Hur fungerar det praktiskt? Kan man mäta på varje inkommande servisledning och kombinera signalerna i mätaren?

Hur kom du att tänka på detta nu, mardröm?

Är inte riktigt med vad du menar, normalt har en servisledning minst en mätare knuten, du vill kunna mäta på flera med bara en mätare?

Är det säkert du menar servis, denna är normalt nätägarens, liksom strömtrafo och mätare?

Jag vill kunna mäta på flera med bara en mätare. Om det går så kan jag återgå till att sova.

S Slugge skrev:
Är det säkert du menar servis, denna är normalt nätägarens, liksom strömtrafo och mätare?
Vi har 2 ledningar in i elcentralen. Ut från elcentralen kommer fastighetsnät (mätt) och boendenät (omätt). Jag behöver kunna mäta boende nätet också.

M merbanan skrev:
Vi har 2 ledningar in i elcentralen. Ut från elcentralen kommer fastighetsnät (mätt) och boendenät (omätt). Jag behöver kunna mäta boende nätet också.
Är inte helt hundra hur du menar men kan du inte sätta upp DIN-monterade direktmätare vid respektive säkring eller varför behöver du trafomätning?

Jag behöver mäta i elcentralen. Inkommande servisledningar kommer från golvet.

• Elcentral med flera avstängningshandtag och inkommande tjocka kablar från golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hmm, tydligen kan man mäta på ena ledningen och dubbla det om ledningarna är ekvivalenta. Undra om elbolaget accepterar det...

Är det kablarna mot A1C du vill mäta? Kan du inte sätta mätningen i det skåpet annars? Eller kanske ändå börja fundera att sätta det på individnivå och direktmätning.

M merbanan skrev:
Hmm, tydligen kan man mäta på ena ledningen och dubbla det om ledningarna är ekvivalenta. Undra om elbolaget accepterar det...
Vad har ett elbolag med detta att göra och varför behöver de acceptera det, menar du nätägaren så har de väl redan sin mätning klar.

Annars är det ju normalt sett som du skriver vid parallella kablar, de för halva totala lasten vid två kablar.

Planen är att gå över till undermätning av boendenätet varvid man behöver sätta upp en trafomätare till på något sätt.

Bara att köpa mätare, trafos, säkringar och ev skåp och sätta på utgående grupp.

Edit: trafos

Redigerat:
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
Skaffa riktiga mätare istället för trafos. Trafos kan inte mäta fasförskjutningen så dom visar fel vid induktiva eller kapacitiva laster.
Ska mätningen dessutom användas för debitering så duger bara en riktig mid-godkänd mätare.

Förstår jag dej rätt att du har flera trefas ledningar du vill ha en summa mätning på?
Det går om du tar alla L1 or och drar genom samma strömtrafo obs var någa med strömriktningen annars tar lasterna ut varandra. Gör lika med alla L2 (genom en trafo) och slutligen lika med L3:orna.
Spänning måste också hämtas till mätaren.

Nu ser det inte lätt ut att få igenom dina ledare genom strömtransformatorerna.

Enklast är väl att ha en mätare per grupp och sedan summera? Minst åverkan på befintlig anläggning.

useless useless skrev:
Skaffa riktiga mätare istället för trafos. Trafos kan inte mäta fasförskjutningen så dom visar fel vid induktiva eller kapacitiva laster.
Ska mätningen dessutom användas för debitering så duger bara en riktig mid-godkänd mätare.
Nu hänger jag inte med. Hur menar du då att nätbolagen mäter hos effektabonnenter? Mätare för direktmätning brukar bara klara typ 63A.

• Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
M merbanan skrev:
Planen är att gå över till undermätning av boendenätet varvid man behöver sätta upp en trafomätare till på något sätt.
Förlåt att det kan låta tråkigt, men:

Anlita en ingenjör/konstruktör med vana och erfarenhet av denna typ av arbete!

Någon som vet vad det finns för prylar och fabrikat på marknaden, vad som passar i de skåpen etc.

Troligen blir slutpriset, inklusive konstruktörens räkning, lägre än om man bara börjar skruva på i ena hörnet, och garanterat blir resultatet bättre.

Jag har "gjort" massor av mätningar i gamla anläggningar, det går alltid att hitta "bra" prylar, men ibland blir man tvungen att komplettera centralen med en låda för att få plats. Då blir det ett avbrott när man gör omkopplingen. Kontakter med massor av tillverkare är en förutsättning...

Elmätare (3-fas för trafo-mätning) kostar under 2000 kr, bättre två mätare än konstig koppling för det mesta.

Det finns transformatorer för att kombinera mätströmmar från parallella kablar, men det är inte en metod att välja i första hand - sätt hellre mätningen på rätt ställe. Strömtransformator kan inte sitta på en kabel - det måste sitta en på varje fasledare, dvs i anslutningen till in/ut. Där brukar båda kablarnas ledare komma in på samma ställe (undantag finns vid individuell avsäkring, men det verkar väl inte vara fallet i Din bild...)

När Du skriver "två kablar" så är det stor skillnad på om de är två parallellkopplade kablar (för att få mer ledararea till större ström) eller om de två kablarna går iväg till olika ställen, t.ex. två olika huskroppar.

När Ni skall bygga om mätningen i fastigheten med dagens teknik finns det också anledning att fundera på om Ni skall ha "fjärravläsning" möjlig, dvs möjlighet att göra elektroniska avläsningar. Jag avråder bestämt från att lita på "pulsräkning" i någon form - den tekniken har flera problem inbyggd i sig, och det finns idag mycket bättre för "nästan inga pengar" - återigen: köp kompetens, det lönar sig!

...

• Gilla
Leif i Skåne och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.