jag har albin gjutjärns raster som nya 3 st vad har du för albinpanna :)
 
spelan ingen roll igentligen :)
 
Har kört lite tester på min panna med att isolera med en liggande sten (eldfasttegel)längst ner i vedutrymmet. Blir 2½ sten på varje sida+ att jag även lagt en i rökutgången längst bak innan fördelningsplåten(den med tre hål). har fått mycket bättre verkningsgrad och turbolatorerna är helt vita även konvektionstuberna. Nästa gång jag eldar ska jag kolla ungefär hur mycket ved det går åt att ladda tanken.
 
Micke 142, om du skulle nyinvestera i en panna skulle du köpa en v25 då? iom att rinkaby tog ca 38000Kr för dem så finns det ju en hel del modernare konstruktioner för liknande pengar. Därmed inte sagt att dessa är bättre.
 
Ja du Elffors. Nu var det så att förra ägaren till huset hade först en Egor v25(vet ej hur gammal den var) som hade börjat o läcka. Så han köpte en likadan fast nu heter dom ju Ctc v25 och satte dit precis innan vi köpte huset. Så pannan är insatt augusti 2011,vi köpte huset dec 2011. Ja pannan är ju ny och fungerar ju bra.
Men hade ju tittat lite mer på vad som finns. Atmos verkar ju vara bra pannor. sen finns ju alla möjliga märken.
Så om inte pannan hade varit nymonterad och jag skulle byta idag så tycker jag väl som du att det är väldigt mycket pengar för en sån panna. Därmed inte sagt att jag tycker den är dålig(ja har ju inget att jämnföra med). Och efter lite modifikationer så tycker jag pannan är effektiv.
Alltid svårt att veta vilket man kommer tycka är bra i ens egna förhållande
 
Micke 142 skrev:
Ja du Elffors. Nu var det så att förra ägaren till huset hade först en Egor v25(vet ej hur gammal den var) som hade börjat o läcka. Så han köpte en likadan fast nu heter dom ju Ctc v25 och satte dit precis innan vi köpte huset. Så pannan är insatt augusti 2011,vi köpte huset dec 2011. Ja pannan är ju ny och fungerar ju bra.
Men hade ju tittat lite mer på vad som finns. Atmos verkar ju vara bra pannor. sen finns ju alla möjliga märken.
Så om inte pannan hade varit nymonterad och jag skulle byta idag så tycker jag väl som du att det är väldigt mycket pengar för en sån panna. Därmed inte sagt att jag tycker den är dålig(ja har ju inget att jämnföra med). Och efter lite modifikationer så tycker jag pannan är effektiv.
Alltid svårt att veta vilket man kommer tycka är bra i ens egna förhållande
Ja förstår precis. Jag har själv bara erfarenhet av min nuvarande Atmos samt min gamla ctc kombipanna från -74. (171B)
Atmosen är ljusår bättre, men efter många timmars hängande här förstår jag att en något dyrare panna hade haft jämnare effekt, och övertänt mindre samt haft högre verkningsgrad.
 
Ja det är ju lite svårt att sätta sig in i andra pannor. Men v25 är ingen dålig panna,enkel att elda i o lätt att sota, finns ju inga fläktar eller så
 
erik832995 skrev:
Har du omvänd förbränning och ett "galler" av 16-järn istället för keramik ?Min keramik börjar bli dålig , tror det är svårt att fö tag i ny , keramik alltså . Albinpanna . Finns det nån nackdel med att använda armeringsjärn till detta ?
Nej, jag kör inte omvänd just nu eftersom jag behöver en fläkt i skorstenen eftersom mitt drag blir för dåligt, jag kör vanlig underförbränning just nu. Däremot borde du kanske kunna bygga upp en ny brännkammare med elfast tegel vilket håller sämre, men fungerar ypperligt.
 
Jaha då har jag byggt om pannan till omvändförbränning igen. Ok den här gången var jag nogrannare och resultatet blev riktigt bra. Har bara använt eldfast tegel som (xdigger) provat med och kommit med tips till mig hur man kan göra.
 
Tjena!
Kul att det går bra för dig! :) Ska köra på med snart och stoppa i det eldfasta teglet igen, måste dock köpa lite nya stenar då mina är väldigt spruckna. Fast nu håller jag på med en jrus som jag ska försöka använda och släpa ved med.. :D

Som svar till Elffors Nej, ska man köpa ny panna så köper man en riktig panna på en gång, hade jag lite pengar skulle jag köpa en calmar och har jag råd så skulle jag vilja ha en CTC V40 med Lambda(MUMMAPANNA)...

Mvh Kim
 
Hej.
Ja xdigger det funkar mycket bättre den här gången,inga puffar eller smällar. Pannan arbetar fint runt 230 grader i rgt. Blir mycket mindre aska och röken är borta,blir bara värmedaller. Mätte tempen uppe i skorstenen igår 85grader ca 1 meter ner. Fick imma på glasögonen och ingen lukt. Nu funderar jag på att sätta en tryckande fläkt i vedinkastluckan för ytterligare effekt. Vad tror du om det?

Mvh Micke
 
Tjena!
Låter som du lyckas riktigt bra!

Puffar och smällar betyder att man är på rätt väg mot blålåga, kan du inte filma förbränningen vid sekundären?

Ja, tycker du ska prova med fläkt.. Tror dock sugande i toppen är det bästa, men prova gärna och berätta gärna hur det gick!
 
Hej.

Har film på lågan(väldigt fin faktiskt). Och det är med självdrag. Min skorsten är 7 meter och helstenxhelsten. Får inte till det med filmen. Ja den verkar för stor att ladda upp.
 
Ja det är en fin blålåga. Men är inte riktigt haj på det här med att ladda upp filmen från telefonen
 
Ahh, låter bra hur som helst! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.