7 038 läst ·
9 svar
7k läst
9 svar
Kombinerad tvättmaskin/torktumlare?
Hej. P.g.a platsbrist är jag ute efter en riktig bra kombi.tvätt/tork. Är det någon som har något bra förslag?
Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg
Både min son och min dotter har LG kombi maskiner i sina lägenheter och är nöjda. Det är i båda fallen LG som är grundare än vanliga maskiner. Passar i ett mindre badrum.
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 inlägg
De flesta fungerar väl okej men det man får tänka på är kapaciteten, den är betydligt mindre än en vanlig tvättmaskin i typ samma storlek. Och en full maskin kanske inte går att tumla med jättebra resultat. Ska man tumla efteråt kanske man får minska mängden.
Dom har inte upplevt nåt att maskinen har nån typ av obalans? Har läst någonstans om det. Om det var dåliga stötdämpare eller vad det var?H hempularen skrev:
Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg
Nej det har jag inte hört om obalans.
Tvättkapaciteten kan vara mycket god och behöver definitivt inte vara mindre än en normal tvättmsakin. Den LG vi hade i vår gamla lägenhet var grundare än normalt (50) men hade ändå en tvättkapacitet på 10kg. Däremot kompromissade den med torken där kapaciteten bara var häften, programmet tog också då långt tid och var mycket varmt (använde inkommande kallvatten för att kondensera).S Stefan1972 skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 inlägg
jo men det var ju det jag menade typ........det finns ju ingen som tvättar 10kg och sen vill lyfta ut 5kg tvätt och tumla resten.....Då blir det ju mer att man får tvätta mindre även om det såklart går att tvätta mer. Men de flesta brukar bli besvikna om de gör som "vanligt".H hapazard skrev:Tvättkapaciteten kan vara mycket god och behöver definitivt inte vara mindre än en normal tvättmsakin. Den LG vi hade i vår gamla lägenhet var grundare än normalt (50) men hade ändå en tvättkapacitet på 10kg. Däremot kompromissade den med torken där kapaciteten bara var häften, programmet tog också då långt tid och var mycket varmt (använde inkommande kallvatten för att kondensera).
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 166 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 166 inlägg
Vi skaffade en kombimaskin för att spara utrymme och inte för att förenkla tvättandet så vi hanterar tvätten på samma sätt som när vi hade två maskiner och även då var det ju så att torktumlaren klarade av mindre tvätt än tvättmaskinen. Sen är det ju energibesparande att inte torktumla mer än nödvändigt och en hel del behöver inte torktumlas utan kan hängtorkas i stället (eller för den delen mår inte bra av att torktumlas alls)..S Stefan1972 skrev:
Tvättprogrammen är för upp till 7 kg tvätt och torkprogrammen för upp till 5 kg.
Tvärtom, jag torktumlar i princip aldrig allt jag tvättat oavsett om det är en kombimaskin eller ej. Stora textiler hänger jag av energiskäl, känsliga för att de ska hålla längre. Mindre textiler som strumpor och barnkläder ids jag inte hänga så de torktumlas.S Stefan1972 skrev:
Med kombimaskinen hände det så klart att jag körde tvätt+torkprogram med enbart sådan tvätt dock.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Finns det bra kombinerade tvättmaskiner och torktumlare?
Vitvaror -
Kombinerad tvättmaskin/torktumlare med extra lång avloppsslang?
Vitvaror -
Kombinerad tvättmaskin / torktumlare med låga vibrationer?
Vitvaror -
Vad behöver en kombinerad tvättmaskin med torktumlare?
El -
Tvättmaskin eller kombinerad tvättmaskin och torktumlare
Vitvaror