8 416 läst ·
21 svar
8k läst
21 svar
Kombipanna med ackumulatortank - kolla min VVS-ritning
Avluftarna skall sitta på högsta punkten.nskogen skrev:
Vattenflödet kan oxå putta luft framför sig i horisontella rör. Då är det bra att sätta en avluftning om ett rör tex vänder neråt igen.
Det kan väl vara lite olämpligt att sätta kulventiler mellan panna och expansionskärlet... Visserligen skrev du att du har säkerhetsventil på pannan. (eller satt den på VV?)nskogen skrev:
Eldar man med ved är det lämpligt med säkerhetsventil på pannvattnet trots öppet expansionskärl.
Din pumpgrupp är konstigt ritad. Ta en titt på texnskogen skrev:
http://www.termoventiler.com/sv/vara-produkter/laddomat-mr/laddomat-mr-40
Så ser du hur pumparna kan kopplas för att pumpa mellan panna och en "ren tank".
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för bra input! Ska flytta på lite ventiler, sätta ut pilar, rita om pumpgruppen, kolla igenom avluftning osv, och återkomma med ny skiss.
@rävlyan Det är på VV-beredaren säkerhetsventilen sitter, har ritat fel. Vad gäller nödkylning så är jag i dagsläget helt beroende av en sån där dragregulator (tror jag det heter, en termostat som långsamt stänger inluftsflödet ju varmare pannan blir) för att inte behöva stå i pannrummet hela dagarna och passa. Ska läsa på lite om nödkylning (och säkerhetsventiler).
@rävlyan Det är på VV-beredaren säkerhetsventilen sitter, har ritat fel. Vad gäller nödkylning så är jag i dagsläget helt beroende av en sån där dragregulator (tror jag det heter, en termostat som långsamt stänger inluftsflödet ju varmare pannan blir) för att inte behöva stå i pannrummet hela dagarna och passa. Ska läsa på lite om nödkylning (och säkerhetsventiler).
Ta en titt till på inkopplingen av radiatorn i pannrummet. Ser skumt ut.
Är det varmt eller kallt vatten i röret till expansionskärlet?
Dragregulatorn blir en utmaning i sig.
Funkar ju inte bra med acctanksladdning.
Stryper när pannan blir varm och öppnar igen när din panna blir kall och du vill att låta laddomat 3000 pumpa tillbaka varmt vatten. Du inte ha kalldrag genom pannan som kyler den.
(Jag hade en magnet på dragkedjan
som släppte och lät dragluckan falla ner när dragregulatorn försökte öppna förmycket pga låg temperatur i pannan. Funkade ju teoretiskt, men man var tvungen att vrida på inställningen när man tände och sedan vrida upp den ingen. Detta var innan jag bytte till modern panna med fläkt och acctankar...)
Kanske någon gammal räv här på forumet
har någon lösning på att få omvänd funktion dragregulatorn så att den stänger dragluckan när du eldat färdigt.
Dragluckan borde justeras så du får lagom rökgastemperatur och bra verkningsgrad.
Räkna också på hur många inlägg du behöver för att fylla tanken tillräckligt och hur många du hinner med på en kväll.
Hur många liter ved får det plats?
Är det varmt eller kallt vatten i röret till expansionskärlet?
Dragregulatorn blir en utmaning i sig.
Funkar ju inte bra med acctanksladdning.
Stryper när pannan blir varm och öppnar igen när din panna blir kall och du vill att låta laddomat 3000 pumpa tillbaka varmt vatten. Du inte ha kalldrag genom pannan som kyler den.
(Jag hade en magnet på dragkedjan
Kanske någon gammal räv här på forumet
Dragluckan borde justeras så du får lagom rökgastemperatur och bra verkningsgrad.
Räkna också på hur många inlägg du behöver för att fylla tanken tillräckligt och hur många du hinner med på en kväll.
Hur många liter ved får det plats?
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Har uppdaterat skissen:
Vet inte riktigt hur pannshunten är kopplad faktiskt, men det ser ut så här i verkligheten. Det är alltå bara rören som är grönfärgade som jag ska montera i detta projekt.
Har sett över avluftning (på den delen som ska installeras nu) och kommer fram till att det inte behövs något mer. All luft puttas såsmåningom in i acktanken (pumpgruppen har tydligen avluftningshål i backventilen), där det luftas ut i toppen.
Faktum är att jag inte visste riktigt hur laddomaten ska kopplas. Men efter att ha studerat manualen känner jag mig lite säkrare:
http://www.termoventiler.com/application/files/7914/5935/3630/LM4030_Manual.pdf
Lutar åt att vända med eventuell installation av nödkylning i det här projektet, har bara råkat koka pannan en gång än så länge
Vad gäller egentligen för säkerhetsventiler? Har förstått att den ska placeras i anslutning till ett utlopp ovanför pannan i mina undersökningar, men inte vad jag borde ha för tryck? Kan någon hjälpa mig med placering och tryck? Idag är det 4.5 meter från pannan till högsta punkten i systemet. Acktanken ska klara 1.5 bar. Borde jag satsa på en säkerhetsventil som löser ut kring 1 bar?
@blackarrow
Radiatorn i pannrummet ja, det sitter ju lite märkligt
Är inte helt säker men jag tror det är rätt kallt vatten som går där. Blir det ett problem? Har tänkt att koppla bort/skruva ut radiatorventil och låsa. Har satt ut lite pilar och uppdaterat skissen efter hur jag har för mig att det ser ut. Ska dubbelkolla.
Jag får väl experimentera lite med hur jag ska göra med acktankladdningen, har också försökt mig på olika finurliga arrangemang för att automatstänga dragregulatorn. Har funkat sådär.. men rökgastermometer borde jag såklart installera! Får plats med 128 L ved enligt manualen.
Vet inte riktigt hur pannshunten är kopplad faktiskt, men det ser ut så här i verkligheten. Det är alltå bara rören som är grönfärgade som jag ska montera i detta projekt.
Har sett över avluftning (på den delen som ska installeras nu) och kommer fram till att det inte behövs något mer. All luft puttas såsmåningom in i acktanken (pumpgruppen har tydligen avluftningshål i backventilen), där det luftas ut i toppen.
Faktum är att jag inte visste riktigt hur laddomaten ska kopplas. Men efter att ha studerat manualen känner jag mig lite säkrare:
http://www.termoventiler.com/application/files/7914/5935/3630/LM4030_Manual.pdf
Lutar åt att vända med eventuell installation av nödkylning i det här projektet, har bara råkat koka pannan en gång än så länge
Vad gäller egentligen för säkerhetsventiler? Har förstått att den ska placeras i anslutning till ett utlopp ovanför pannan i mina undersökningar, men inte vad jag borde ha för tryck? Kan någon hjälpa mig med placering och tryck? Idag är det 4.5 meter från pannan till högsta punkten i systemet. Acktanken ska klara 1.5 bar. Borde jag satsa på en säkerhetsventil som löser ut kring 1 bar?
@blackarrow
Radiatorn i pannrummet ja, det sitter ju lite märkligt
Jag får väl experimentera lite med hur jag ska göra med acktankladdningen, har också försökt mig på olika finurliga arrangemang för att automatstänga dragregulatorn. Har funkat sådär.. men rökgastermometer borde jag såklart installera! Får plats med 128 L ved enligt manualen.
Ovanpå pannan finns väl 2 anslutningar till VVB och två grova anslutningar till pannvattnet Antar att en av dom är ansluten till en påfyllningsventil med hjälp av lite rördelar, den andra till element/exp.kärl.
Det är två blå . Använd den ena till acctanken ovh strunta i konstiga eleementet om du inte vill koppla om det
Övertrycksventil på 1.5 bar är väl standard. Pannan klara antagligen 1.5-2.5bar
Har du öppet system behöver du inte nödkylning. Ångan kan ju koka bort. Du har redan dubbel säkerhet expkärl + säkerhetsventil.
Slutet system däremot måste ha övertrycksventil och nödkylning, samt bra tillgång på vatten
Självavluftande är praktiskt. Se lutningen på toppröret i bilden nedan
Det är två blå . Använd den ena till acctanken ovh strunta i konstiga eleementet om du inte vill koppla om det
Övertrycksventil på 1.5 bar är väl standard. Pannan klara antagligen 1.5-2.5bar
Har du öppet system behöver du inte nödkylning. Ångan kan ju koka bort. Du har redan dubbel säkerhet expkärl + säkerhetsventil.
Slutet system däremot måste ha övertrycksventil och nödkylning, samt bra tillgång på vatten
Självavluftande är praktiskt. Se lutningen på toppröret i bilden nedan
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rören på pannans ovansida är kopplade precis som du beskriver. Har du någon preferens kring vilket av dessa rör som är bäst att koppla expansion till (exp kärl eller påfyllnad)? Har tänkt koppla på exp. kärl.
Den bilden har jag studerat noga noga! Kör på 1.5 bar övertrycksventil, och det verkar alltså som luftningen ser ok ut nu.
Det verkar som det börjar bli dags att jobba lite då!
Den bilden har jag studerat noga noga! Kör på 1.5 bar övertrycksventil, och det verkar alltså som luftningen ser ok ut nu.
Det verkar som det börjar bli dags att jobba lite då!
Jag hade nog låtit pannrumsradiatorn "sitta kvar" och flyttat exp kärl till andra anslutningen och också satt röret till acctanken där. Men det säger jag för det ser ut att bli enklast och kortare vägen.nskogen skrev:
Var påfyllningen sitter känns inte jätteviktigt, men tänk på att den mängd vatten du fyller på kommer att tryckas upp i expansionskärlet och stå kvar i röret, så det är bra om detta vatten varit uppvärmt och är syrefattigt. Optimalt borde vara på returen till pannan.
När du byter till större expkärl så kolla att öva delen av röret inte är tätt med rost. Ofta har man järnrör och rostfritt expkärl och då är det bra med en speciell muff i plast eller mässing för att undvika korrosion.
En tanke om radiatorn i pannrummet. Stänger man tex av cirkulationspumpen på sommaren blir det ingen självcirkulation genom radiatorn. Det är varmt vatten på båda anslutningarma.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden