13 327 läst ·
47 svar
13k läst
47 svar
Köksrenovering - EL arbete och betalningsvillkor rimligt ?
Privatpersoner ska inte betala i förskott och det finns hundratals trådar här på forumet som visar varför...J john& skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 886 inlägg
Då låter detta extremt dyrt.S Saintus skrev:
Jag kan ta som exempel när jag bytte kök i fritidshuset i våras. Det var troligen ett mindre kök än ditt. Jag var bara där och arbetade typ varannan helg, 1,5 arbetsdagar varje gång. I ren kalendertid gick det på 2,5 månader, men jag var bara där och arbetade 6 eller 7 helger. Så storleksordnningen 10 arbetsdagar för mig som amatör. Jag bytte dock inga golv. Jag gorde en del VVS, fick dra om rören till diskbänken, det var väldigt lite ändring av elen. Och bara ett par lister. Men det var rivning av det gamla, rivning av väggskivorna (tidigare ägare hade satt mosaik direkt på träfiberskivor). Montering av ny gips, skåp, bänkskivor. Sätta kakel, installera spishäll, ugn och diskmaskin, återmonterin av fläkt osv.
Jag har tidigare lagt parkett i två rum därute, totalt ca 30 kvm. där monterade jag dessutom ny innerdör med karm, och dörrfoder, socklar osv. Det gick på ca 3 arbetsdagar, själva golvet gick på en dag.
Sedan är det en annan femma att jag nog lade ned minst lika mycket tid på planering och skaffa material osv. Men där skall ett proffs vara typ 5 - 10 ggr snabbare. Jag skulle definitivt vara minst 5 ggr snabbare på de momenten om jag skulle göra ett nytt liknande kök nu.
Bara för att ge lite perspektiv på tiden. Ditt jobb är troligen lite större. Men du anlitar proffs. Min tidigare erfarenhet av att jämföra min amatörabetstid med en duktig snickare har givit att snickaren jobbar 2 - 3 ggr snabbare än vad jag klarar.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Betala inget innan. Byt entreprenör om du får dessa villkorS Saintus skrev:Hej alla !
Har tagit in en offert på en köksrenovering i Stockholmsområdet från en väletablerad firma. Detta på bottenvåningen i en 1.5 plansvilla från 2004 (köket lika gammalt). Funderar lite på arbetsmomenten i offerten rörande EL:
El arbete
- Befintliga elinstallationer kopplas ur och säkras (proppas).
- Montering av nya dolda el-slangar och dolda el-dosor (inkl. material).
- El dras till tio (10) vägguttag.
- El dras till en (1) strömbrytare.
- El dras till en (1) tryckdimmer.
- El dras till en (1) diskmaskin.
- El dras till en (1) kolfilterfläkt.
- El dras till en (1) ugn.
- El dras till en (1) mikrovågsugn.
- El dras till en (1) spishäll.
- El dras till en (1) kyl & frys.
- El dras till överskåpsbelysning.
- El dras till fyra (4) spotlights.
- El dras till en (1) taklampa.
1) Det ser ju ut som att man vill dra helt nya elkablar från grunden fram till uttagen ? Förvisso ska några nya uttag tillkomma och några flyttas men här är det alla i hela köket. Är det normalt att man gör så ? Tyvärr finns ingen särredovisning av EL kostnaderna.
Sedan funderar jag på betalningsvillkoren. De känns ganska ofördelaktiga för mig som kund eller är detta normalt numera ?
Första fakturan skickas ut för materialet i slutet av första arbetsveckan.
Andra fakturan skickas ut efter en tredjedel av arbetet är utfört med en 40% av arbetskostnaden.
Tredje fakturan skickas ut efter två tredjedelar är utfört med 40% av arbetskostnaden.
Sista fakturan skickas ut med resterande kostnader när arbetet är klart och avslutningsgenomgång är utförd.
I händelse av att parterna är oense kring betalning har kunden rätt att hålla inne 5% av den kvarstående summan tills överenskommelse är nådd.
Betalningen ska ske inom 5 dagar efter att fakturan skickas ut. Vid försenad eller utebliven betalning utgår påminnelseavgift om 60 kr samt dröjsmålsränta som debiteras enligt lag med referensränta + 8 % på fakturabeloppet från förfallodagen.
Tacksam för synpunkter kring detta. Att i förväg avtala att jag som kund inte får hålla inne med mer än 5% av kvarstående summa känns orimligt och måste ju vara baserat på faktiska omständigheter och värdet av problemen som uppkommit kan jag tycka.
Sjukt dyrt. Driver eget och dom siffrorna kommer vi aldrig upp iS Saintus skrev:
Gjorde köket precis. Hus och el från 1978. Nya uttag, gömma gamla uttag, spottar i taket, nya brytare, Plejd-dosor.S Saintus skrev:Hej alla !
Har tagit in en offert på en köksrenovering i Stockholmsområdet från en väletablerad firma. Detta på bottenvåningen i en 1.5 plansvilla från 2004 (köket lika gammalt). Funderar lite på arbetsmomenten i offerten rörande EL:
El arbete
1) Det ser ju ut som att man vill dra helt nya elkablar från grunden fram till uttagen ? Förvisso ska några nya uttag tillkomma och några flyttas men här är det alla i hela köket. Är det normalt att man gör så ? Tyvärr finns ingen särredovisning av EL kostnaderna.
Sedan funderar jag på betalningsvillkoren. De känns ganska ofördelaktiga för mig som kund eller är detta normalt numera ?
Andra fakturan skickas ut efter en tredjedel av arbetet är utfört med en 40% av arbetskostnaden.
Tredje fakturan skickas ut efter två tredjedelar är utfört med 40% av arbetskostnaden.
Sista fakturan skickas ut med resterande kostnader när arbetet är klart och avslutningsgenomgång är utförd.
I händelse av att parterna är oense kring betalning har kunden rätt att hålla inne 5% av den kvarstående summan tills överenskommelse är nådd.
Betalningen ska ske inom 5 dagar efter att fakturan skickas ut. Vid försenad eller utebliven betalning utgår påminnelseavgift om 60 kr samt dröjsmålsränta som debiteras enligt lag med referensränta + 8 % på fakturabeloppet från förfallodagen.
Tacksam för synpunkter kring detta. Att i förväg avtala att jag som kund inte får hålla inne med mer än 5% av kvarstående summa känns orimligt och måste ju vara baserat på faktiska omständigheter och värdet av problemen som uppkommit kan jag tycka.
En person ca 3 dagar.
Kostnad med material efter rot ca 15.000.
Totalkostnad:
Montering av kök + montering golv + montering lister + sänkning av tak 30mm för spottar.
En person ca 5 dagar.
Ca 20.000 efter rot.
El enligt ovan ca 15.000 efter rot.
Målning av väggar och tak i kök inkl. Spackling.
5.000 (privat)
Landade på typ 50-60k totalt inkl Rot.
I dessa 50-60k ingår lister/sockel + färg som jag köpte själv från Bauhaus.
Redigerat:
Anlita nån annanS Saintus skrev:Hej alla !
El arbete
Detta tycker jag är det mest orimliga av allt. Du har ju redan betalat 80% av totalsumman och har rätt att hålla inne 5% av återstående 20%. Vilket blir strax över 3000kr om jag räknat rätt. Det ger ju inte mycket incitament för hantverkaren att rätta till jobbet om det skulle vara något fel.S Saintus skrev:
Innan ni kontaktar fler firmor, försök bilda er en egen uppfattning om vilket elarbete som egentligen måste göras. Iom att ert kök är byggt 2004 tycker jag att det konstigt att det ska behövas så mycket bök med elen.S Saintus skrev:
Angående omdömen och referenser tycker jag man kan fråga firman om de gjort några jobb åt någon i området som man kan prata med.
Blir så klart lite selektivt men med lite följdfrågor till en kund kring det man är orolig för kan man ändå få en viss uppfattning vad det är för företag. Kan de inte ge några referenser är det ju mycket märkligt.
Blir så klart lite selektivt men med lite följdfrågor till en kund kring det man är orolig för kan man ändå få en viss uppfattning vad det är för företag. Kan de inte ge några referenser är det ju mycket märkligt.