26 645 läst ·
63 svar
27k läst
63 svar
Köksrenovering, bilder på byggandet!
Sida 1 av 5
Nu är det dags för renovering av köket! 
Vi börjar med ett par före bilder på köket




Var igår och beställde golv, köpte kran, kompletterade hos IKEA och köpte en
Diskho.
Jag har nu plockat ut alla skåpen. För att idag så börjar
Extreme home makeover i mitt kök!



Uppdatering kommer förhoppningsvis ikväll!
Vi börjar med ett par före bilder på köket




Var igår och beställde golv, köpte kran, kompletterade hos IKEA och köpte en
Diskho.
Jag har nu plockat ut alla skåpen. För att idag så börjar
Extreme home makeover i mitt kök!



Uppdatering kommer förhoppningsvis ikväll!
Spännande! Är det "bara" nya luckor och nytt kakel som skall upp eller skall du riva stommarna också?
Försök spara på ap-kaklet - jättekul att ha som minne. Kanske kan du göra ett grytunderlägg eller ngt...
Ser fram emot fler bilder!
/Mia A
Försök spara på ap-kaklet - jättekul att ha som minne. Kanske kan du göra ett grytunderlägg eller ngt...
Ser fram emot fler bilder!
/Mia A
Allt ska bort!
Har ett helt nytt ikeakök ståendes i hela vardagsrummet.
Idag tänkte jag att jag och min kompis skulle riva ut allt.
Har ett helt nytt ikeakök ståendes i hela vardagsrummet.
Idag tänkte jag att jag och min kompis skulle riva ut allt.
Spännande! Ser ungefär ut som vår kök (http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=thread_deleted6), standardmässigt, så jag kommer att följa dig med intresse!
Vad är det för Ikea-kök som ska in?
Skriv gärna lite om vad det blir för ev. ingrepp på golv, tak, el, belysning, vvs...
Vad är det för Ikea-kök som ska in?
Skriv gärna lite om vad det blir för ev. ingrepp på golv, tak, el, belysning, vvs...
Det blir ett Ikea ädel vit kök som ska in.
Tänkte inte göra sådär jättestora ingrepp i varken el eller vvs.
De mesta står ganska praktiskt nu som det är tycker jag. Sedan så är köket
så litet så man kan inte ta ut svängarna sådär jättemycket.
Eftersom det är en bostadsrätt så känns det ännu knepigare att hålla på med el och vvs.
Taket hade jag planer på att sänka. Men eftersom jag inte tyckte att det var högprioriterat så gick det efter noget övervägande bort...
Golvet tänkte jag skulle bli ett Alloc klinkerslaminat
Commersial stone Dark Grey.
Golvet verkar vara hyfsat tålig emot vatten och stötar.
Planlösningen hade vi tänkt oss såhär:

Om du har möjlighet tycker jag att du ska (fundera på) att byta plats på lådskåpet (5 lådor) och grytskåpet (3 lådor). Det blir då lättare att lassa ur tunga kastruller o dyl ur diskmaskinen direkt i grytlådorna.
Roligt att se vad du ska göra med ditt kök. Har ett precis likadant! Samma (nästan) planlösning, aprikosa köksluckor tom likadant diskställ och bestickkorg!
Själv gör jag en budgetrenovering med målning av stommar, sprutlackering av luckor, omtapetsering, nytt kakel, nya bänkskivor och askparkett + nya vitvaror.
Roligt att se vad du ska göra med ditt kök. Har ett precis likadant! Samma (nästan) planlösning, aprikosa köksluckor tom likadant diskställ och bestickkorg!
Själv gör jag en budgetrenovering med målning av stommar, sprutlackering av luckor, omtapetsering, nytt kakel, nya bänkskivor och askparkett + nya vitvaror.
annanasen skrev:
Får man frågade hur mycket du fick betala?
Blev jag lurad då jag betalade 320:-/m2?
Det var hos en golvspecialist. Jag tyckte att försäljaren var duktig. Så det
kändes värt att betala de troligvis extra kronorna som man får betala än om man
hade handlat golvet på Bauhause.
Det där med att byta plats på skåpen är värt att fundera på.Linska skrev:Om du har möjlighet tycker jag att du ska (fundera på) att byta plats på lådskåpet (5 lådor) och grytskåpet (3 lådor). Det blir då lättare att lassa ur tunga kastruller o dyl ur diskmaskinen direkt i grytlådorna.
Roligt att se vad du ska göra med ditt kök. Har ett precis likadant! Samma (nästan) planlösning, aprikosa köksluckor tom likadant diskställ och bestickkorg!
Själv gör jag en budgetrenovering med målning av stommar, sprutlackering av luckor, omtapetsering, nytt kakel, nya bänkskivor och askparkett + nya vitvaror.
Det är fullt möjligt skulle jag tro. Ska ta en funderare på det.
Köket utrivet!
Jag och min kompis rev ut köket på 2½h!
Det måste man vara nöjd med!
Nu börjar återuppbyggandet


Jag i auktion




Högen av skräp som skapades ifrån andra våningen.

Jag och min kompis rev ut köket på 2½h!
Det måste man vara nöjd med!
Nu börjar återuppbyggandet


Jag i auktion




Högen av skräp som skapades ifrån andra våningen.

Det går inte alltid som man har tänkt sig...
Vi tänkte komma igång vid 10:00 tiden imorse, det blev 15:00 istället.
Bara massa strul.
Vi tänkte bygga bort en nish som jag har i köket för att kunna sätta allt på en rät linje.
Men det blev bara massa strul eftersom betongväggen är så porös så det är lögn i helvete att få fast något bra där i.
Så det blev en shoppingvända mitt i också som tog massa tid.
Hoppas det går bättre imorgon
Här kommer en bild på dagens mediokra insatts.

Vi tänkte komma igång vid 10:00 tiden imorse, det blev 15:00 istället.
Bara massa strul.
Vi tänkte bygga bort en nish som jag har i köket för att kunna sätta allt på en rät linje.
Men det blev bara massa strul eftersom betongväggen är så porös så det är lögn i helvete att få fast något bra där i.
Så det blev en shoppingvända mitt i också som tog massa tid.
Hoppas det går bättre imorgon
Här kommer en bild på dagens mediokra insatts.

FarbrorMartin skrev:
kommer inte ihåg exakt (vissa saker som utgifter har jag en förmåga att förtränga)
annanasen skrev:
Tur att jag beställde golvet där jag gjorde..
Bauhause personal lovade att återkomma med leveranstid och pris på fredagen. De gjorde de inte.
För övrigt så där jag köpte golvet var den enda stället de hade golvet för visning.
Men det känns just nu ganska långt kvar tills det är dax för golvläggning.
Vilken tid det ska ta och bygga ut en litet vägg! 
Nu har jag och min kompis hållt på i två dagar och den är fortfarande bara halvfärdig.
Förutom att byggt vägg så har vi slipat ner gammla rör som hör till värmesystemet. och påbörjat omdragningen av avlopp vatten.
Dagens byggbilder.
Första lagret av reglar klart.

Andra lagret av regklar klart. Notera att alla expanderbultar är avslipade.

Börjat lägga i reglar mellan reglarna så att spånskruven kan fästa överallt

Nu har jag och min kompis hållt på i två dagar och den är fortfarande bara halvfärdig.
Förutom att byggt vägg så har vi slipat ner gammla rör som hör till värmesystemet. och påbörjat omdragningen av avlopp vatten.
Dagens byggbilder.
Första lagret av reglar klart.

Andra lagret av regklar klart. Notera att alla expanderbultar är avslipade.

Börjat lägga i reglar mellan reglarna så att spånskruven kan fästa överallt

Mycket imponerande.
Med ett sånt fackverk av reglar borde du kunna skruva upp ett kassaskåp på väggen
Det kommer bli stabilt och bra.
Med ett sånt fackverk av reglar borde du kunna skruva upp ett kassaskåp på väggen
Det kommer bli stabilt och bra.