Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Elinstallationsreglerna tillåter att du dör i detta fall eftersom det handlar om två fel :S
Om du har tänkt använda ett överspänningsskydd som skyddar mot överspänning mellan antenn/parabol och elnätet, eller ett som skyddar mellan telefon och elnät (t.ex. om du tittar på tv via adsl-bredband), så fungerar skyddet klart bättre med jord framdraget, skillnaden kan nog vara så stor att apparaterna klarar sig med jord framdraget men går sönder utan jord framdraget vid vissa åsknedslag i närheten.pelpet skrev:Jag har funderat på det men enligt vad jag fick fram tidigare så är det ingen större fördel att ha jordat. Huset har jordfelsbrytare.
Vad skulle jag vinna på att få det jordat?
Det kan hända att det blir kabelbyte ändå, beroende på skicket. Kablaget är troligen delvis från -57 så det kan vara dags att byta om det är torr isolering på kablarna.
Jag är osäker på när man bytte från de gamla kabeltyperna till plastisolerat. Om det inte är plastisolerade ledningar så är det en riktigt bra idé att byta ut ledningarna. Lyft på locket på strömbrytare, vägguttag o.s.v... Tumregeln är väl att om du ser tydliga färger på ledarna och det inte påminner om tyg så är det plastisolerat utan att du behöver känna på själva ledningen.
Klicka här för att svara