Kanske hobbyarkitekten skulle kika på vad som görs, och redan har gjorts,
i fråga om "compact living" i Sverige.
http://snabbahus.nu/vastberga/
modul_stor-1024x460.jpg
http://astelmodular.se/

En "finess med Snabbahus lösning är att om man bor två i lägenheten kan den ena sitta uppe och pokulera med sina kompisar eller plugga, och den andra samtidigt ligga och sova inför morgonens tenta utan att få sin nattsömn störd.
Eller alternativt kan den ena gå upp tidigt medan den andra får sova ut.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
[länk]
[bild]
[länk]

En "finess med Snabbahus lösning är att om man bor två i lägenheten kan den ena sitta uppe och pokulera med sina kompisar eller plugga, och den andra samtidigt ligga och sova inför morgonens tenta utan att få sin nattsömn störd.
Ja draperi är ju aldrig svårt att sätta upp. Men den hyllan (tror jag det är, på bilden) skulle störa mig om man var 3 st som vill ligga ner när dom kolla film. Men annars är den fin.

Vad är detta ritat i? någon som vet?

[länk]
[bild]
[länk]

J jesper85m skrev:
Vad är detta ritat i? någon som vet?
Vet ej, du kanske skulle fråga Snabbahus.

HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Ja draperi är ju aldrig svårt att sätta upp. Men den hyllan (tror jag det är, på bilden) skulle störa mig om man var 3 st som vill ligga ner när dom kolla film. Men annars är den fin.
Varför skulle man ligga tre personer i det lilla sovrummets säng och se film när det finns en soffa i vardagsrumsdelen? Det du kallar hylla skulle jag tro är en vägg, och även om den deras lösning innebär att man verkligen måste kravla in till den inre sängpositionen så tycker jag ändå att Snabbhus lösning är överlägsen. Detta främst för att de på ungefär samma yta nästan lyckas skapa tre separata rum (istället för ett) genom att få in väggar och draperier mellan olika funktioner – något som är viktigt om man bor två (eller tre;)) på så liten yta. I deras lösning kan som sagt den ene sova medan den andre slöar i soffan, och det går även att sätta sig liiite avskilt vid skrivbordsplatsen för att plugga.

T TowaTei skrev:
Varför skulle man ligga tre personer i det lilla sovrummets säng och se film
Tja, det finns ju olika slags filmer... :oops:

• Gilla
HOBBY ARCHITECT och 2 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
T TowaTei skrev:
Varför skulle man ligga tre personer i det lilla sovrummets säng och se film när det finns en soffa i vardagsrumsdelen? Det du kallar hylla skulle jag tro är en vägg, och även om den deras lösning innebär att man verkligen måste kravla in till den inre sängpositionen så tycker jag ändå att Snabbhus lösning är överlägsen. Detta främst för att de på ungefär samma yta nästan lyckas skapa tre separata rum (istället för ett) genom att få in väggar och draperier mellan olika funktioner – något som är viktigt om man bor två (eller tre;)) på så liten yta. I deras lösning kan som sagt den ene sova medan den andre slöar i soffan, och det går även att sätta sig liiite avskilt vid skrivbordsplatsen för att plugga.
Tja, det finns ju olika slags filmer... :oops:
:)
En kan ligga i soffan och två i sängen. Det är skönt att få slappa och sträcka ut sig efter man har varit och shoppat en lördag t.ex. Men ni kanske är såna som sitter i en fåtölj när ni kollar på film. Sen tror jag inte det är så vanligt att det bor två personer i en etta. Men smaken är som baken.

HOBBY ARCHITECT
Redigerat:
D
Såg just en mäklarannons med denna nybyggda lägenhet, ser väl inte så bra ut för handikappade med tvättmaskin och torktumlare så?
Men den var ju fin. Smart att ha klädkammare i så små lägenheter kanske, det blir lite annan planlösning. [länk]
Min syster har klädkammare i sin etta eftersom det inte finns något förråd. Hyreslagen säger att man har rätt till förvaring, vilket tolkas som minst en kvadratmeter långtidsförvaring per person. Har man inte källar- eller vindsförråd kan man lösa det med klädkammare.

• Gilla
HOBBY ARCHITECT
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
Finns det någon regel om hur liten en lägenhet får vara i Sverige? Minsta möjliga antal kvadratmeter.

BirgitS
Finns det någon regel om hur liten en lägenhet får vara i Sverige? Minsta möjliga antal kvadratmeter.
Inte när det gäller befintliga lägenheter för jag har sett någon gång att det har varit riktigt små lägenheter, typ 15 kvm, till salu. Där är väl gränsen snarare hur litet folk kan tänka sig att bo i. Däremot för nybyggen som ska uppfylla tillgänglighetskraven går det ju inte att göra så litet.

ser väl inte så bra ut för handikappade med tvättmaskin och torktumlare så?
På fotot ser det ut att bara vara en maskin så jag gissar att det är en kombinerad tvätt och tork.

HOBBY ARCHITECT
BirgitS BirgitS skrev:
Inte när det gäller befintliga lägenheter för jag har sett någon gång att det har varit riktigt små lägenheter, typ 15 kvm, till salu. Där är väl gränsen snarare hur litet folk kan tänka sig att bo i. Däremot för nybyggen som ska uppfylla tillgänglighetskraven går det ju inte att göra så litet.

På fotot ser det ut att bara vara en maskin så jag gissar att det är en kombinerad tvätt och tork.
Så ingen regel då.

Ja det är det nog, men det ser lite trångt ut, men det är det kanske inte.

K
Såg just en mäklarannons med denna nybyggda lägenhet, ser väl inte så bra ut för handikappade med tvättmaskin och torktumlare så?
Jag skulle tro att tillgängligheten är tillräcklig om man lyfter ut tvättmaskinen. Annars är det nog verkligen på gränsen

HOBBY ARCHITECT
Får man bygga så här smått tro?
17 kvm / 19 kvm

• Ritningar av två små bostadsplanlösningar på 17 kvm och 19 kvm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har inte någon länkat till det praktiska dokumentet som beskriver precis allt du behöver tänka på?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.