60 074 läst ·
457 svar
60k läst
457 svar
Kolla in mina amatörhusritningar!
Det blir 2 stammar för 2 lägenheter. Eller 1 stam per lägenhet om du vill slå ut det så. Stammarna går i väggen mellan lägenheterna, så åt ena hållet delas kökets stam och åt andra hållet wcns.
Som svar på din tidigare fråga så ja, en säng är bredare än ett matmöblemang men summa summarum är att var du än placerar bordet och sängen så kommer använd golvyta ändå vara den samma. Jag personligen hade hellre sett att sängen är en bit ifrån köket och att det är en med tydlig indelning med kök för sig och sovrum/sällskap för sig
Det är i mina ögon nyckeln till att få till en bra öppen planlösning, att ha tydliga zoner. Så även om det inte finns några väggar så ska man se tydligt och klart vilket område som är kök, vardagsrum, matrum osv.
Som svar på din tidigare fråga så ja, en säng är bredare än ett matmöblemang men summa summarum är att var du än placerar bordet och sängen så kommer använd golvyta ändå vara den samma. Jag personligen hade hellre sett att sängen är en bit ifrån köket och att det är en med tydlig indelning med kök för sig och sovrum/sällskap för sig
Det är i mina ögon nyckeln till att få till en bra öppen planlösning, att ha tydliga zoner. Så även om det inte finns några väggar så ska man se tydligt och klart vilket område som är kök, vardagsrum, matrum osv.
Jag menar såhär.J Jarlsgård skrev:Det blir 2 stammar för 2 lägenheter. Eller 1 stam per lägenhet om du vill slå ut det så. Stammarna går i väggen mellan lägenheterna, så åt ena hållet delas kökets stam och åt andra hållet wcns.
Det är i mina ögon nyckeln till att få till en bra öppen planlösning, att ha tydliga zoner. Så även om det inte finns några väggar så ska man se tydligt och klart vilket område som är kök, vardagsrum, matrum osv.![]()
Det blir en kvadratmeter större och ska det vara garderober typ klädkammar på var sida sängen blir det ännu större.J Jarlsgård skrev:
Stammen är mellan lägenheterna och i badrummet går rören synligt, avlopp i golvet. En stam tar inte upp en hel vägg. Nör de renoverade stammarna i min förra brf tog köksstammen ca 30x50 cm.HOBBY ARCHITECT skrev:
Ok, men blir det mer oekonomiskt med dom synliga rören (på andra sidan) när dom andra rören är i väggen?SysterNett skrev:
Så vilket system tycker du är billigast av dom här två? (När det gäller stammar alltså, bortse från lägenheterna och deras yta i sig.)SysterNett skrev: