Byggahus.se

Kombiugn, vanlig och ånga

771 läst  18 svar

1. K
    Lägenhetsfixare · Nivå 8
    Vi planerar ett nytt kök och rådet vi fått är att sätta in kombiugn med vanlig ugn och ånga . Vi har inte så gott om plats och tänker inte ha mikro längre. Ångfunktionen ska fungera bra vid uppvärmning till exempel. En liten nackdel är att ugnen inte kan värmas högre än 225 grader, men det är inte så vanligt. Någon som har erfarenhet av ugn med ångfunktion.

(Verkar som man inte kan ändr rubriken, stavningsfunktionen ändrade kombiugn till kombivagn)

• Laddar…
  2. Charlie2
    Medlem Nivå 12
    Jag skulle mycket hellre ha två varmluftsugnar. Tänk efter hur du lagar mat, hur ofta vill du ångkoka ngt jämfört med annan matlagning i bakning? En liten micro för uppvärmning kan du sätta i ett väggskåp.

• Laddar…
  3. V
    Medlem Nivå 1
    :DTack ska fundera lite

4. K
    Lägenhetsfixare · Nivå 8
    Köket är litet, så kan bara sätta en ugn, då vill vi ha den så användbar som möjligt. Vår köksbutik föreslår vanlig ugn i kombination med ångugn. Vi har inte så mycket skåp, så en mikro vill vi helst klara oss utan.

5. Charlie2
    Medlem Nivå 12
    Bakar ni bullar? 250 gr. Kör på varmluftsugn inte kombi.

• Laddar…
  6. Hemmakatten
    Moderator · Nivå 18
    Vi har en kombimikrougn från Siemens. Den går upp till 275 gr när grillfunktionen är på. Mikron är suverän. Och ugnen likaså.

Jag är en matnörd och lagar och bakar mycket mat. Jag skulle satsa på en kombimikrougn och skippa ångfunktionen. Den är det inte många som använder.

7. Bästa svaret

C
    Medlem · Nivå 11
    Jag har en kombiugn som har varmluft, ånga och grill och jag har ingen mikro (fanns inte plats för den, första gången jag inte har en mikro). Jag var lite orolig för om det skulle funka, men älskar ugnen. Visst händer det ibland att jag skulle ha velat kunna dra på varmare än 225 och jag saknar också pyrolysrengöring som man ju inte kan få med ångan, men jag använder ångfunktionen som tillägg nästan hela tiden. Dock har jag lyxat till det och skaffat en med fast vatten- och avloppskoppling efter att under en kortare tid ha bott i en annan lägenhet med en likadan ugn men med manuell fyllning och tömning av vatten (vilket då var minst 2 ggr per gång man ville använda ångfunktionen och kändes väldigt krångligt).

Första gången jag stoppade in en hel kyckling och satte på fågelprogrammet och sen kunde plocka ut en härligt gyllenbrun fågel ett tag senare kändes det nästan magiskt.

Det stora minuset var helt klart priset, ugnen är det absolut lyxigaste i min lägenhete, men nu när jag väl svalt kostnaden så är jag jättenöjd.

Tining och uppvärmning funkar finfint i ångugnen, popcorn gör jag numera på spisen och vetevärmaren kan man också värma i den vanliga ugnen.

• Laddar…
  8. R
    Lösvirkesbyggare · Nivå 11
    Någon beteckning?

• Laddar…
  9. V
    Medlem Nivå 1
    Tack kul att höra att det fungerar bra

10. V
    Medlem Nivå 1
    Har du ref nr på din eller namn pris?

11. R
    Lösvirkesbyggare · Nivå 11
    Nej, jag har ingen beteckning, nummer eller pris. Men jag frågade #Hemmakatten vad de har för beteckning på sin Siemens ugn. Är själv intresserad av att eventuellt byta ut vår mikro som är på väg att ge upp mot en kombiugn.

12. V
    Medlem Nivå 1

Vilken typ av Siemens kombiugn har du ? Namn bet pris? Tacksam för info VAINA

13. T
    Medlem · Nivå 6
    Det finns några äldre trådar i det här ämnet, sök så kommer du att hitta fler tips och synpunkter! :)

• Laddar…
  14. E
    Medlem · Nivå 4
    Vi valde bort ångugn vid nya renoveringen av nytt kök då vår erfarenhet var att ångfuktionen användes sällan.
    Vi valde nu en kombiugn - mikro och varmluft Siemens. Fungerar mycket bra.
    Vi har dessutom en vanlig ugn också.
    Om du ska baka matbröd vill du ha helst 300 grader eller minst 280.

• Laddar…
  15. V
    Medlem Nivå 1