Nu är det dags för renovering av köket! :P

Vi börjar med ett par före bilder på köket

lgHAwn.jpg
0Onw4K.jpg
rQenxw.jpg
bk4lCi.jpg

Var  igår och beställde golv, köpte kran, kompletterade hos IKEA och köpte en
Diskho.

Jag har nu plockat ut alla skåpen. För att idag så börjar
Extreme home makeover i mitt kök! :P

YFXENk.jpg
0Hut8b.jpg
O0xukD.jpg

Uppdatering kommer förhoppningsvis ikväll!

 
Spännande! Är det "bara" nya luckor och nytt kakel som skall upp eller skall du riva stommarna också?

Försök spara på ap-kaklet - jättekul att ha som minne. Kanske kan du göra ett grytunderlägg eller ngt...

Ser fram emot fler bilder!

/Mia A
 
Allt ska bort!

Har ett helt nytt ikeakök ståendes i hela vardagsrummet.

Idag tänkte jag att jag och min kompis skulle riva ut allt.
 

Det blir ett Ikea ädel vit kök som ska in.
Tänkte inte göra sådär jättestora ingrepp i varken el eller vvs.
De mesta står ganska praktiskt nu som det är tycker jag. Sedan så är köket
så litet så man kan inte ta ut svängarna sådär jättemycket.

Eftersom det är en bostadsrätt så känns det ännu knepigare att hålla på med el och vvs.

Taket hade jag planer på att sänka. Men eftersom jag inte tyckte att det var högprioriterat så gick det efter noget övervägande bort...

Golvet tänkte jag skulle bli ett Alloc klinkerslaminat
Commersial stone Dark Grey.
Golvet verkar vara hyfsat tålig emot vatten och stötar.

Planlösningen hade vi tänkt oss såhär:
AmEr3a.jpg
 
Ska bli roligt att följa!
Tänkte bara ge dig lite input, har oxå alloc commercial mörkgrå skiffer i kök och hall och jag är mycket nöjd! Hoppas att du oxå blir det ;)
lycka till!
 
Om du har möjlighet tycker jag att du ska (fundera på) att byta plats på lådskåpet (5 lådor) och grytskåpet (3 lådor). Det blir då lättare att lassa ur tunga kastruller o dyl ur diskmaskinen direkt i grytlådorna.

Roligt att se vad du ska göra med ditt kök. Har ett precis likadant! Samma (nästan) planlösning, aprikosa köksluckor tom likadant diskställ och bestickkorg!

Själv gör jag en budgetrenovering med målning av stommar, sprutlackering av luckor, omtapetsering, nytt kakel, nya bänkskivor och askparkett + nya vitvaror.
 
annanasen skrev:
Ska bli roligt att följa!
Tänkte bara ge dig lite input, har oxå alloc commercial mörkgrå skiffer i kök och hall och jag är mycket nöjd! Hoppas att du oxå blir det ;)
lycka till!

Får man frågade hur mycket du fick betala?
Blev jag lurad då jag betalade 320:-/m2?
Det var hos en golvspecialist. Jag tyckte att försäljaren var duktig. Så det
kändes värt att betala de troligvis extra kronorna som man får betala än om man
hade handlat golvet på Bauhause.
 
Linska skrev:
Om du har möjlighet tycker jag att du ska (fundera på) att byta plats på lådskåpet (5 lådor) och grytskåpet (3 lådor). Det blir då lättare att lassa ur tunga kastruller o dyl ur diskmaskinen direkt i grytlådorna.

Roligt att se vad du ska göra med ditt kök. Har ett precis likadant! Samma (nästan) planlösning, aprikosa köksluckor tom likadant diskställ och bestickkorg!

Själv gör jag en budgetrenovering med målning av stommar, sprutlackering av luckor, omtapetsering, nytt kakel, nya bänkskivor och askparkett + nya vitvaror.
Det där med att byta plats på skåpen är värt att fundera på.
Det är fullt möjligt skulle jag tro. Ska ta en funderare på det.
 
Köket utrivet!
Jag och min kompis rev ut köket på 2½h!
Det måste man vara nöjd med!

Nu börjar återuppbyggandet :P


OuMpie.jpg


MPVcPx.jpg

Jag i auktion


A53hgb.jpg



TVxO3b.jpg



u58BTk.jpg



LSN6yC.jpg


Högen av skräp som skapades ifrån andra våningen.

ecqZMc.jpg
 
Det går inte alltid som man har tänkt sig...

Vi tänkte komma igång vid 10:00 tiden imorse, det blev 15:00 istället.
Bara massa strul.

Vi tänkte bygga bort en nish som jag har i köket för att kunna sätta allt på en rät linje.
Men det blev bara massa strul eftersom betongväggen är så porös så det är lögn i helvete att få fast något bra där i.

Så det blev en shoppingvända mitt i också som tog massa tid.

Hoppas det går bättre imorgon

Här kommer en bild på dagens mediokra insatts.

9y0eqB.jpg




 
FarbrorMartin skrev:
Får man frågade hur mycket du fick betala?
Blev jag lurad då jag betalade 320:-/m2?
Det var hos en golvspecialist. Jag tyckte att försäljaren var duktig. Så det
kändes värt att betala de troligvis extra kronorna som man får betala än om man
hade handlat golvet på Bauhause.

kommer inte ihåg exakt (vissa saker som utgifter har jag en förmåga att förtränga) ;) Men vill minnas att det var 299 kr/m2. Om det stämmer så var det ju inte så stor skillnad iaf :)
 
annanasen skrev:
kommer inte ihåg exakt (vissa saker som utgifter har jag en förmåga att förtränga) ;) Men vill minnas att det var 299 kr/m2. Om det stämmer så var det ju inte så stor skillnad iaf :)

Tur att jag beställde golvet där jag gjorde..
Bauhause personal lovade att återkomma med leveranstid och pris på fredagen. De gjorde de inte.

För övrigt så där jag köpte golvet var den enda stället de hade golvet för visning.

Men det känns just nu ganska långt kvar tills det är dax för golvläggning.
 
Vilken tid det ska ta och bygga ut en litet vägg! :o
Nu har jag och min kompis hållt på i två dagar och den är fortfarande bara halvfärdig.

Förutom att byggt vägg så har vi slipat ner gammla rör som hör till värmesystemet. och påbörjat omdragningen av avlopp vatten.

Dagens byggbilder.

Första lagret av reglar klart.

FU4oCl.jpg


Andra lagret av regklar klart. Notera att alla expanderbultar är avslipade.
ror9Ti.jpg


Börjat lägga i reglar mellan reglarna så att spånskruven kan fästa överallt
nsy7Hi.jpg
 
Mycket imponerande.

Med ett sånt fackverk av reglar borde du kunna skruva upp ett kassaskåp på väggen ;)
Det kommer bli stabilt och bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.