2 768 läst ·
17 svar
3k läst
17 svar
Kombinationsuttag
Sida 1 av 2
Innan inflyttningen i det nya huset ska det tapetseras och målas en del och i samband med det blir det byte av eluttagen i dessa rum. De befintliga uttagen är en kombination av infällt och utanpåliggande, och antalet uttag är alldeles för få så man lär få gödsla med skarvsladdar om det inte går att få till bra kombiuttag.
Finns det uttag med ca 3-4 vanliga stickproppar + ca 3-4 eurokontakter? Eller bör man bygga ihop någon kombination med förhöjningsramar och fronter - och hur gör man det isåfall och vilka rekommenderas?
Finns det uttag med ca 3-4 vanliga stickproppar + ca 3-4 eurokontakter? Eller bör man bygga ihop någon kombination med förhöjningsramar och fronter - och hur gör man det isåfall och vilka rekommenderas?
Så om jag fattat det rätt så sätter man ihop ett uttag med tre jordade kontakter och tre europakontakter med följande produkter:
1 st Exxact Dosa 3-fack 35mm Vit

1 st Exxact Ram 3-fack Basic Vit

1 st 3-vägsuttag

1 st 3-vägsuttag klass II d

De två 3-vägsuttagen kopplas ihop med rätt färgade kablar i förhöjningsramen, och en förhöjningsram kan sättas utanpå ett tidigare infällt vägguttag.
1 st Exxact Dosa 3-fack 35mm Vit
1 st Exxact Ram 3-fack Basic Vit
1 st 3-vägsuttag
1 st 3-vägsuttag klass II d
De två 3-vägsuttagen kopplas ihop med rätt färgade kablar i förhöjningsramen, och en förhöjningsram kan sättas utanpå ett tidigare infällt vägguttag.
Och i mitt hus så är det ojordat som gäller i de flesta rum. Tyvärr verkar schneider enbart ha jordade 3-vägsuttag för infällnad. Så det blir att leta vidare.yxis skrev:
Det hade varit snyggt att sätta upp 7-8 uttag där TV och surroundanläggning och dator ska stå men eftersom jag tänkte köra dessa apparater med överspänningsskydd så är det inte lönt att storsatsa på att sätta in uttag.
Det finns överspänningsskydd för fast installation, jag tror man brukar ha ett vid mätartavlan och ett vid husets central.
Om det ändå ska renoveras med målning/tapetsering i rummen, och det är infällda rör från elcentral till varje rum och korta sträckor utanpåliggande i varje rum, så kanske det är läge att komplettera med jord i varje rum? Behörighetskrävande, och du måste som sagt byta alla uttag samtidigt, även lamputtag, och se till att andra apparater som kan jordas också blir jordade, t.ex. fast installerade värmeelement.
Om det ändå ska renoveras med målning/tapetsering i rummen, och det är infällda rör från elcentral till varje rum och korta sträckor utanpåliggande i varje rum, så kanske det är läge att komplettera med jord i varje rum? Behörighetskrävande, och du måste som sagt byta alla uttag samtidigt, även lamputtag, och se till att andra apparater som kan jordas också blir jordade, t.ex. fast installerade värmeelement.
Jag har funderat på det men enligt vad jag fick fram tidigare så är det ingen större fördel att ha jordat. Huset har jordfelsbrytare.yxis skrev:Det finns överspänningsskydd för fast installation, jag tror man brukar ha ett vid mätartavlan och ett vid husets central.
Om det ändå ska renoveras med målning/tapetsering i rummen, och det är infällda rör från elcentral till varje rum och korta sträckor utanpåliggande i varje rum, så kanske det är läge att komplettera med jord i varje rum? Behörighetskrävande, och du måste som sagt byta alla uttag samtidigt, även lamputtag, och se till att andra apparater som kan jordas också blir jordade, t.ex. fast installerade värmeelement.
Vad skulle jag vinna på att få det jordat?
Det kan hända att det blir kabelbyte ändå, beroende på skicket. Kablaget är troligen delvis från -57 så det kan vara dags att byta om det är torr isolering på kablarna.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Kör på Primo istället för Basic. Primo är ju mycket snyggare och det är deras standardbrytare.
//Patrik
//Patrik
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
