26 645 läst ·
63 svar
27k läst
63 svar
Köksrenovering, bilder på byggandet!
Sitter och funderar på vilken ordning bygget ska fortsätta...
Då kom jag fram till ett litet problem, angående bänkskiva VS kakling...
Jag tror det är bättre att lägga på bänkskivan först och kakla sen.
Är det rätt tänkt? Eller finns det några fördelar att kakla och sedan lägga på bänkskivan?
Då kom jag fram till ett litet problem, angående bänkskiva VS kakling...
Jag tror det är bättre att lägga på bänkskivan först och kakla sen.
Är det rätt tänkt? Eller finns det några fördelar att kakla och sedan lägga på bänkskivan?
Lägger du skivan först, så kommer den dikt mot väggen, vilket kan behövas beroende på hur gaveln på skivan & skåpet ser ut, öppet eller mot vägg.
Lägger du skivan efter kakling så får du en springa mot väggen som ev. syns från gaveln.
Lägger du skivan efter kakling så får du en springa mot väggen som ev. syns från gaveln.
En fördel med att kakla först kan ju vara att det går lättare att byta bänkskivan i framtiden. Om man snabbt lessnar på valet av skiva, eller någon olycka är framme. Det behöver iofs inte vara problem att byta om du sätter skivan först, tänk på att ha en skaplig distans till första raden, mellanrummet fogar du ändå sedan.
/me
/me
Idag har jag bland annat monterat ihop en högskåp.
Tänkte att jag skulle montera upp det också.
Men jag tänkte höra med ni som är kunniga, hur närma man kan montera det mot en vägg? Jag antar att man inte kan lägga det dikt an mot väggen?
Tänkte att jag skulle montera upp det också.
Men jag tänkte höra med ni som är kunniga, hur närma man kan montera det mot en vägg? Jag antar att man inte kan lägga det dikt an mot väggen?
Är ni intresserade av att veta hur det går med mitt kök? 
Jag har jobbat kvällsskiftet denna vecka så det är svårt att få något gjort. Sedan så var elektrikern på besök också i denna vecka och gjorde sitt...
Först så har jag spacklat och slipat en himmla massaa överallt i köket. Det är inte så roligt att visa kort på.
Annars så har följande hänt.
* Lagt golv.
* Satt upp väggen vid kylskåpet.
* Lagt på bänkskivan
* Monterat häll och ugn.
* Monterat diskbänk.
* Monterat gips där det ska kaklas.
* + annat smått och gott.
Här kommer alldeles färska bilder!





Kommentera gärna!
Gärna positiv feedback
Jag har jobbat kvällsskiftet denna vecka så det är svårt att få något gjort. Sedan så var elektrikern på besök också i denna vecka och gjorde sitt...
Först så har jag spacklat och slipat en himmla massaa överallt i köket. Det är inte så roligt att visa kort på.
Annars så har följande hänt.
* Lagt golv.
* Satt upp väggen vid kylskåpet.
* Lagt på bänkskivan
* Monterat häll och ugn.
* Monterat diskbänk.
* Monterat gips där det ska kaklas.
* + annat smått och gott.
Här kommer alldeles färska bilder!





Kommentera gärna!
Gärna positiv feedback
Ser ju bra ut det där! Gillar bänkskivan, har satt in liknande hos döttrarna fast klenare, 26 mm med rundad framkant. Vad blir det för kakel hos dig?
Ser ut som du har uttag under diskbänken, vad ska du använda det till, eller är det till diskmaskinen bredvid?
Golvet var snyggt också.
Hoppas resten går lika bra!
/me
Ser ut som du har uttag under diskbänken, vad ska du använda det till, eller är det till diskmaskinen bredvid?
Golvet var snyggt också.
Vet inte varför du inte skulle kunna göra det? Står det ensamt eller kommer det mer skåp uppe/nere? Är underlaget ojämnt så måste du väl rikta upp/sala bakom skåpen så du kan fästa ihop på ett snyggt sätt.
Hoppas resten går lika bra!
/me
Tack för berömmet! 
Kaklet blir något som matchar golvet, åt det gråa hållet alltså.
Retangulära tänkte jag ungefär 10*30cm. Fast något sånt kakel som har fallit mig
i smaken till 100% har jag ej sett ännu.
Vägguttaget är mycket riktigt till diskmaskinen brevid. Min elektriker sa att man brukade göra så nu för tiden?
Kaffer vet jag inte vad det betyder faktiskt. Men om det är dåligt så är det jobbigt att jobba fulltid 2-skift. Så det blir inte mycket gjort när man går em skiftet.
Japp det är ikea stommar. Ser ju fördjävligt just nu men det blir nog bra när luckor och allt är på plats...
Tack för berömmet av smakval!
Kaklet blir något som matchar golvet, åt det gråa hållet alltså.
Retangulära tänkte jag ungefär 10*30cm. Fast något sånt kakel som har fallit mig
i smaken till 100% har jag ej sett ännu.
Vägguttaget är mycket riktigt till diskmaskinen brevid. Min elektriker sa att man brukade göra så nu för tiden?
Kaffer vet jag inte vad det betyder faktiskt. Men om det är dåligt så är det jobbigt att jobba fulltid 2-skift. Så det blir inte mycket gjort när man går em skiftet.
Japp det är ikea stommar. Ser ju fördjävligt just nu men det blir nog bra när luckor och allt är på plats...
Tack för berömmet av smakval!
Förstår att du får slita. När Messias_Jonasson skriver att du jobbar som en "kaffer" menar han att du slavar, i bemärkelsen färgad, svart. "Kaffer" är den nedlåtande beskrivning som användes i Sydafrika av bl.a apartheidanhängare.
Det behöver inte betyda något negativt i ditt fall, uppenbarligen sliter du hårt. Men att använda ordet ovan är kanske inte politiskt korrekt, om man känner till bakgrunden vill säga, vilket kanske ex-medlemmen inte gör.
/me
Det behöver inte betyda något negativt i ditt fall, uppenbarligen sliter du hårt. Men att använda ordet ovan är kanske inte politiskt korrekt, om man känner till bakgrunden vill säga, vilket kanske ex-medlemmen inte gör.
/me
Är det klinker på golvet eller laminat?
Om det är klinker: fabrikat/typ? lagt själv? gick det bra? ligger det hela vägen in under diskmaskin?
Sedan undrar jag över diskmaskinen; den ser ut att stå lågt? Ska det vara så när det blir klart?
Om det är klinker: fabrikat/typ? lagt själv? gick det bra? ligger det hela vägen in under diskmaskin?
Sedan undrar jag över diskmaskinen; den ser ut att stå lågt? Ska det vara så när det blir klart?
ginnfilt skrev:
Det är laminat. Modellen är Alloc Commercial Stone Dark Grey.
Golvet går hela vägen in under diskmaskinen.
Diskmaskinen ska upp. Den står bara där provisoriskt.
Hej, hej!
Dax för en liten uppdatering.
Det ser inte ut som så mycket men mycket har hänt som inte syns....
Men en liten teaser bild kan jag bjuda på.
Bilden är tagen med mobilen så har överseende med kvaliten.

Dax för en liten uppdatering.
Det ser inte ut som så mycket men mycket har hänt som inte syns....
Men en liten teaser bild kan jag bjuda på.
Bilden är tagen med mobilen så har överseende med kvaliten.

