10 506 läst ·
7 svar
11k läst
7 svar
kombisåg erfarenheter?
Finns här någon som har erfarenhet av Ryobi ETMS1825HG?
Denna såg har ju ett attraktivt pris jämfört med vanliga kap/gersågar i mellanprisklass eftersom den har klyvfunktion.
Ryobis specifikation och beskrivning har ju en del att önska i mer detaljering, t ex sågdjup på klyvsågen, laser, gervinklar mm.
Är denna typ av såg bökig att jobba med vid vanlig kap/gersågning?
Denna såg har ju ett attraktivt pris jämfört med vanliga kap/gersågar i mellanprisklass eftersom den har klyvfunktion.
Ryobis specifikation och beskrivning har ju en del att önska i mer detaljering, t ex sågdjup på klyvsågen, laser, gervinklar mm.
Är denna typ av såg bökig att jobba med vid vanlig kap/gersågning?
Finns det verkligen ingen som använt en kombisåg av något slag som kan ge lite kommentarer på hur det är att jobba med en sådan lösning?
Johan
Johan
Tack Stefan
Det var det jag var rädd för att det är för mycket kompromiss med en allt-i-ett-lösning.
Johan
Det var det jag var rädd för att det är för mycket kompromiss med en allt-i-ett-lösning.
Johan
Har kollat på en sån, perfekt för lite småjobb tänkte jag, men den klarar bara 70mm vi 90gr, vilket innebär att du inte kan såga av en 45x95 ens. Jag tänkte ha den till parketten, perfekt att kunna klyva, men den klarar inte heller då 190mm parkett, att såga rakt av, suck.
Jag letar efter en annan billig kombimaskin nu. Nåt förslag?
Jag letar efter en annan billig kombimaskin nu. Nåt förslag?
Medlem
· Västra Götaland
· 509 inlägg
Har testat en likanade den du länkar till men den tyckte jag inte var nåt vidare.
"För klumpig vid gerning och för liten vid klyvning" håller jag nog med om var en passande beskrivning.
Jag fick en liknande sådan här för ett tag sedan:http://www.jula.se/kap-ger-klyvsag-1600-w-o255-mm-242167
(Annat namn men troligen från samma kinesiska fabrik)
Jag var la lite skeptisk i början mot kombigrejer men när jag behöver ha med sågen så är det inte så dumt att ha båda funktionerna i samma såg iaf. Funkar bra som byggsåg men ingenting för möbelsnickeri kanske. Men för min del gör det inget då jag har större justersåg i garaget för den typen av jobb.
"För klumpig vid gerning och för liten vid klyvning" håller jag nog med om var en passande beskrivning.
Jag fick en liknande sådan här för ett tag sedan:http://www.jula.se/kap-ger-klyvsag-1600-w-o255-mm-242167
(Annat namn men troligen från samma kinesiska fabrik)
Jag var la lite skeptisk i början mot kombigrejer men när jag behöver ha med sågen så är det inte så dumt att ha båda funktionerna i samma såg iaf. Funkar bra som byggsåg men ingenting för möbelsnickeri kanske. Men för min del gör det inget då jag har större justersåg i garaget för den typen av jobb.
Hej, ja Jerres kombi klarar i alla fall att kapa 155mm. Jag har ju en kap redan o skulle behöva en klyvoxå o då är en kombi maskin inte dumt. Kanske blir en ensam klyv istället. Jula har en för 799 kr just nu:
http://www.jula.se/bordcirkelsag-1500-w-278448.
Man drömmer ju om en Dewalt 27112
http://www.jula.se/bordcirkelsag-1500-w-278448.
Man drömmer ju om en Dewalt 27112
Den där är misstänkt lik Biltemas variant som jag tror de tar 1495 för. Biltemas variant verkar ha ett extra bord bakom, dvs totalt tre "sidobord" i stället för julamaskinens två.Daydreamer skrev:
Jag tror du får mycket såg för pengarna om du slår till på julavarianten. Förvänta dig inte möbelsnickeriprecision men står du ut med att bygga ihop ett "mekanostativ" och svära några timmar så slå till. Jag har haft Biltemas variant (köpt för 995) i kanske sju/åtta år och den funkar fortfarande trots tidvis rätt hård hobbyanvändning.
Klicka här för att svara
