Är det någon som har provat att göra köksstommar av limträskivor i furu eller har synpunkter på det? Jag skulle vilja ha ett kök i massivt trä och tänkte att detta kanske skulle vara en metod att kunna få det för en billig penning.

MVH Johan
 
Hej!

Jag har byggt ett kök (mindre kök på vår övervåning) som en regelkonstruktion med sidor, luckor och hyllor i 18mm limträ. Fungerar utmärkt och har på 1.5år sedan inte slagit sig synligt alls.
 
Härligt att höra! Jag kan inte komma på någon nackdel med att göra så men blir förvånad att jag inte kan hitta något om detta i bloggar och forum...
 
Jag har även funderat på att göra badrumsmöbler på samma sätt. Egentligen borde det inte bli så väldigt mycket dyrare än spånskivor.
 
C
Jag har stommar gjorda av limträskivor som förvisso inte är hemsnickrade utan tillverkade av ett snickeri. Men skivorna är som vilka limträskivor som helst så jag hyser inget tvivel om att kan bli minst lika bra om man snickrar själv med de skivor som finns i handeln.

En sak att tänka på är att inte fastna i att bygga kopior av vanliga spånmoduler, utan utnyttja de frihetsgrader man har när man snickrar själv på plats i massivträ. Själv hade jag t.ex. byggt delarna i en skåprad med delade mellanväggar istället för skiva mot skiva. Smäckrare, mindre material och man slipper en skarv där färgen lätt spricker.
 
Redigerat:
Jag snickrade mitt kök med limträskivor för 1.5 år sedan, funkade utmärkt. En del dörrluckor slog sig lite grann, men det kan möjligtvis bero på att vi målade bara på utsidan. Jag justerade det genom att, på de dörrar som behövdes åtgärdas, skruva dit vinkeljärn längs med kortsidorna för att "räta upp" dom.
 
cpalm skrev:
En sak att tänka på är att inte fastna i att bygga kopior av vanliga spånmoduler, utan utnyttja de frihetsgrader man har när man snickrar själv på plats i massivträ. Själv hade jag t.ex. byggt delarna i en skåprad med delade mellanväggar istället för skiva mot skiva. Smäckrare, mindre material och man slipper en skarv där färgen lätt spricker.
Håller helt med där. Det är ganska mycket man kan mixtra med.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.