8 380 läst ·
41 svar
8k läst
41 svar
Köksö med skiva i ek, använda som stor skärbräda?
detta glömde jag totalt lite rödbets/morotssaft så blir det fin patina. sån så ger säkert andra frukter och grönsaker också lite färg även om man torkar av direktarneri68 skrev:Finns frukt och grönsaker som färgar av sig ganska rejält, men TS kanske vill ha patina och dofter/lukt från sin bänk.
För mig är skärbrädor en förbrukningsvara oavsett om de är gjorda av plast eller trä. Vissa håller längre än andra. För stunden verkar skärbrädor av bambu vara modernt och riktigt funktionellt.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Om livsmedelshygien:
Alla känner väl till att kyckling mycket ofta bär på campylobacter, en bakterie som gör oss rätt sjuka. Därför skall kyckling alltid genomstekas till minst 65°C.
Och en stekt kyckling får inte läggas på samma skärbräda eller fat som den råa kycklingen låg på utan att den/det har diskats emellan. Och man kan nog säga att bänkskivan, där den råa kycklingen har legat kan sprida bakterien vidare till andra matvaror som kanske inte tillagas. Klart ohygieniskt.
Lite OT, om att äta direkt på bordet:
Albert Engström hade en historia om ett enkelt soppkök, Sprutmojet, där soppan serverades i urgröpningar i bordsskivan.
Soppan portionerades ut med en stor spruta (därav namnet Sprutmojet).
Kolingen kom och satte sig vid bordet för att få en portion soppa.
Men han hade inga pengar, så servitrisen sög upp soppan ur "skålen" igen.
Ordagrant 'Där kammade du noll', sa subban och sög upp soppan igen
Ingen som har ärvt Albert Engströms samlade skrifter?
Alla känner väl till att kyckling mycket ofta bär på campylobacter, en bakterie som gör oss rätt sjuka. Därför skall kyckling alltid genomstekas till minst 65°C.
Och en stekt kyckling får inte läggas på samma skärbräda eller fat som den råa kycklingen låg på utan att den/det har diskats emellan. Och man kan nog säga att bänkskivan, där den råa kycklingen har legat kan sprida bakterien vidare till andra matvaror som kanske inte tillagas. Klart ohygieniskt.
Lite OT, om att äta direkt på bordet:
Albert Engström hade en historia om ett enkelt soppkök, Sprutmojet, där soppan serverades i urgröpningar i bordsskivan.
Soppan portionerades ut med en stor spruta (därav namnet Sprutmojet).
Kolingen kom och satte sig vid bordet för att få en portion soppa.
Men han hade inga pengar, så servitrisen sög upp soppan ur "skålen" igen.
Ordagrant 'Där kammade du noll', sa subban och sög upp soppan igen
Ingen som har ärvt Albert Engströms samlade skrifter?
Absolut, helt klart vettig info.KnockOnWood skrev:Om livsmedelshygien:
Som tur var så var inte planen att slabba med rå kyckling på ön dock, hehe!
Men har fått många bra svar här, får ta mig en funderare, men det lutar helt klart åt att använda skivan på ön till att läsa tidningen osv istället, och ha fina ekblock som skärbrädor istället
Du skulle ju kunna hålla dig till att bara skära bröd direkt på skivan. Bröd är ju torrt och fint, och brödsmulor är ju någonting man vanligtvis får borsta av från bänkskivor och bord med jämna mellanrum ändå. Och en sågtandad kniv repar nog upp skivan nog så bra! 
Jag tycker som de allra flesta att det inte verkar vara någon vidare lösning. Hygien har diskuterats men jag tycker även att det blir stora problem med estetiken. Jag vill ha mina bänkskivor välpolerade och silkeslena som barnrumpor, inte taggiga och repiga som huggkubbar. :eek:
Jag har faktiskt tänkt i liknande banor nuPytt skrev:
Vettigt, men hur behandlar du dina skärbrädor egentligen?Alfredo skrev:
Ett något repigt och använt ytskikt tycker jag är snyggt, men taggiga skärbrädor håller jag mig borta från
Ja nu var väl både "huggkubbe" och "barnrumpa" en liten överdrift...ludbig skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 628 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 628 inlägg
När du ändå håller på och sågar ut eken, gör några mindre bitar också i olika storlekar så blir dessa fina skärbrädor. Använd olika till olika produkter, kött, kyckling, sallad... när de inte används blir ett tuff hög med skärbrädor som smälter in med bänkskivan. Har du möjlighet så behåll ekens form på kanterna. Ursnyggt, speciellt om de skärbrädorna är långa och lite smalare.
Redigerat:
Trixet med att få en skärbräda i trä att hålla länge är ju att inte använda brödknivar och laserslipade knivar mm.
Har en skärbräda i bok som jag gjorde för ca 25 år sedan som håller sig riktigt bra...
Har en skärbräda i bok som jag gjorde för ca 25 år sedan som håller sig riktigt bra...