 och ingenstans att krypa in..

Man kan ju kika in genom ventilerna och med ficklampa + spegel kan man se ganska mycket. Jag har ia konstaterat att det är jäkligt trångt att krypa ia.

VI fick rådet av anticimex besiktningsman att ta upp hål i grundmuren och enl honom skulle det inte påverka stabiliteten något.
Pga vårt hus är utbyggt flera ggr skulle jag behöva göra 4st hål för att komma åt alla delar - så det får nog vara...

För de som har, så kanske det skulle funka att montera en dv-kamera på en pinne som man kan stoppa in genom ev. ventiler. Det gäller bara att den inte faller av :o
Om den inte har inbyggd belysning kan man väl sätta en liten ficklampa bredvid.

Kanske montera allt på en lite platta som går vrida med hälp av ett par snören.....

Annars så funkar det hyfsat att bara stoppa in en digitalkamera och bränna av ett par bilder i olika riktningar. Så gjorde jag på en visning. Då kan man studera allt i lugn och ro sedan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.