M Mattias.timmele skrev:
Hej!
Vad har ni för tips vid impregnering av trä? Vilken form av linolja ska man använda? Kokt eller rå? Jag tänker på behandling av både fönster, dörrar, utemöbler mm före målning av linoljefärger och i vissa fall endast behandling av linolja utan att slutmåla med färg . Mvh Mattias Nilsson
Selder o Co Grundolja/ lin, som du värmer till 130 C, använder den både ute och inne, lätt att jobba med. Bra pris o snabb leverans hos Norrlandsfärg!

Vi har furubord som vi behöver behandla, är det rå eller kokt linolja som gäller? + balsamterpentin.
Kör man på det kombinationen då och då i hela livet eller ska man köra det kombinationen tills träet blir mättad och avsluta med ett par lager hårdvax för att täppa igen träet?

Likaså undrar jag med vårat skrivbord som är i massiv ek, kan vi använda samma princip eller räcker det med vanliga träolja? Vi har redan behandlat skrivbordet en gång med träolja från herdins.

Till slut, skärbrädorna i Bambu och akacia. Paraffin + bivax? Hur ser fördelningen ut där eller har ni lättare/bättre förslag?

Bästa svaret

T
Kokt linolja oxiderar och bildar ett skikt på ett sätt som rå olja inte gör. Rå olja kommer att vara "kladdig" läääänge. (själva begreppet "kokt" härstammar sedan förr då man kokade brunsten i oljan för att den skulle bli oxiderande/torka så egentligen är det fel att prata om kokt olja idag när detta åstadkommes genom tillsättning av sickativ av något slag men begreppet kokt är ju inarbetat och kommer inte att bytas mot oxiderande bara för att man åstadkommer samma sak på annat sätt)

Lägg på oljan, gärna varm, och låt det suga in en stund, torka av överflödet och låt torka/oxidera ett dygn eller två. Gör sedan om det en gång till och sen är det bara att olja in igen när bordet blivit slitet/torrt pga att olja brutits ned/skurats bort. Extremt torr furu/gran kan behöva tre vändor.
Samma behandling kan göras av furu eller ek, det är ingen skillnad.

När det gäller mängden terpentin så tillsätts terpentin för att dunsta bort och ge plats för syret som ska till för att oljan ska oxidera, inte för att oljan ska bli tunnare som många felaktigt tror.
En ren linolja binder ca 4% syre för att oxidera så det är rätt små mängder terpentin som behöver tillsättas för att snabba upp oxideringsprocessen (oxideringen kommer att ske utan terpentinen men ta längre tid).
Uppvärmning av oljan gör den mer lättflytande så den tränger in djupare i träet och påskyndar oxideringsprocessen.

Mina träskärbrädor hemma har jag oljat med (kokt) linolja. En av dem (av gummiträ) doppade jag hel i linolja som hettats upp till ca 130 grader när den var ny, 1994, och sen har den använts regelbundet med diskning för hand utan inoljning. Nu är den så sliten så jag funderar på att slipa ned den och då kanske den behöver oljas igen.
Bambu har jag inte oljat in så det vet jag inte hur det beter sig men jag har två bänkskivor av acacia som jag linoljat och den ena är i tvättstugan sedan fem år och det har gått bra.

• Gilla
plan-g och 4 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Rå linolja tränger in bättre i trät, men ger inte en täckande yta som rå linolja ger.
Det "sista råa" skall väl vara kokt istället...???... Annars blir det ju lite konstigt....

• Gilla
Eric Öbo
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.