P
En uppenbar miljöbov med slöseri av vatten

AEG kom ju med kombis med värmepump för något år sen: https://www.aeg.se/laundry/laundry/washer-dryers/free-standing-washer-dryer/l9wdg164c/
Vet inte om de finns elux-brandade också?

Tänker att den inte slösar lika mkt vatten på torkningen då. Oavsett är väl tumling alltid slöseri jmf hängtorkning.

Med det sagt hade jag alltid köpt separat tvätt och tork om plats finns. Däremot är ju en kombi ultimat om man endast har plats för en maskin.

• Gilla
Rostig_9000i_-88
  • Laddar…
P
Rent slöseri är en sak det tillhör vår livsstil
Men att använda en ändlig resurs som friskt vatten är....

Det var en ny definition på ändlig. Vattnet cirkulerar hela tiden. Förbrukar man inte mer än vad som cirkulerar så finns det en oändlig mängd vatten.

• Gilla
hapazard
  • Laddar…
P
Anses vara ändlig resurs och det är ju numera även en bristvara. Om man inte bor i stockholm och har en kran...

BirgitS
electroluxaren skrev:
Här tas ju vattnet från Mälaren och (renat) avlopp släpps ut på andra sidan Slussen så det enda min användning har gjort är att del blir lite mindre vatten genom Strömmen och vattenområdena närmast den. Kort tumling av skjortor gör att man (nästan) inte behöver stryka dem alls så det sparar elenergi i steget efter, men visst är det bra att hålla nere torktumlingen.

Men som sagt de senaste åren har det kommit andra tekniker, t.ex. såg jag att Bosch-koncernen kommit torkning med hjälp av zeolit, som i diskmaskinerna.

electroluxaren skrev:

Åhja, min LG förbrukar 50l för en 5kg tvätt, och drygt det dubbla om den ska torka med. Dvs, i närheten av en äldre maskin för enbart tvätt, eller ett par snabbprogram med mindre tvättmängd. Eller att duscha några minuter extra....

Vinsten är lägre energiförbrukning jämfört med att bara använda varmluft, även om värmepump så klart är bäst (sen kan man ju Iof fundera hur många liter vatten sol krävts för tillverkningen av värmepumpen, antagligen i ett land med sämre friskvattentillgång än här).

Den största miljönyttan görs tråkigt nog genom att bara tvätta om det faktiskt är smutsigt, att köra fulla maskiner på normalprogram, och att hänga den mesta tvätten.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
AXS
Nu är maskinen på plats och den funkar kanon.

Bra saker:
-Vädringsprogram var bättre än jag trodde.
-Extraluckan används flitigt. Det går att öppna luckan på andra maskiner, men då får den inte ha fyllt vatten.
-15min-program smidigt om det bara behöver sköljas upp.
-Kombinerat program går snabbare än vad maskinen visar.
-Tyst maskin.

Sämre saker:
-Saknar "Daglig tvätt" på 60 grader. Nu går det att tvätta på en timme om jag kör 40 grader, men 2,5h om jag kör 60 grader.
-Ventilen för påfyllning av vatten låter väldigt mycket.
-Maskinen tar upp mer plats än jag trodde från början. Det är inte toppskivan som sätter djupet utan det är masa grejer bakom som gör att skivan kommer ut ca 10 cm.

• Gilla
Rostig_9000i_-88
  • Laddar…
Rostig_9000i_-88 Rostig_9000i_-88 skrev:
Hej lånar och bumpar denna tråd lite...
Vi har idag 1st tvättmaskin och 1st torktumlare men är i färd med att göra om tvättstugan och funderar nu på att i samma veva byta vitvaror.
Tankarna går mellan separat tvättmaskin och separat torktumlare som idag eller 2st kombinerade tvätt/tork.

Nu till frågorna:
-Är dessa kombinationer bra eller blir det bara en kompromiss så att jag får en halvdålig tvättmaskin och en halvdålig torktumlare om jag väljer kombinerade maskiner?
-Ni som har kombinerad, är ni nöjda eller ångrar ni er?
-Hur skulle någon annan välja i samma sits som mig?
De nya som exempel med värmepump elektrolux Huskvarna är lika bra på tvätt och tork, skillnad är tork tid men det sparar man in då man slipper nytta maskin, de är lite mindre energi effektiva två separata men knapt markant.

Stefan 71 Stefan 71 skrev:
De nya som exempel med värmepump elektrolux Huskvarna är lika bra på tvätt och tork, skillnad är tork tid men det sparar man in då man slipper nytta maskin, de är lite mindre energi effektiva två separata men knapt markant.
Det blev den klassiska varianten för oss med en maskin av varje, vi prioriterade tumlare med värmepumpsteknik och tvättmaskin med automatisk dosering.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.