1 067 läst ·
6 svar
1k läst
6 svar
Köksrenovering
Hej.
Jag står i köksrenoveringstankar.
Funderar på att låta det gamla kaklet där det finns asbest i fix och fog vara kvar. Tänkte sätta en gipsskiva bakom överskåp och bänkskåp. Sen en gips över alltihopa. Någon som har tankar kring detta? Dumt? Ogenomförbart? Släng över tankarna
Jag står i köksrenoveringstankar.
Funderar på att låta det gamla kaklet där det finns asbest i fix och fog vara kvar. Tänkte sätta en gipsskiva bakom överskåp och bänkskåp. Sen en gips över alltihopa. Någon som har tankar kring detta? Dumt? Ogenomförbart? Släng över tankarna
Jag tycker det låter smart. Jag antar att du bara sätter förhöjningsdosor på befintliga eldosor om det finns sådana.
(Säljer du lägenheten/fastigheten i framtiden kan du ju upplysa den nya ägaren om att det sitter lite asbetsfog bakom skivan. Kan vara bussigt om inte annat).
Jag hade nog dragit lite fix/lim bakom den sista skivan på den del som går över asbetskaklet. Kanske är överkurs.
(Säljer du lägenheten/fastigheten i framtiden kan du ju upplysa den nya ägaren om att det sitter lite asbetsfog bakom skivan. Kan vara bussigt om inte annat).
Jag hade nog dragit lite fix/lim bakom den sista skivan på den del som går över asbetskaklet. Kanske är överkurs.
Tack för inputD Derbyboy skrev:Jag tycker det låter smart. Jag antar att du bara sätter förhöjningsdosor på befintliga eldosor om det finns sådana.
Omständing och tidskrävande att försöka kapsla in lite asbest.
Nej ta och köp en vettig mask en engångs overall samt några sopsäckar och ta bort kaklet och lämna till ÅVC. Man måste inte alltid krånglatill saker och ting
Nej ta och köp en vettig mask en engångs overall samt några sopsäckar och ta bort kaklet och lämna till ÅVC. Man måste inte alltid krånglatill saker och ting
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 206 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 206 inlägg
Det går ju att kakla ovanpå kakel så det är ju inte nödvändigt att bygga på väggens tjocklek med ytterligare en gipsskiva.
Ska man hantera asbest som proffsen krävs det mer än mask och engångsoverall.
Ska man hantera asbest som proffsen krävs det mer än mask och engångsoverall.
Hej.BirgitS skrev:
Nja det behöver inte vara "proffsigt" (sen finns det idioter som kallar sig proffs men det är en annan historia).
Har varit inne på Arbetsmiljöverket så det har jag hyfsad koll på.
Tack så mycket för tipset
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Köksrenovering södra Stockholm
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Putssläpp på tegelvägg mitt i köksrenovering
Byggmaterial & Byggteknik -
Köksrenovering - inga vanliga reglar för överskåp (?)
Kök -
Köksrenovering i två steg - finns det risk att golvet blir fel?
Kök -
Köksrenovering självdragsventil blir blockerad
Ventilation