Vi är tyvärr låsta vid att ha kolfilterfläkt som mest sprider ut stekoset i lägenheten. För att ge den något bättre förutsättningar så tänkte jag byta kolfiltret eftersom det är minst ett år gammalt, men mest troligt har det aldrig bytts om jag känner tidigare ägare rätt....
Nu visar det sig att det kolfilter vår fläkt använder har slutat säljas av IKEA, det går fortfarande att få tag på men kostar sin vikt i guld, 599kr för ett set om 2 (och det används 2 åt gången).
Vad jag har läst bör kolfilter bytas flera gånger om år för bästa effekt.. det blir ju helt löjligt att lägga flera tusen om året på kolfilter?
Så nu är min fundering.. skulle man inte kunna fräscha upp det kolfilter man har? Aktivt kol går att hitta 5 liter för 240kr
http://www.pgw.se/aktivt-kol-flaktkol-5-liter.html#!prettyPhoto , troligtvis billigare om man letar runt... det lär ju räcka till 3-4 påfyllningar minst. Utöver det så tror jag man behöver kolfilter ark, men även det går att hitta rätt billigt... så vad säger ni, skulle detta vara en vettig ersättare till att köpa färdiga filter? Jag gissar att priset skulle bli typ 1/5 om inte mindre, och arbetet är inte speciellt krävande.