S Saintus skrev:
Tack för alla svar.

Köksrenoveringen är den stora delen men det ingår även nytt golv i kök och hall samt slipning av golv i vardagsrum, byte av dörrfoder, lister och dörrblad mot angränsande rum samt lite målning. 10 veckor ska det tydligen ta. Låter länge.

Oavsett, jag har bett dem särredovisa kostnaderna för de olika momenten och rummen. Nu fick jag bara en klumpsumma på arbete och material som är omöjlig för mig att värdera. Betalningsvillkoren är usla så jag kommer självklart utvärdera andra bolag också men det här företaget har bra omdömen och de gjort ett bra jobb med badrumsrenovering för 6 år sedan. Men det var då. Kvalitet är en färskvara och personalomsättningen kan vara hög i branschen.
Det var orimligt lång tid för ett förhållandevis enkelt jobb. 100.000kr i veckan brukar vara ett bra riktmärke om det inte är extremt dyra kök eller liknande.

Och som ovan nämnt, vilkor där du betalar i förskott skall inte accepteras. Som privatperson är det bättre med frekventa betalningar och lite kortare betaltid på utfört arbete. Dom får då upprätta en betalplan med sina önskade lyft.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
OM, firman håller normalt arbetstempo, så bör du sannolikt få första fakturan vid lunch-tid, första dagen. Faktura nr. 2 bör komma vid kvart över 3 ungefär.
Om nu detta är en firma med duktiga medarbetare så blir ju hela faktureringen orimlig, som du märker. Men även om det varit ett arbete som sträckt sig över en månad eller två, så börjar det "osa katt". Om de behöver så mycket förskott, så betyder det att de inte är kreditvärdiga. Vilket betyder att det finns en misskötta saker i företaget.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
S Saintus skrev:
Brukar titta på Reco och bolaget har flera hundra.
haha såna sidor går inte att lita på

• Gilla
JockeÅgren och 2 till
  • Laddar…
Tycker det luktar som att firman är på obestånd eller väldigt nära obestånd.

5% om det inte är löst? Vadå, ska de ha 95% betalat för något som är 0% brukbart?

Ser ut som 1.5-2.5 dagars arbete det där. Är det två man i gemensam bil så lär det gå riktigt fort och då funkar ju inte 3 separata fakturor...

• Gilla
JockeÅgren och 2 till
  • Laddar…
Till att börja med så finns det ingen anledning att detta skall ta 10 veckor. Det är skäöl nog för att välja en annan firma.

Betalningsvillkoren är ju sanslösa. Förskottsbetalning, är ni inte övverens så ger avtalet dig bara rätt att hålla inne 5%.

I princip så kan de komam dit och ställa upp lite verktyg i köket "nu är vi 1/3 klara", håller du inte med så skall du ändå betala 95% av den fakturan, och så kanske ta loss någon skåpslucka i köket 3 veckor senare, "nu är vi 2/3 klara", betala minst 95% av den osv.

Så här gör firmor som är vana vid missnöjda kunder, i kombination med att de får väldigt dålig likviditet när de missnöjda kunderna inte vill betala. Bra hantverkare behöver inte hålla på så här, de får betalt.

• Gilla
JockeÅgren och 5 till
  • Laddar…
När det gäller eldelen, som frågan också gällde.

Det står: el dras till 10 vägguttag, utöver att el dras till diskmaskin osv. Menar du att ni alltså skall ha 10 olika "allmän" uttag i köket, på 10 olika platser? Låter rätt ovanligt.

Alla som skrattar åt att man kollar recensioner på nätet på t ex Reco och Google. Vad har jag för andra alternativ ? Även personliga rekommendationer från en enda person är ingen garanti för något. Det har jag sett personligen i bekantskapskretsen. Något annat har man ju inte att gå på annat än personlig magkänsla och att kolla upp på allabolag så det inte är nystartat etc.

• Gilla
Polyester och 2 till
  • Laddar…
J
S Saintus skrev:
Alla som skrattar åt att man kollar recensioner på nätet på t ex Reco och Google. Vad har jag för andra alternativ ? Även personliga rekommendationer från en enda person är ingen garanti för något. Det har jag sett personligen i bekantskapskretsen. Något annat har man ju inte att gå på annat än personlig magkänsla och att kolla upp på allabolag så det inte är nystartat etc.
Magkänslan är bra, men denna elfirma gör du bäst att rata..

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Menar du att ni alltså skall ha 10 olika "allmän" uttag i köket, på 10 olika platser? Låter rätt ovanligt.
Vet inte det. Jag har åtta dubbeluttag och tre enkeluttag (kyl, frys och diskmaskin) i ett relativt lite kök, plus ett Perilex till spisen. Takuttag ej medräknat i dessa siffror.

Farstatjej90
S Saintus skrev:
Offerten du får säger mer än omdömen. Det är för dyrt, för mycket tid och förskottsbetalning. Bara av det vet du att omdömena inte stämmer.

Men det är nog säkrare att titta på bolagets ekonomi, att de funnits länge och att ägarna inte är engagerade i massa olika bolag eller har konkurser bakom sig.

Sen är personliga omdömen bättre såklart men som du skriver kan man bli lurad även där....

Men snacket säljaren kör och Reko det kan du bortse ifrån...🤔

• Gilla
JockeÅgren och 5 till
  • Laddar…
När man läser liknande trådar som denna så blir man rätt glad att man har ganska så vettiga hantverkare.
Fakturan brukar komma någon gång efter avslutat jobb, typ 1 vecka - 3 månader efter, och oftast har man 30 dagar på sig att betala.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
S Saintus skrev:
gör som alla andra man kollar med vänner grannar bekanta vilka företag dom har använt

bara för ett företag har några år på nacken betyder inget äldre företag köps up för att det ser bra ut så det kan man inte gå på alls längre och så har det vart i många år nu även äldre företag köps up av investment bolag idag

• Gilla
ptlf och 1 till
  • Laddar…
J
D Dkvist skrev:
Tycker det luktar som att firman är på obestånd eller väldigt nära obestånd.

5% om det inte är löst? Vadå, ska de ha 95% betalat för något som är 0% brukbart?

Ser ut som 1.5-2.5 dagars arbete det där. Är det två man i gemensam bil så lär det gå riktigt fort och då funkar ju inte 3 separata fakturor...
Nu jobbar jag inte mot privatpersoner men så fungerar betalning i 99% av fallen, man har en prestationsbunden betalplan där man fakturerar viss summa månadsvis men ett innehållet belopp på typ 5% som faktureras efter slutbesiktning.

Låter dock löjligt att göra så på ett såpass litet jobb.

• Gilla
anders.Nordsvahn
  • Laddar…
J john& skrev:
Nu jobbar jag inte mot privatpersoner men så fungerar betalning i 99% av fallen, man har en prestationsbunden betalplan där man fakturerar viss summa månadsvis men ett innehållet belopp på typ 5% som faktureras efter slutbesiktning.

Låter dock löjligt att göra så på ett såpass litet jobb.
Det jag motsätter mig mot är att det är ett fastvärde om maximalt 5% och inte motsvarande vad som är fel/kostar att åtgärda som är praxis. Dvs, kostar det mig 15k att åtgärda att de borrat sönder en bärande vägg så tänker jag hålla kvar så mycket pengar, sen om det är 5% eller 50%....

Det som sticker är framförallt att det är så krångligt för så här litet jobb + krånglig faktureringsmetodik, och väldigt kort betaltid låter som att det är ont om stålar i bolaget. Bara det gör att jag hade dragit mot att anlita en sån firma. 10-20 dagar är inget konstigt att erbjuda privatperson på småjobb och då som en enda faktura. Hade det varit ett löpande långtidsprojekt så kan jag köpa delfakturering.

Hela jobbet är på 330.000 kr utan ROT. Så det är inget litet jobb.

I det ingår helrenovering av kök med elarbeten samt nytt golv i kök och hall, byte av dörrfoder, lister, socklar etc. Plus slipning av golv i vardagsrum och målning i tak överallt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.