Det blir 2 stammar för 2 lägenheter. Eller 1 stam per lägenhet om du vill slå ut det så. Stammarna går i väggen mellan lägenheterna, så åt ena hållet delas kökets stam och åt andra hållet wcns.

Som svar på din tidigare fråga så ja, en säng är bredare än ett matmöblemang men summa summarum är att var du än placerar bordet och sängen så kommer använd golvyta ändå vara den samma. Jag personligen hade hellre sett att sängen är en bit ifrån köket och att det är en med tydlig indelning med kök för sig och sovrum/sällskap för sig :)

Det är i mina ögon nyckeln till att få till en bra öppen planlösning, att ha tydliga zoner. Så även om det inte finns några väggar så ska man se tydligt och klart vilket område som är kök, vardagsrum, matrum osv. :)

HOBBY ARCHITECT
J Jarlsgård skrev:
Det blir 2 stammar för 2 lägenheter. Eller 1 stam per lägenhet om du vill slå ut det så. Stammarna går i väggen mellan lägenheterna, så åt ena hållet delas kökets stam och åt andra hållet wcns.

Som svar på din tidigare fråga så ja, en säng är bredare än ett matmöblemang men summa summarum är att var du än placerar bordet och sängen så kommer använd golvyta ändå vara den samma. Jag personligen hade hellre sett att sängen är en bit ifrån köket och att det är en med tydlig indelning med kök för sig och sovrum/sällskap för sig :)

Det är i mina ögon nyckeln till att få till en bra öppen planlösning, att ha tydliga zoner. Så även om det inte finns några väggar så ska man se tydligt och klart vilket område som är kök, vardagsrum, matrum osv. :)
Jag menar såhär.

• Arkitektonisk ritning av en byggnadsplan med markerade väggar i rött.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
HOBBY ARCHITECT
Jag undrar en annan sak, blir det inte två i detta badrum med tanke på att handfatet är på en annan vägg än dusch och toalett?

• Ritning av badrum med handfat på en vägg och dusch samt toalett på en annan, markerad med frågetecken.
    Skapa konto
HOBBY ARCHITECT
J Jarlsgård skrev:
Testa rita en alkov för en säng på högersidan annars då? Typ som en inbyggd säng med garderob på båda sidorna och sedan ha matbordet vid köket. Dvs så man får kök för sig och sovrum/sällskap för sig. (y)
Det blir en kvadratmeter större och ska det vara garderober typ klädkammar på var sida sängen blir det ännu större.

• Ritning av en sovrumslayout med plats för säng och sidogarderober, och angränsande trappa.
    Skapa konto
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Jag undrar en annan sak, blir det inte två i detta badrum med tanke på att handfatet är på en annan vägg än dusch och toalett?
Stammen är mellan lägenheterna och i badrummet går rören synligt, avlopp i golvet. En stam tar inte upp en hel vägg. Nör de renoverade stammarna i min förra brf tog köksstammen ca 30x50 cm.

HOBBY ARCHITECT
SysterNett SysterNett skrev:
Stammen är mellan lägenheterna och i badrummet går rören synligt, avlopp i golvet. En stam tar inte upp en hel vägg. Nör de renoverade stammarna i min förra brf tog köksstammen ca 30x50 cm.
Ok, men blir det mer oekonomiskt med dom synliga rören (på andra sidan) när dom andra rören är i väggen?

Ok, men blir det mer oekonomiskt med dom synliga rören (på andra sidan) när dom andra rören är i väggen?
Googla ”säker vatten”

Det är bara STAMMEN som är i väggen. Lghs rör utgår från den.

HOBBY ARCHITECT
Googla ”säker vatten”
Ok, men finns nog någon här som kan det där med VVC.

Ok, men finns nog någon här som kan det där med VVC.
Kanske kan vara roligt med egen kunskap?

HOBBY ARCHITECT
Kanske kan vara roligt med egen kunskap?
En så enkel fråga kan nog någon svara fort på utan att jag ska behöver läsa igenom massa text för att hitta det jag söker. Men tack ändå.

En så enkel fråga kan nog någon svara fort på utan att jag ska behöver läsa igenom masas text för att hitta det jag söker. Men tack ändå.
Rör ska gå utanpå väggarna.

HOBBY ARCHITECT
Rör ska gå utanpå väggarna.
Vad menar du? Stammar har väl också rör i sig så att säga?

Vad menar du? Stammar har väl också rör i sig?
Enkelt förklarat så är schaktet stammen går i ett utrymme man har ”kontroll” över. Vattenrören går ut i badrum eller kök med utanpåliggande rör, avloppen går i golvet.

HOBBY ARCHITECT
Enkelt förklarat så är schaktet stammen går i ett utrymme man har ”kontroll” över. Vattenrören går ut i badrum eller kök med utanpåliggande rör, avloppen går i golvet.
Så vilket system tycker du är billigast av dom här två? (När det gäller stammar alltså, bortse från lägenheterna och deras yta i sig.)

Så vilket system tycker du är billigast av dom här två? (När det gäller stammar alltså, bortse från lägenheterna och deras yta i sig.)

[bild]
I övre har du badrumsstammem vid badrummet mot lgh till höger. Utifrån kostnad för stam så är det nog ungefär samma.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.