Hej!
Jag har en kombiskåp dvs kyl/frys från Siemens KG49NA90/03 som jag tror är minst 10 år gammalt där kylskåpsdelen inte verkar fungera längre, men frysdelen underst verkar fungera. Har städat bakom den och och känner jag på kompressorn där bak är ett rör varmt och ett rör kallt så något måste den göra
Den verkar kämpa på då den låter men har kanske lite mer bubblande ljud för sig än vanligt. Gissar som kompressor jobbar på med vilar aldrig. Och kylen blir inte kall som sagt.
Någon med nån idé vad det kan vara?
Och är det lönt att kontakta nån reparatör eller är det bara köpa ett nytt som gäller?
Jag har en kombiskåp dvs kyl/frys från Siemens KG49NA90/03 som jag tror är minst 10 år gammalt där kylskåpsdelen inte verkar fungera längre, men frysdelen underst verkar fungera. Har städat bakom den och och känner jag på kompressorn där bak är ett rör varmt och ett rör kallt så något måste den göra
Den verkar kämpa på då den låter men har kanske lite mer bubblande ljud för sig än vanligt. Gissar som kompressor jobbar på med vilar aldrig. Och kylen blir inte kall som sagt.
Och är det lönt att kontakta nån reparatör eller är det bara köpa ett nytt som gäller?
Redigerat:
byt luftventilen längst in och längs ner i kylen, kolla först att den inte frusit fastD dafunq skrev:Hej!
Tack för svar!electroluxaren skrev:
Okej, osäker på vad det är jag ska öppna och kolla det.Längst in och längst ner i kylen.
Finns en manual här: https://www.siemens-home.bsh-group....03#/Tabs=section-spareparts/Togglebox=tb0138/ .Vilket nummer är det i så fall jag ska titta efter?
Det kan inte vara termostaten som lagt av som jag tror ligger gömd på något sätt i kylskåpsdelen. Det är alltså frys underst och kyl ovanpå.
0138 är ventilen,D dafunq skrev:Tack för svar!
Okej, osäker på vad det är jag ska öppna och kolla det.Längst in och längst ner i kylen.
Finns en manual här: [länk] .Vilket nummer är det i så fall jag ska titta efter?
Det kan inte vara termostaten som lagt av som jag tror ligger gömd på något sätt i kylskåpsdelen. Det är alltså frys underst och kyl ovanpå.
kallas ibland termostat tar kall luft från frysen upp till kylen
Jag la in en termometer i frysen nu och den når bara ner till -1 grad. Tror du fortfarande det kan vara detta eller är det kompressorn som ger upp kanske och då är det väl vara att köpa nytt kylskåp?electroluxaren skrev:
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
electroluxaren skrev:
electroluxaren skrev:
Tack för svar igen.electroluxaren skrev:
Jag kom nu åt var termostaten var (se bild) efter jag fick skruvat bort lite delar så jag gissar att den skulle jag väl klara av att byta. Men att köpa en från Siemens kostar 2200 så om det inte är den som strular vill man ju gärna kunna returnera den igen och få tillbaka pengen. Vet inte hur villiga de är med sånt.
ser ut som om spjället är öppet så då skall kylen bli kallD dafunq skrev:Tack för svar igen.
Jag kom nu åt var termostaten var (se bild) efter jag fick skruvat bort lite delar så jag gissar att den skulle jag väl klara av att byta. Men att köpa en från Siemens kostar 2200 så om det inte är den som strular vill man ju gärna kunna returnera den igen och få tillbaka pengen. Vet inte hur villiga de är med sånt.
men iom att du sa att frysen inte heller funkar så får du leta fel däri.
går kompressorn hela tiden och det inte är kallt alls i frysen så har du en läcka dvs skrot
Frysen funkar men går inte riktigt ner i full temperatur (-18). -13 efter natten.electroluxaren skrev:
Gjorde ett sista försök men var så svårt att komma åt allt. Fick av en skyddsbit.så jag kände blåset av kylan ner i frysen men antar det på något sätt måste ju finnas något som blåser upp i kylen?. Blir nog ett inköp av kyl/frys idag. Inte värt mer jobb. Stort tack ska du ha hur som helst!electroluxaren skrev:
tina frysen manuellt så får du igång den igenD dafunq skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden