3 380 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Köksventilation i skorstenskanal
Medlem
· Västra götalands län
· 1 inlägg
I mitt sommarhus finns idag ingen fläkt ovanför spisen i köket, bara en stor fyrkantig öppning, med ett spjäll, till en kanal i skorstenen. Denna kanal har tjänat som "passiv" ventilation under säkert 50 år i alla fall. Frågan jag har är om jag nu när jag gör om köket kan installera en aktiv köksfläkt och ansluta dess utlopp till denna kanalen? I skortenen finns fler kanaler som tidigare använts för uppvärmning. Två av dessa kanaler är fortfarande kopplade till kakelugn respektive kamin. Men den kanal jag avser använda för köksfläkten har alltså inte använts som rökkanal tidigare.
Givet att de kanaler i skorstenen som ytterst sällan används som rökkanaler är täta borde det väl ur brandsynpunkt va OK att evakuera köksluften i denna ventilationskanal ovanför spisen?
Eller måste/bör man dra rör/slang i kanalen innan så att köksfläkten får en garrnaterat tät kanal upp genom skorstenen?
Tacksam för svar
Med vänlig hälsning Axel
Givet att de kanaler i skorstenen som ytterst sällan används som rökkanaler är täta borde det väl ur brandsynpunkt va OK att evakuera köksluften i denna ventilationskanal ovanför spisen?
Eller måste/bör man dra rör/slang i kanalen innan så att köksfläkten får en garrnaterat tät kanal upp genom skorstenen?
Tacksam för svar
Med vänlig hälsning Axel
Redigerat:
Vad man bör göra och vad som är rätt vet jag inte...
Men jag har 6 pipor i min, murade, skorsten.
4 Imkanaler och 2 rökrör.
Det funkar jättebra och sotaren har inte haft några synpunkter.
Tänk bara på att få en snygg böj uppåt i det rör du kopplar på fläkten.
Men jag har 6 pipor i min, murade, skorsten.
4 Imkanaler och 2 rökrör.
Det funkar jättebra och sotaren har inte haft några synpunkter.
Tänk bara på att få en snygg böj uppåt i det rör du kopplar på fläkten.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Det verkar ok att använda kanalen till att ansluta en spisfläkt. Jag förmodar att det även är självdrag i övriga utrymmen som ventileras?
Jag hade nog satsat på att dra ett insatsrör i skorstenspipan som ska användas för att vara på den säkra sidan. I annat fall lär du märka när spisfläkten blåser ut luft i kamin och kakelugn p.g.a. otätheterna.
Jag hade nog satsat på att dra ett insatsrör i skorstenspipan som ska användas för att vara på den säkra sidan. I annat fall lär du märka när spisfläkten blåser ut luft i kamin och kakelugn p.g.a. otätheterna.
Klicka här för att svara