Innan inflyttningen i det nya huset ska det tapetseras och målas en del och i samband med det blir det byte av eluttagen i dessa rum. De befintliga uttagen är en kombination av infällt och utanpåliggande, och antalet uttag är alldeles för få så man lär få gödsla med skarvsladdar om det inte går att få till bra kombiuttag.

Finns det uttag med ca 3-4 vanliga stickproppar + ca 3-4 eurokontakter? Eller bör man bygga ihop någon kombination med förhöjningsramar och fronter - och hur gör man det isåfall och vilka rekommenderas?
 
Fundera lite på om ni inte skall ta hem en elektriker och låta denne sätta upp några extra uttag. Sladdar på golvet är inte kul, varken att titta på eller när det skall städas.
 
Det finns kombienheter med både eu och vanliga. samt flera endast eu kont.
 
Glöm inte att köpa rätt förhöjningsram om dessa ska installeras utanpåliggande.
 
Går det att skära bort en av "tvärbalkarna" i 3-fackramen på ett snyggt sätt för att få plats med 3-vägsuttaget?
 
emilm skrev:
Går det att skära bort en av "tvärbalkarna" i 3-fackramen på ett snyggt sätt för att få plats med 3-vägsuttaget?
Japp bortbrytbar mellandel står det i beskrivningen.
 
För säkerhets skull:

Jordade uttag får bara installeras om det finns jord framdragen överallt och alla uttag - även lamputtag byts till jordade samtidigt.
 
yxis skrev:
För säkerhets skull:

Jordade uttag får bara installeras om det finns jord framdragen överallt och alla uttag - även lamputtag byts till jordade samtidigt.
Och i mitt hus så är det ojordat som gäller i de flesta rum. Tyvärr verkar schneider enbart ha jordade 3-vägsuttag för infällnad. Så det blir att leta vidare.

Det hade varit snyggt att sätta upp 7-8 uttag där TV och surroundanläggning och dator ska stå men eftersom jag tänkte köra dessa apparater med överspänningsskydd så är det inte lönt att storsatsa på att sätta in uttag.
 
Det finns överspänningsskydd för fast installation, jag tror man brukar ha ett vid mätartavlan och ett vid husets central.


Om det ändå ska renoveras med målning/tapetsering i rummen, och det är infällda rör från elcentral till varje rum och korta sträckor utanpåliggande i varje rum, så kanske det är läge att komplettera med jord i varje rum? Behörighetskrävande, och du måste som sagt byta alla uttag samtidigt, även lamputtag, och se till att andra apparater som kan jordas också blir jordade, t.ex. fast installerade värmeelement.
 
yxis skrev:
Det finns överspänningsskydd för fast installation, jag tror man brukar ha ett vid mätartavlan och ett vid husets central.


Om det ändå ska renoveras med målning/tapetsering i rummen, och det är infällda rör från elcentral till varje rum och korta sträckor utanpåliggande i varje rum, så kanske det är läge att komplettera med jord i varje rum? Behörighetskrävande, och du måste som sagt byta alla uttag samtidigt, även lamputtag, och se till att andra apparater som kan jordas också blir jordade, t.ex. fast installerade värmeelement.
Jag har funderat på det men enligt vad jag fick fram tidigare så är det ingen större fördel att ha jordat. Huset har jordfelsbrytare.

Vad skulle jag vinna på att få det jordat?

Det kan hända att det blir kabelbyte ändå, beroende på skicket. Kablaget är troligen delvis från -57 så det kan vara dags att byta om det är torr isolering på kablarna.
 
Kör på Primo istället för Basic. Primo är ju mycket snyggare och det är deras standardbrytare.

//Patrik
 
pelpet skrev:
Vad skulle jag vinna på att få det jordat?
Om du har apparater som är skyddsjordade, dvs med jordad stickpropp. Dessa blir visserligen färre och färre till förmån för dubbelisolerade apparater. Men laddare till laptops brukar vara jordade, troligen för att klara EMC-kraven.
 
I princip kan man få 2 olika utsatta delar spänningsförande av olika faser, tar du i båda så e du körd. Ganska osannolikt men inte omöjligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.