3 843 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
Köksstommar av limträskiva?
Är det någon som har provat att göra köksstommar av limträskivor i furu eller har synpunkter på det? Jag skulle vilja ha ett kök i massivt trä och tänkte att detta kanske skulle vara en metod att kunna få det för en billig penning.
MVH Johan
MVH Johan
Jag har stommar gjorda av limträskivor som förvisso inte är hemsnickrade utan tillverkade av ett snickeri. Men skivorna är som vilka limträskivor som helst så jag hyser inget tvivel om att kan bli minst lika bra om man snickrar själv med de skivor som finns i handeln.
En sak att tänka på är att inte fastna i att bygga kopior av vanliga spånmoduler, utan utnyttja de frihetsgrader man har när man snickrar själv på plats i massivträ. Själv hade jag t.ex. byggt delarna i en skåprad med delade mellanväggar istället för skiva mot skiva. Smäckrare, mindre material och man slipper en skarv där färgen lätt spricker.
En sak att tänka på är att inte fastna i att bygga kopior av vanliga spånmoduler, utan utnyttja de frihetsgrader man har när man snickrar själv på plats i massivträ. Själv hade jag t.ex. byggt delarna i en skåprad med delade mellanväggar istället för skiva mot skiva. Smäckrare, mindre material och man slipper en skarv där färgen lätt spricker.
Redigerat:
Jag snickrade mitt kök med limträskivor för 1.5 år sedan, funkade utmärkt. En del dörrluckor slog sig lite grann, men det kan möjligtvis bero på att vi målade bara på utsidan. Jag justerade det genom att, på de dörrar som behövdes åtgärdas, skruva dit vinkeljärn längs med kortsidorna för att "räta upp" dom.
Håller helt med där. Det är ganska mycket man kan mixtra med.cpalm skrev:En sak att tänka på är att inte fastna i att bygga kopior av vanliga spånmoduler, utan utnyttja de frihetsgrader man har när man snickrar själv på plats i massivträ. Själv hade jag t.ex. byggt delarna i en skåprad med delade mellanväggar istället för skiva mot skiva. Smäckrare, mindre material och man slipper en skarv där färgen lätt spricker.
Klicka här för att svara
