10 249 läst ·
34 svar
10k läst
34 svar
Köksrenovering - lite bilder före/under rivning
Nu har det dykt upp ett problem. Golvet som vi hittade under den gamla laminaten var då som jag skrivit innan ett 25 mm furugolv, vilket antaglien kommer ställa till en hel del bekymmer med att lägga klinker på.
Vad hade man kunnat haft för andra alternativ. Kan det vara snyggt att slipa golvet, och måla/betsa det mörkgrått och sedan lacka. Vi hade tänkt mörkgrå nästan åt svarthållet i klinker. Luckorna är HTH´s Ek kvadrat. Black zaphire granitbänk samt rostfri bänk. Rostfria vitvaror. Väggarna skall målas vita och vi tänkte ha smala avlånga kakel i olika storlekar i grått över vasken. Fläkten är frihängande svart med rostfria detaljer.
Att ha furugolv till ek skär sig mer än rött och rosa.
Snälla kom med åsikter!!
Vad hade man kunnat haft för andra alternativ. Kan det vara snyggt att slipa golvet, och måla/betsa det mörkgrått och sedan lacka. Vi hade tänkt mörkgrå nästan åt svarthållet i klinker. Luckorna är HTH´s Ek kvadrat. Black zaphire granitbänk samt rostfri bänk. Rostfria vitvaror. Väggarna skall målas vita och vi tänkte ha smala avlånga kakel i olika storlekar i grått över vasken. Fläkten är frihängande svart med rostfria detaljer.
Att ha furugolv till ek skär sig mer än rött och rosa.
Snälla kom med åsikter!!
Produkter som diskuteras: "Fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Jo svart kommer det bli! Hittade en bild på en sida där de hade betsat svart oljat och sedan lackat (golvtillverkare och det var alltså färdigt så när man köpte golvet). Det var grymt snyggt!!! Vi måste bara slipa det först för det är slitet och lackat sedan innan. På fredag hämtar vi slipmasikerna. =)
På golvforumet är många rätt eniga om att rummet antagligen är för stort för att kunna stärka upp med bara gipsskivor då träbjälklaget (om det nu är det) antagligen ligger med avståndet 600 mm.
renoveringsgips är väl inte helt 100 att lägga på golvet va? Lär väl inte uppfylla byggnormen för böjstyvhet för keramiska plattor. Eller vet du något som jag inte vet?tank77 skrev:
Om furugolvet är ett gammalt undergolv, vilket det troligen är när huset är från 30-talet, dvs ganska smala och inte i så bra skick, så håller jag med om att ni skall testa att måla dem i en fräck färg som passar med inredningen. Då får ni behålla den goa känslan av knirrande plank och lite svikt, med en tålig yta som passar i ett kök, dessutom sparar ni en hel del jobb och pengar
Det är precis vår tanke. När det nu ställde till med så mycket problem med klinker. Vi är till och med rätt nöjda med att problemen uppstod. Golvet i sig tror jag är rätt bra kvalite. 25 mm spontade plank iallafall och bara det får slipas så tror jag det blir bra!Totte_S skrev:renoveringsgips är väl inte helt 100 att lägga på golvet va? Lär väl inte uppfylla byggnormen för böjstyvhet för keramiska plattor. Eller vet du något som jag inte vet?
Om furugolvet är ett gammalt undergolv, vilket det troligen är när huset är från 30-talet, dvs ganska smala och inte i så bra skick, så håller jag med om att ni skall testa att måla dem i en fräck färg som passar med inredningen. Då får ni behålla den goa känslan av knirrande plank och lite svikt, med en tålig yta som passar i ett kök, dessutom sparar ni en hel del jobb och pengar![]()
Återkommer med bilder allteftersom renoveringen fortsätter
Tack för alla svar jag har fått.
Jag håller med om att slipa golvet, måla det mörkt/svart och en rejäl lack som pallar en del. Blir snyggt.
Dock en tanke/varning.
Om jag förstår saken rätt ska ni ha:
Svart/mörkt golv
Ekluckor
Svart granitbänk
Rostfria vitvaror
Svart fläkt
Kakel i grått.
Jag tror att det blir mörkare än i en gravkammare - de vita väggarna till trots. Bara kyl och frys i rostfritt suger enormt mycket ljus i jämförelse med vita. Och ni ska ha massor av mörkt. Om ni har möjlighet skulle jag råda er att fundera en vända till på vad ni kan har för möjligheter att få ett ljusare intryck. Och då menar jag inte bara belysning. Utan också om ni kan ändra några material.
Dock en tanke/varning.
Om jag förstår saken rätt ska ni ha:
Svart/mörkt golv
Ekluckor
Svart granitbänk
Rostfria vitvaror
Svart fläkt
Kakel i grått.
Jag tror att det blir mörkare än i en gravkammare - de vita väggarna till trots. Bara kyl och frys i rostfritt suger enormt mycket ljus i jämförelse med vita. Och ni ska ha massor av mörkt. Om ni har möjlighet skulle jag råda er att fundera en vända till på vad ni kan har för möjligheter att få ett ljusare intryck. Och då menar jag inte bara belysning. Utan också om ni kan ändra några material.
Ca hälften av bänken kommer vara mörk granit, andra hälften rostfritt. Taket som förut var träpanel är nu målat vitt. Kaklet tänker vi oss rätt ljusgrått. Tror du det blir för mörkt? Golvet kommer helt klart att mörka ner rummet. Och det kommer vara mkt ek.... Tror nog det kan bli bra nu när taket är vitt. Annars hade det helt klart varit som en kista. Vi kommer ha mkt olika möjligheter att leka med ljussättning (belysningsmässigt menar jag). Överskåpen är vitrin - glasdörrar med halogen inne i skåpen.Barea skrev:Jag håller med om att slipa golvet, måla det mörkt/svart och en rejäl lack som pallar en del. Blir snyggt.
Dock en tanke/varning.
Om jag förstår saken rätt ska ni ha:
Svart/mörkt golv
Ekluckor
Svart granitbänk
Rostfria vitvaror
Svart fläkt
Kakel i grått.
Jag tror att det blir mörkare än i en gravkammare - de vita väggarna till trots. Bara kyl och frys i rostfritt suger enormt mycket ljus i jämförelse med vita. Och ni ska ha massor av mörkt. Om ni har möjlighet skulle jag råda er att fundera en vända till på vad ni kan har för möjligheter att få ett ljusare intryck. Och då menar jag inte bara belysning. Utan också om ni kan ändra några material.
Vitt golv känns för opraktiskt i ett kök.
http://www.viivilla.se/gordetsjalv.asp?mode=ShowArticle&articleid=3261
Här är en bild på ett svartbetsat trägolv.
/Cincy
Självklart ska ni ha svart golv, det är jättesnyggt. Och det verkar vara den enda rimliga möjligheten när ni ska bevara det gamla golvet ni har hittat.
Golvet är ju lite av en överraskning för er som påverkar slutresultatet. Jag hade, med de nya förutsättningarna, övervägt att ha vita luckor i stället för ek (kanske inte det du ville höra...).
På så sätt får ni ett fint golv med "tyngd". Luckorna och taket ger ljus och ert gråa kakel och rostfria vitvaror/diskbänk blir en fin nyans mellan golv och tak.
Köket blir förståss ganska grafiskt (svart, vitt och grått). Men färger brukar inte vara en bristvara i kök. Vips, så finns brödrost, kaffebryggare och allehanda diskhanddukar på plats i bjärta färger och det blir mindre stelt.
Lycka till!
Golvet är ju lite av en överraskning för er som påverkar slutresultatet. Jag hade, med de nya förutsättningarna, övervägt att ha vita luckor i stället för ek (kanske inte det du ville höra...).
På så sätt får ni ett fint golv med "tyngd". Luckorna och taket ger ljus och ert gråa kakel och rostfria vitvaror/diskbänk blir en fin nyans mellan golv och tak.
Köket blir förståss ganska grafiskt (svart, vitt och grått). Men färger brukar inte vara en bristvara i kök. Vips, så finns brödrost, kaffebryggare och allehanda diskhanddukar på plats i bjärta färger och det blir mindre stelt.
Lycka till!
Njä att byta luckor är inget alternativ, även om vi hade kunnat (köket är på gång från HTH). Vi räknar med att det kommer bli mörkt, hade tänkt ha mörka klinkerplattor i vår första planering ändå så mörkermässigt borde skillnaden inte bli så stor mot vad vi tänkt. Resten av rummet på det planet är väldigt ljusa och köket tror vi blir en skön kontrast till detta.Barea skrev:Självklart ska ni ha svart golv, det är jättesnyggt. Och det verkar vara den enda rimliga möjligheten när ni ska bevara det gamla golvet ni har hittat.
Golvet är ju lite av en överraskning för er som påverkar slutresultatet. Jag hade, med de nya förutsättningarna, övervägt att ha vita luckor i stället för ek (kanske inte det du ville höra...).
På så sätt får ni ett fint golv med "tyngd". Luckorna och taket ger ljus och ert gråa kakel och rostfria vitvaror/diskbänk blir en fin nyans mellan golv och tak.
Köket blir förståss ganska grafiskt (svart, vitt och grått). Men färger brukar inte vara en bristvara i kök. Vips, så finns brödrost, kaffebryggare och allehanda diskhanddukar på plats i bjärta färger och det blir mindre stelt.
Lycka till!
Vi börjar dock fundra på alternativ på kakel. En ljus genomskinlig glasmosaik ger lite djup och reflektion. Kanske kan vara ett snyggare alternativ.
/C
Dåså..
Golvet är svartbetsat, gipsskivor är uppsatta och spacklade. Vägg är förberedd för kakel eller tapet och glasskiva (funderar än) och inredningen har kommit. Rostfria bänken kommer idag och vitvarorna på fredag. Så på söndag skall monteringen påbörjas.
Tyvärr har jag inga bilder på hur det ser ut nu. Kameran är utomlands.
Återkommer med bilder på hur projektet fortskrider.
/ En Cincy som är trött på snabbmat.
Golvet är svartbetsat, gipsskivor är uppsatta och spacklade. Vägg är förberedd för kakel eller tapet och glasskiva (funderar än) och inredningen har kommit. Rostfria bänken kommer idag och vitvarorna på fredag. Så på söndag skall monteringen påbörjas.
Tyvärr har jag inga bilder på hur det ser ut nu. Kameran är utomlands.
Återkommer med bilder på hur projektet fortskrider.
/ En Cincy som är trött på snabbmat.
Dåså då har vi kommit rätt långt på väg.
Sätter in lite bilder på hur golvet blev samt var vi är nu.
Det vi behöver hjälp med nu är om vi skall välja den svarta eller den blåa glasmosaiken. Det gråa kaklet vi tänkte blev livlöst mot den rostfria bänkskivan.
Mosaiken kommer vara 30 cm hög från bänkskivan, sista biten upp mot väggskåpen blir vitmålat.
Hälsningar Cincy
Sätter in lite bilder på hur golvet blev samt var vi är nu.
Det vi behöver hjälp med nu är om vi skall välja den svarta eller den blåa glasmosaiken. Det gråa kaklet vi tänkte blev livlöst mot den rostfria bänkskivan.
Mosaiken kommer vara 30 cm hög från bänkskivan, sista biten upp mot väggskåpen blir vitmålat.
Hälsningar Cincy
Hade kört en ljusgrå glasmosaik ända upp till väggskåpen samt hela vägen upp vid fläkten.
Fast i och för sig fläkten är inte omgärdad utav skåp utan har dörrhålet bredvid sig. Kan bli lite konstigt med kaklet då.
Kör med svart halvvägs upp, den blåa ser ju ohyggligt gräslig ut och kommer att förstöra hela köket : (
Fast i och för sig fläkten är inte omgärdad utav skåp utan har dörrhålet bredvid sig. Kan bli lite konstigt med kaklet då.
Kör med svart halvvägs upp, den blåa ser ju ohyggligt gräslig ut och kommer att förstöra hela köket : (




