12 765 läst ·
12 svar
13k läst
12 svar
Kolla krypgrund utan kontrollucka?
Vi tittar på ett hus som är från -63 och har krypgrund utan någon kontrollucka. Mäklaren sa att ett så gammalt hus är det sällan fel på krypgrunden, det skulle redan ha upptäckts och att vi ej behöver kolla. En varningsklocka säger mig att man ska vara försiktig med krypgrunder och ev fukt: Bör det kollas upp innan husköp och hur? Hur kan en besiktningsman kolla om lucka saknas och det dessutom ev finns tjäle i marken (vinterhalvåret). Under sommarhalvåret kan man väl gräva och ta prov?
Om fukt påvisas, vad gör man då och hur kostsamt är det? Räcker det att installera en "vaddetnuheter-som avfuktar"
eller kan det vara frågan om stora ingrepp? Vad?
Om fukt påvisas, vad gör man då och hur kostsamt är det? Räcker det att installera en "vaddetnuheter-som avfuktar"
Produkter som diskuteras: "avfuktar"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Mäklare finns till enbart för att bilhandlare skall verka ärliga, han vill ju bara sälja huset så fort som möjligt
Gör ni ingen kontroll och det visar sig vara fel sen så har ni ju ingen rätt till ersättning osv..
Gör ni ingen kontroll och det visar sig vara fel sen så har ni ju ingen rätt till ersättning osv..
Gräva? Gräva sig in i grunden som en mullvad eller vad
?
Tror att mäklaren har en poäng. Luktar det fint och fräscht i huset efter 47 år, så fungerar nog grunden som den ska.
Jag förstår dock att ni vill kolla upp det för att vara på säkra sidan innan köp. Men om ni kommer till skarpt läge i affären så kommer ni ju ändå att ha dit en besiktningman som säkert kan hjälpa er att inspektera grunden.
Tror att mäklaren har en poäng. Luktar det fint och fräscht i huset efter 47 år, så fungerar nog grunden som den ska.
Jag förstår dock att ni vill kolla upp det för att vara på säkra sidan innan köp. Men om ni kommer till skarpt läge i affären så kommer ni ju ändå att ha dit en besiktningman som säkert kan hjälpa er att inspektera grunden.
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
En grund kan ibland inspekteras genom att få in en kamera via kattgluggarna, samt att man gör fuktmätning i syllstock och blindbotten.
kolla grunden! visst e de oftast så att gamla hus håller sig fina, men jag håller med annan skribent som jämförde med bilhandlare. mäklare vill sälja o de snabbt för att få in nya objekt. jag har själv krypgrund med endast katt gluggar. men för att kunna ta ut bes man så grävde jag mig in på gammalt hederligt vis, med spade. på hösten va det dock. men det gick rätt snabbt. nu vinter tid, kan jag inte svara på om det går. ev om ni e flera o tar med er hackor o avlöser varann. tungt? javisst,,, men desto tyngre om ni köper hus som ni inte kollat och som kanske har hussvamp..... sånt förekommer o kan drabba alla.
alt 2 är som annan skribent skrev: gå in via varje kattglugg med kamera,, ta kort, åt höger, åt vänster, lite hit o dit o upp oner.
sen stoppa in fuktmätare o kolla. ja gjorde så, innan jag grävde mig in, och fick någorlunda hum om läget.
alt 2 är som annan skribent skrev: gå in via varje kattglugg med kamera,, ta kort, åt höger, åt vänster, lite hit o dit o upp oner.
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Vi har krypgrund och förre ägaren gjorde en bra lösning. Han sågade upp golvet i en garderob och isolerade luckan som han gjorde i den. Ingen lucka synd men det är lätt att komma ner om man behöver. Vid vår besiktning upptäcktes inga fel alls o huset är byggt 62/99. Ventilationen är tydligen perfekt. Allt organiskt material som kan avge lukt så som träbitar etc skall bort, sen lägga ut en åldersbeständig plast är ett gott råd.Det minskar fukt risken. Sen kan man alltid sätta in en krypgrunds avfuktare eller trygghetsvakt.
jag kan då svara igen. det är en smart lösning som fritz skrev. att såga upp innifrån, och sedan alltid ha lucka där för inspektion. mitt hus är byggt -32. oxå gammalt. men det fanns inget att anmärka på annat än att ta bort organiskt material samt åldersbeständig plast som förebyggande. så man behöver inte måla fan på väggen iofs. gamla hus kan vara friska hus. men vid max otur, kan det även vara sjukt. och någon hussvamp vill ingen åka på......
Vi har köpt ett hus med en krypgrund utan lucka så denna har egentligen aldrig blivit kontrollerad, men detta har jag nu tänkt att ordna upp. Jag har fått tag på en firma som gör detta, men de måste så klart kunna komma ner så jag kommer att behøva gräva mig in i den. Det är kanske en dum fråga, men kan man göra fel här eller är det "bara" att gräva ner, under och upp?
Mycket tacksam för svar!
Mycket tacksam för svar!
Tack för svaret t33. En invändig lucka är min långsiktiga lösning för att enkelt kunna kolla regelbundet. Dessvärre behöver jag en lite snabbare lösning för att få koll på den nuvarande statusen då jag har någon som kan komma förbi och kolla redan næsta vecka.
Tackbför svaret.
Inga luckor tyvärr.
Du har säkert rätt, men jag har tyvärr tummen mitt i så jag vågar mig inte på att slå hål på golvet. Att gräva känns jobbigare, men kändes åtminstone säkrare, men det kan ju vara fel.
Kanske ska lägga till att det inte finns någon källare så jag räknar med att det ska gå ok snabbt.
Något man kan göra för att minska risken för att grunden påverkas?
Inga luckor tyvärr.
Du har säkert rätt, men jag har tyvärr tummen mitt i så jag vågar mig inte på att slå hål på golvet. Att gräva känns jobbigare, men kändes åtminstone säkrare, men det kan ju vara fel.
Kanske ska lägga till att det inte finns någon källare så jag räknar med att det ska gå ok snabbt.
Något man kan göra för att minska risken för att grunden påverkas?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden