59 672 läst ·
457 svar
60k läst
457 svar
Kolla in mina amatörhusritningar!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 183 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 183 inlägg
Tillgänglighetskraven är utformade som krav, t.ex. att en rullstolsburen person ska kunna tvätta och torka kläder. Sen finns det olika sätt att uppfylla kraven.HOBBY ARCHITECT skrev:
Så som jag förstod HOBBY ARCHITECT så ville han inte ha någon gemensam tvättstuga i sitt tänkta hus. Det var gammaldags eller något sånt.KnockOnWood skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 963 inlägg
Det är ju en väldigt stor lyx att kunna slippa gemensam tvättstuga. Men ska det vara riktigt kompakt och prisvärt är väl gemensam tvättstuga i källaren bra.
Det har jag inget emot, men vill ha plats för tvättmaskin och torktumlare i sin lägenhet om man vill ha det.BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 183 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 183 inlägg
I så fall räcker det att duschrummet uppfyller tillgänglighetskraven (t.ex. för storlek) när tvättmaskinen och torktumlaren inte finns där. Men få studenter har nog råd att köpa egen tvättmaskin och tumlare.
I det minsta badrummet som uppfyller tillgänglighetskraven så ryms det en tvättpelare i ett hörn om man skippar tillgängligheten för den hyresgäst som just då bor där, det ryms också att byta ut duschen mot ett badkar om hyresgästen vill.
Men man ritar alltså badrummet typ såhär, och sen förbereder med el och avlopp för tvättpelare, så är det valfritt för den som hyr om den vill sätta in TM eller badkar t.ex. Badrummet är hela tiden godkänt, för det är bara att hiva ut extrautrustningen ifall en rullstolsburen ska flytta in.
Men det bör/ska? väl finnas gemensam tvättstuga då, om det inte finns i lägenheten.

Men man ritar alltså badrummet typ såhär, och sen förbereder med el och avlopp för tvättpelare, så är det valfritt för den som hyr om den vill sätta in TM eller badkar t.ex. Badrummet är hela tiden godkänt, för det är bara att hiva ut extrautrustningen ifall en rullstolsburen ska flytta in.
Men det bör/ska? väl finnas gemensam tvättstuga då, om det inte finns i lägenheten.

Jag gjorde så först, men då menade folk att det blir för trångt med tvättpelare så det blir svårt att komma in i duschen. Men visst, tillåtet är det ju om man får välja tvättmaskin själv.Mikael_L skrev:
I det minsta badrummet som uppfyller tillgänglighetskraven så ryms det en tvättpelare i ett hörn om man skippar tillgängligheten för den hyresgäst som just då bor där, det ryms också att byta ut duschen mot ett badkar om hyresgästen vill.
[bild]
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 183 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 183 inlägg
Den student som så gärna vill ha egen tvättmaskin att hen anser att det är värt pengarna står nog ut med att det är lite trångt mellan maskinen och toaletten när hen ska in i duschen. För att hålla nere kostnaden är det ju rimligen duschdraperi som gäller vilket kräver mindre utrymme än duschdörrar.HOBBY ARCHITECT skrev:
Föser man in en tvättpelare också i det där lilla 1,7x1,9 meters badrummet börjar det bli lite lätt övermöblerat ja.
Men för normalrörliga människor kommer det fungera utan större problem.
Men ritar man in tvättpelaren/tvättmaskinen redan för bygglovet kommer tillgänglighetskraven sättas och granskas med den utrustningen på plats, och badrummet kommer bli tvunget att vara en dryg halvmeter längre. Så för extremt kompakta lägenheter skippar man naturligtvis detta, och har tvättstuga i huset istället. Mycket mer yteffektivt sett över hela huset.
Men sen är det ju inga problem att förbereda för en möjlighet att helt valfritt och självmant ställa in en TM eller tvättpelare för den student som så önskar. I byggskedet kommer det kosta en extra avloppspipa, vattenanslutning och lite eldragning, så lägenhetens produktionskostnad ökar kanske med en 5 tusen eller något sådant.
Så lite får väl byggherren försöka bestämma hur viktigt eller bra detta är.
Men jag lovar, det är otroligt många studenter som inte alls är speciellt intresserade av att köpa en maskin och ställa in, för att sen själv betala för strömmen till dessa.
Men för normalrörliga människor kommer det fungera utan större problem.
Men ritar man in tvättpelaren/tvättmaskinen redan för bygglovet kommer tillgänglighetskraven sättas och granskas med den utrustningen på plats, och badrummet kommer bli tvunget att vara en dryg halvmeter längre. Så för extremt kompakta lägenheter skippar man naturligtvis detta, och har tvättstuga i huset istället. Mycket mer yteffektivt sett över hela huset.
Men sen är det ju inga problem att förbereda för en möjlighet att helt valfritt och självmant ställa in en TM eller tvättpelare för den student som så önskar. I byggskedet kommer det kosta en extra avloppspipa, vattenanslutning och lite eldragning, så lägenhetens produktionskostnad ökar kanske med en 5 tusen eller något sådant.
Men jag lovar, det är otroligt många studenter som inte alls är speciellt intresserade av att köpa en maskin och ställa in, för att sen själv betala för strömmen till dessa.
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 183 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 183 inlägg
Okej det får stå för dig, jag och mina vänner gjorde det inte och inte min son heller. Vi ville nog snarare visa att vi var vuxna och kunde ta ansvar för oss själva.KnockOnWood skrev:
Jag kanske inte borde kalla den Studio Student, då tror folk att det bara är för studenter, men tyckte bara det var lite skoj namn.mexitegel skrev:
Redigerat:
Vill man inte ha tvättmaskin och torktumlare kan man väl ha garderob/skåp för allmän förvaring istället? Förvaring får man väl aldrig för mycket av. Gör väl inget om det är i badrummet, det är ju bara några garderober i hallen.
Okej, tack för info.Mikael_L skrev: