8 380 läst ·
41 svar
8k läst
41 svar
Köksö med skiva i ek, använda som stor skärbräda?
Skrubba med en riktig stålboll för restaurangbruk med diskmedel och vatten, skölj ordentligt och lägg på 3-5mm vanligt salt som du blöter lite. Låt ligga på ett par timmar och skrubba med stålbollen lite ibland. Dödar det mesta, det är så man gör på krogen.
KnockOnWood skrev:
Ja, det är en bra idé! Man kan också göra ett block modell större, som är tänkt att ligga på ön mer eller mindre permanent, med skillnaden att den faktiskt går att flytta och rengöraHEM2121 skrev:När du ändå håller på och sågar ut eken, gör några mindre bitar också i olika storlekar så blir dessa fina skärbrädor. Använd olika till olika produkter, kött, kyckling, sallad... när de inte används blir ett tuff hög med skärbrädor som smälter in med bänkskivan. Har du möjlighet så behåll ekens form på kanterna. Ursnyggt, speciellt om de skärbrädorna är långa och lite smalare.
Hur ofta tänkar du att detta görs isf?Mr Mao skrev:
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 628 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 628 inlägg
Jag brukar först vattna skärbrädan lätt med en blomspruta när man skurit kött, kyckling , korv fisk, etc och därefter dra på ett lager grovsalt och låta det stå nån timme. Då har saltet garanterat dränerat alla bakterier på deras vätska så de dör, spola rent ,diska, klart. Byter skärbräda vart 10e år, slipas vart annat år.
Jag har kört med denna metod i säkert 20 år och tillagar rätt mycket kyckling. Vi har aldrig råkat ut för någon magåkomma efter vi ätit kyckling.
Ett annat tips, blanda till saltlag och lägg salladen i den en stund så minskar ni risken att bli sjuka av den. Skölj med färskt vatten efter saltlagen.
Jag har kört med denna metod i säkert 20 år och tillagar rätt mycket kyckling. Vi har aldrig råkat ut för någon magåkomma efter vi ätit kyckling.
Ett annat tips, blanda till saltlag och lägg salladen i den en stund så minskar ni risken att bli sjuka av den. Skölj med färskt vatten efter saltlagen.
Jag gillar skarpt IKEAs skärbräda "Lämplig" i bok..den är stor och rejäl- nästan lika djup som en standard bänkskiva, ligger stadigt, och kan lätt rengöras under rinnande vatten. Mycket prisvärd! (nej, jag jobbar inte på IKEA
)
Är det jag hört bäst om också, om man inte vill köra matolja, med härskningsrisken.Alfredo skrev:
Paraffinolja+Bivax är den combon jag hört bäst om när det kommer till bänkskivor/skärbrädor
Någon här som kör på det?
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 628 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 628 inlägg
Ja, när du "säger" det, så undrar om det inte är Bivax som Ikea har. Det har vi använt till bänkskivor. Sedan är det viktigt att det är produkter som används är godkända att ha livsmedel på.ludbig skrev:
Redigerat:
Klicka här för att svara