Hej,

Håller på att kolla upp möjligheterna att bygga ett nytt hus på vår nuvarande tomt. Tänkte placera huset på annan plats på tomten än nuvarande hus står på. Tänkte att vi då kunde bo i vårt nuvarande hus till dess att det nya är färdigt eller nästan färdigt. Under själva byggtiden kommer då detaljplanen överskridas. Någon som gjort så med nya PBL? förstår att det kan bli så att vi ej kan få slutbesked innan vårat nuvarande hus är rivet. Ringde och frågade kommunen men fick då samma svar som vi fått på övriga frågor till dem. "bedömning sker från fall till fall så sök bygglov så kollar vi på det då". Känns lite dumt att anlita arkitekt och söka bygglov på något som inte går att få igenom

https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...nde/handlaggning/beslut-om-lov/villkor-i-lov/

En bit ner under "Andra villkor som behövs" står det:
Exempelvis ger byggrätten i en detaljplan kanske inte utrymme för både en befintlig byggnad och den byggnad som bygglovsansökan avser. Då kan nämnden som villkor för bygglov för den nya byggnaden föreskriva att den gamla ska rivas. (jfr JO-protokoll 2009-05-29 dnr 1596-2009)

Så att villkora att den gamla byggnaden ska rivas innan den nya får tas i bruk bör vara möjligt.

• Gilla
Tänka
  • Laddar…
Verkar lovande även om det där inte uttryckligen står något om när rivningen ska vara utförd. Vore tråkigt om det menas att bygglov kan ges men att startbesked först lämnas när den gamla är riven. Vet att det tidigare gått men vill försäkra mig om att det även går med nya PBL men verkar ju så

J Johanx skrev:
Verkar lovande även om det där inte uttryckligen står något om när rivningen ska vara utförd. Vore tråkigt om det menas att bygglov kan ges men att startbesked först lämnas när den gamla är riven. Vet att det tidigare gått men vill försäkra mig om att det även går med nya PBL men verkar ju så
Men det står att tydligt skrivna villkor med förankring i lagstiftningen är ok, vilket enligt min bedömning innebär att det skulle vara ok att villkora att byggnader ska rivas.

J Johanx skrev:
Som Alias_Olle säger så villkoras bygglovet normalt mot slutbeskedet, om inte andra förutsättningar träder in för den nya placeringen som skulle hindra ett nytt bygglov.

Det innebär exempelvis att det gamla huset ska vara rivet innan det nya huset får ett fullt slutbesked. Ofta får man ett interimistiskt slutbesked med villkor för det nya huset så att man hinner flytta över saker inför att rivningen av det gamla huset påbörjas. Så får man det fulla slutbeskedet för det nya huset och för rivningen av det gamla efter att rivningen är klar och godkänd.

Kommunen kan inte ge dig ett definitivt svar innan din ansökan, för det kan finnas andra faktorer som dyker upp i samband med lovansökan som man inte ser innan det finns färdiga handlingar att bedöma.

Tack för bra svar! Låter mycket bra.

Hade inte förväntat mig något definitivt svar utan bara om möjligheten fanns och kanske lite kring förutsättningarna kring att få det men nu vet jag hur det ligger till.

Hej,

Hur har det gått i ärendet? Jag sitter i en liknande sits och undrar om det finns någon som har lyckats med ovan?

Dvs. få bo kvar i befintligt hus på fastigheten samtidigt som vi bygger ett nytt hus på fastigheten. Med villkoret att slutbesked endast fås när befintligt hus är rivet.

/Rikard

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.