7 915 läst ·
30 svar
8k läst
30 svar
Kombinera strömtrafomätning från flera servisledningar
Håller med här, direktmätning på individnivå ger betydligt mer än att trafomäta hela huset. Men jag antar frågan är om strömtrafona går runt bägge ledarna och där får du nog öppna och kolla anslutningen och jämföra med trafonas gap.useless skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 10 286 inlägg
Han skriver att han vill få boende elen separerad från fastighetselen. Inte att det skall fördelningsmätas ner på var hushåll. När han också skriver att han vill mäta serviserna så tror jag det svårt att få till med direktmätning då han redan nu har mätning med strömtrafos.useless skrev:
Men likväl är det inga problem att mäta rätt med strömtrafos. Det gör nätbolagen hela tiden.
Helt rätt, så skriver TS, tycker ändå inte det är fel att ifrågasätta syftet, är ju ändock en ganska stor apparat med trafomätning varför individuell direktmätning kanske inte behöver vara så mycket dyrare, jag förutsätter att det funnits separata mätare längre tillbaks i tiden, vad matas ut från centralen förutom "boendedelen" om man får fråga?R Robert-san01 skrev:Han skriver att han vill få boende elen separerad från fastighetselen. Inte att det skall fördelningsmätas ner på var hushåll. När han också skriver att han vill mäta serviserna så tror jag det svårt att få till med direktmätning då han redan nu har mätning med strömtrafos.
Men likväl är det inga problem att mäta rätt med strömtrafos. Det gör nätbolagen hela tiden.
Jag har anlitat en firma som ska genomföra detta. "Problemet" är att jag vill förstå vad som skall göras och hur man kan göra detta (och även vad man får göra som elbolagen accepterar, denna transformatormätning skall mata en elbolagsmätare).S Soltorp40 skrev:
Det är parallelkopplade servisledningar för att få mer ledarea.S Soltorp40 skrev:
Undermätning kommer att ske med PLC kopplade mätare. Mätaren mot elbolaget lär gå över gsm.S Soltorp40 skrev:När Ni skall bygga om mätningen i fastigheten med dagens teknik finns det också anledning att fundera på om Ni skall ha "fjärravläsning" möjlig, dvs möjlighet att göra elektroniska avläsningar. Jag avråder bestämt från att lita på "pulsräkning" i någon form - den tekniken har flera problem inbyggd i sig, och det finns idag mycket bättre för "nästan inga pengar" - återigen: köp kompetens, det lönar sig!
Självbyggare
· Stockholm
· 10 286 inlägg
Då gör din installatör en föranmälan om servisändring och sedan talar nätbolaget om för dem vad de skall installera för utrustning hos dig. När det sedan är färdiganmält skickar nätbolaget ut någon av sina tekniker och monterar mätaren.
Du behöver inte vara orolig för att de du anlitar skall göra fel, gör de fel kommer inte nätbolaget att godkänna anläggningen och sätter inte in någon ny mätare.
Du behöver inte vara orolig för att de du anlitar skall göra fel, gör de fel kommer inte nätbolaget att godkänna anläggningen och sätter inte in någon ny mätare.
Individuell direktmätning skall installeras via undermätning, men för att kunna göra det så måste man ju ha en (över)mätare att mäta under ifrån. Hela projektet är införande av gemensamhetsel.S Slugge skrev:Helt rätt, så skriver TS, tycker ändå inte det är fel att ifrågasätta syftet, är ju ändock en ganska stor apparat med trafomätning varför individuell direktmätning kanske inte behöver vara så mycket dyrare, jag förutsätter att det funnits separata mätare längre tillbaks i tiden, vad matas ut från centralen förutom "boendedelen" om man får fråga?
Självbyggare
· Stockholm
· 10 286 inlägg
Är det en BRF?
Vid nybygge och även vid stambyte är det vanligt att man fördelar och sätter egna mättavlor så var lägenhet får teckna eget abb. Det blir lite dyrare per lägenhet men man slipper kostnaderna för att administrera fördelningsmätningen. Dessutom så behöver inte fastighetsägaren bekosta mätare mm så i slutänden blir det ungefär samma kostnad för var lägenhet men med mindre arbete för fastighetsägaren.
Vid nybygge och även vid stambyte är det vanligt att man fördelar och sätter egna mättavlor så var lägenhet får teckna eget abb. Det blir lite dyrare per lägenhet men man slipper kostnaderna för att administrera fördelningsmätningen. Dessutom så behöver inte fastighetsägaren bekosta mätare mm så i slutänden blir det ungefär samma kostnad för var lägenhet men med mindre arbete för fastighetsägaren.
Dock finns det mycket pengar att spara genom att sköta detta själv.R Robert-san01 skrev:Är det en BRF?
Jo, det förutsätter jag. Men när jag efter samtal med firman där de tar upp att de inte riktigt vet hur de ska bygga om våra serviser för att genomföra detta så förbrukar de mitt förtroendekapital. Vid alla tidigare tillfällen där jag anlitat elfirmor så har jag som lekman fått gå in och detaljjusterat under arbetets gång för att det skall bli som jag trodde jag beställde. Verkar bli så denna gång också. Troligtvis kan jag nog bara låta dem lösa det hela men problemet vart ju logistiskt/tekniskt och då kunde jag ju inte låta bli att förkovra mig i detaljerna.R Robert-san01 skrev:
JaR Robert-san01 skrev:
Vi går från nätbolagsadministrerade mätare till egna på grund av detta. Beräknad årlig besparing på nätavgiften på 150kkr.S Slugge skrev:
2 st servisledningar (200A st) går in i elservisen. De går till ett gemensamt bakplan (kan inte terminologin). Från bakplanet går sedan bostadsnätet (omätt) vidare till ett antal hus från flera punkter på bakplanet. Från samma bakplan (i en punkt) går även fastighetsnätet (A1) genom en trafomätning och vidare till resten av fastigheten. Gissningsvis så är det kopplat på detta vis i många flerbostadshus.S Slugge skrev:
Iom att det är 2 st kablar så kan man ju mäta innan de ansluter till bakplanet i 2 punkter eller efter bakplanet i 1 punkt om man bygger om hela elservisen. Så frågan är om man kan mäta på 2 ställen eller måste man mäta från endast 1.
Elektriker och ingenjör är inte samma sak!
Om Du inte är nöjd med kunnandet hos en kategori - sikta högre.
Eller förmå installatören att anlita konstruktör eller byt installatör.
Vid större byggprojekt brukar det vara olika gubbar/grupper som gör "det grova" - dvs fördelning och mätning respektive installation i lägenheter - med olika hantverkskunnande. Rätt "elektriker" kan alltså ha detta i ryggmärgen, medan "fel" känner sig ganska borta, men kanske inte vill riktigt erkänna det... (Och det gäller i båda riktningarna!)
Om Du inte är nöjd med kunnandet hos en kategori - sikta högre.
Eller förmå installatören att anlita konstruktör eller byt installatör.
Vid större byggprojekt brukar det vara olika gubbar/grupper som gör "det grova" - dvs fördelning och mätning respektive installation i lägenheter - med olika hantverkskunnande. Rätt "elektriker" kan alltså ha detta i ryggmärgen, medan "fel" känner sig ganska borta, men kanske inte vill riktigt erkänna det... (Och det gäller i båda riktningarna!)
Ja, detta skrev du ju igår kväll, missade detta. Ska man hårddra detta kanske inte nätbolaget alls godkänner din lösning, utan det får bli nya kablar till det andra huset.M merbanan skrev:2 st servisledningar (200A st) går in i elservisen. De går till ett gemensamt bakplan (kan inte terminologin). Från bakplanet går sedan bostadsnätet (omätt) vidare till ett antal hus från flera punkter på bakplanet. Från samma bakplan (i en punkt) går även fastighetsnätet (A1) genom en trafomätning och vidare till resten av fastigheten. Gissningsvis så är det kopplat på detta vis i många flerbostadshus.
Iom att det är 2 st kablar så kan man ju mäta innan de ansluter till bakplanet i 2 punkter eller efter bakplanet i 1 punkt om man bygger om hela elservisen. Så frågan är om man kan mäta på 2 ställen eller måste man mäta från endast 1.
Men hitta en elinstallatör som är registrerad hos nätbolaget så har denne koll på detta.
Du kommer säkert behöva mäta bägge kablarna, annars vore det ju bara att koppla över lasten på den omätte.