Kombipanna med ackumulatortank - kolla min VVS-ritning

783 läst  21 svar

  1. nskogen
    Medlem Nivå 5
    Hej!

    Jag har skaffat en rejäl acktank på 2000 L till min CTC V25 FG panna. Större tank än så finns det inte plats för. Pannan har idag inbyggd shunt och förrådsberedare, kommer bevara dessa funktioner till att börja med (det finns två slingor i tanken oxå). Har försökt finkamma detta eminenta forum om hur ett sådant system bör byggas, men med tanke på min bristande erfarenhet har jag säkert missat en del.

    Så här har jag tänkt:
    - Dra 28 mm elförzinkade stålrör överallt.
    - Använda klämringskopplingar (vill kunna skruva upp i systemet, både för att tillägg redan är planerade men även för att jag känner mig lite osäker..)
    - Laddomat 3000 och pumpgruppen i skissen blir tillsammans vad vi idag kallar Laddomat 4030 som jag förstått det.

    Frågor:
    - Har förstått att slutna expansionskärl är att föredra, men 250 L tankvolym blir en väldigt stor tank. Det får liksom inte plats på något bra sätt i pannrummet. Hur skulle ni gjort då? Det finns redan ett öppet kärl på 30 L på vinden.
    - Osäker på det här med avluftningsventiler, var ska de sitta?
    - Var är taktiskt att sätta in kulventiler, om man vill kunna utöka systemet i framtiden utan att tömma det? Gillar kulventiler - OK att gödsla lite :)
    - Det sitter redan en säkerhetsventil på pannan, med utlopp draget till golvbrunn. Räcker det?

    VVS-ritning vedpanna.jpg
     
  2. N
    Medlem Nivå 8
    Hej!

    Jag tror expansionskärlet borde sitta på andra sidan laddkretsen för att minska exponeringen av hett pannvatten.

    Om du inte har möjlighet att byta ut pannan redan idag, så kan det gå att koppla på ett sätt som förbereder ett kommande pannbyte.
    Antag att man ansluter en TVA och separat shuntautomatik vid tanken istället. Då kan man ta bort beredaren i pannan på något vis.
    Då slipper du krånglig ladd-lösning och kan använda vanlig Laddomat 21. Detta borde dessutom ge betydligt mindre energiförluster.
     
    • Laddar…
  3. nskogen
    Medlem Nivå 5
    Tack för svaret!

    Jag har funderat mycket fram och tillbaka om jag ska ta hela steget eller bevara beredare, shunt och elpatron i pannan. Jag har kommit fram till att enkelheten i installationen väger över. Laddomaten får jag för runt 500 kr så det blir ingen större utgift. Och så lär jag mig mycket under detta arbete så jag känner mig säkrare med shuntventiler, elpatroner och massa tappvattenrör i framtiden (tänkte installera värmepump eller solfångare oxå såsmåningom). Däremot så har jag ändrat mig ang expansionskärlet, efter att ha läst lite för och nackdelar här på forumet. Det får bli ett öppet kärl, i plåt med ett lager parafinolja. Finns redan rör dragna till vinden.

    VVS-ritning vedpanna(1).png
    Har ändrat i min ritning och även ritat in befintliga rör i min nya ritning. De rör som jag avser montera är markerade i grönt.

    Det där elementet där återledningen lite märkligt går via röret mot expansionskärlet, det kommer orsaka problem i den nya lösningen väl?
     
  4. N
    Medlem Nivå 8
    Har du någon tank ansluten till pannan idag? Vad är ditt syfte med att ansluta en 2m³ tank?
     
    Redigerat 2 nov 17:45
  5. nskogen
    Medlem Nivå 5
    Det finns ingen tank alls ansluten idag. Mitt syfte med installationen är att inte behöva elda så ofta, få bättre verkningsgrad i pannan och jämnare temperatur i huset.

    Tänker även att det gör det möjligt att få mer nytta av en automatshunt i framtiden samt gör det möjligt att koppla in någon annan värmekälla. Solfångare eller värmepump tänker jag främst på då.
     
  6. nskogen
    Medlem Nivå 5
    Vad betyder TVA?
     
  7. blackarrow
    Elektroniktokig · Nivå 10
    TVA TappVattenAutomat, ungefär en plattvärmeväxlare med lite automatik och cirkulationspump.
    Smart pryl, effektiv, imgen begränsning på volym jfr beredare. Man utnyttjar hela Acctanken liksom.:D
     
  8. blackarrow
    Elektroniktokig · Nivå 10
    I mitt förra hus satte jag in en tank med 3 slingor. En för att förbereda för solfångare.
    2 för tappvarmvatten. En nertill som förvärmer kallt, kanske 4 gradigt, vatten och en övre som toppvärmer.
    På så sätt utnyttjar man även elementreturens "kalla" vatten lite extra och spara lite på det varma vattnet i toppen av tanken. Men framförallt, en kall vintermorron så kan man ta sig en dusch fast acctanken är i stort sett tom.
    Edit: På grund av uttrymmesbrist fick jag inte plats med mer än 1500 lter.
     
    Redigerat 2 nov 21:51
  9. nskogen
    Medlem Nivå 5
    Jag ville oxå egentligen ha tre slingor, men nu hittade jag den här bättrebegagnade hyfsat billigt, som passade så precis i mitt utrymme! Det blev så hiskeligt dyrt med en ny tank. Om det blir solvärme i framtiden så testar jag att byta den undre slingan till det, eller köra med plattvärmeväxlare.
     
  10. nskogen
    Medlem Nivå 5
    Okej! Då är jag med! Jag tänkte köra med slingorna i tanken till tappvatten så småningom. När jag samlat mod till även den omkopplingen :)
     
  11. nskogen
    Medlem Nivå 5
    Jag har pulat vidare på min ritning. Satt in några till ventiler, för att underlätta framtida byte av panna, laddomat, eller inkoppling av värmepump.
    VVS-ritning vedpanna(3).jpg

    Det sitter redan en säkerhetsventil på inflödet till VV-beredaren i pannan. Har jag förstått det hela rätt när jag tror att jag inte behöver någon mer säkerhetsventil, då systemet är kopplat mot ett öppet expansionskärl?

    Tacksam för svar!
     
  12. blackarrow
    Elektroniktokig · Nivå 10
    Du har ritat en 3-vägs shunt, men det är kanske en 4-vägs? Eller så saknas ett returrör.
     
  13. R
    Bannad · Nivå 16
    3-vägs shunt kanske den sitter direkt på pannan då är det dubbla rör ned i den ( därav saknad av ett rör ) blir 4-vägs , en kopplingen tank- panna på varma sidan på radden källare ser lite konstig ut . Sätt lite pilar på tanka flödet kommer att gå .
    Sen start av laddomat , sätt termostaten på topp panna , där är det varmast och det förhindrar kok av panna
    PS har du nödkylning på pannan
     
  14. nskogen
    Medlem Nivå 5
    Jo, nu ser jag ju att det ser lite märkligt ut där shunten sitter.. Ska titta lite närmre på hur det ser ut i verkligheten, men det är nog som rävlyan säger. Den är i vilket fall inbyggd i pannan och sitter redan där den sitter.

    Pilar på vad då? Jag förstår inte :confused:

    Det finns bara dykrör på sidan av pannan, ungefär på den position där jag angivit på ritningen. Går det att montera termometer längst upp ändå?

    Det har jag också undrat över! Hur tar jag reda på det? Det är en CTC V25 FG panna.
     
  15. R
    Bannad · Nivå 16
    Du har gjort en skiss , sätt på rören en pil i den riktning du har på vattnet tex från pannan till tank osv.

    Det går att sätta en givare var som helst i princip , bara den känner tempen på ett bra sätt på panntoppen eller i ett stigarrör
    vid ca 70 - 75 C i topp så kan det bli ånga där lågorna slår i metallen

    Brukar vara en kopparslinga som finns i toppen på pannan men ser man på inst -manualen så finns det ingen ??? det hänvisas till att tappa en väldigt massa VV ??? Går att få till med några rörbita , lie jobb och en SYR
    Finner det föga troligt att en pannan kokar när man står och tittar på den
     

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: