Är på gång att bygga ett helt nytt kök i ett rum som är 20 kvm, 4x5 meter, som även ska innehålla ett matbord. Står lite i valet och kvalet mellan ett traditionellt kök med matbordet i mitten och köket "utefter väggarna" eller den typen av kök man nu ser mkt i kataloger och kökstidningar, där man har en stor köksö som i princip innehåller all bänkyta, och så framför köksön matbordet, och bakom högskåp. Då undrar jag lite, köksön känns i sammahanget som en ganska ny företeelse i svenska kök, och som sådan främst driven av design och trivsel fokus än av praktiskt fokus...hur väl fungerar det i praktiken? Några bra tips och ideer från er som haft dem ett tag och hunnit lära sig för och nackdelar? Vanliga misstag?
I mitt fall skulle köksön (som eg är en halvö) bli ca 250x120 cm, och innehålla i princip all bänkyta i köket (inte helt sant men nästan) vilket jag tror skulle kunna bli riktigt snyggt och trevligt. Jag har möjligheten att bakom ryggen på den som står vid hällen/diskbänken ha en 40 cm djup bänk med väggskåp över, isf för de nu planerade 40 cm djupa högskåpen. vilket kanske vore ett bra ställe för kaffemaskiner och annat som måste stå på en bänk...
Alla tips och idéer och "tänk på det här" mottages tacksamt!
/pJ
PS Bör kanske tilläggas att vi snackar om en 65 kvm lägenhet här i ett sekelskiftes hus (förra alltså) så allt är inte möjligt på samma sätt som i en villa