Tack för alla svar, tyvärr vet jag inte om jag blev nå klokare :P Men kul att se vad folk använder och är nöjda med. Var in på en butik här i "byn" och kände på en Tamahagane TSUBAME snygga och sköna knivar, San-Kyoto hade dom tyvärr inte.Mcusta såg riktigt intressant ut, överkommliga priser och riktigt bra VG-10 stål i dom.

Men det blir nog en sån här
Presentbox_4dbeb66e3ff5f.jpg
Skulle helst vilja köpa ett helt set stålknivar men bankkontot svämmar inte direkt över så här års så det får bli en senare investering.

pinebar skrev:
Eftersom jag gissar att sambon är kvinna, så kan det ju vara så att hon har lite mindre händer än du.
Det brukar kräva lite extra efterforskning för att hitta verktyg, som t.ex. knivar, som känns sköna att jobba med även när man har små händer. Kolla om du kan hitta någon kock med små händer och be den personen om tips är mitt förslag i så fall.
Vi har faktisk nästan lika stor händer, antar att jag har ganska små händer gör att vara kille och hon har långa fingrar. Hon kan låna min hanskar men hennes blir lite små för mig även om jag får in handen.

Är säkert både bra och snyggad^_^b
Glöm nu inte att ha ett brynje i anslutning till knivarna och göra till en vana att alltid dra några tag, så har ni alltid vassa knivar.

Jag tycker INTE du ska köpa en keramisk kniv. Visserligen behöver de skärpas väldigt sällan, men förr eller senare behövs det även på dem. Och det är inte gjort i en handvändning, materialet är helt enkelt för hårt!

Dessutom är det så att med hårdhet kommer sprödhet, vilket gör dem betydligt känsligare än stålknivar om man tappar dem i golvet, eller glömmer sig och försöker skära i något fruset...

Hattori HD som du nämner är nog ett mycket bra val! VG-10 är ett fint stål och priset är bra (det finns andra VG-10knivar som är billigare, men Hattori har väl genomarbetad fit och finish). Dessutom är en Hattori alltid en Hattori.

Ett annat intressant alternativ i prisklassen kan vara en Akifusa i PM-stål (http://www.cleancut.se/index.php?option=com_virtuemart&page=shop.browse&category_id=112&Itemid=53).
Detta stål är snäppet bättre än VG-10 och priset är ungefär detsamma.

Nu har jag inte provat kniven i fråga, men ryktena säger att den ligger strax under Hattori HD i fit&finish men då strax över i stålets egenskaper. Smaksak vilken man väljer alltså.

Det klassiska skärpstålet som nämns ovan är inget jag skulle använda till dessa knivar. Det är en tradition från användandet av de klassiska europeiska kockknivarna i mjukt stål som blir slöa fort... Jag har en Spyderco Sharpmaker för att underhålla mina knivar.

Du nämner japanesechefsknive.com. De har väldigt gott rykte, men tänk på att du kan åka på tull+moms när du beställer från utlandet!

Tänk bara på att även keramiska knivar behöver underhållas, de håller skärpan längre än stål, men inte i evighet. Och det är inte lika enkelt att slipa dem. Det enda man kan slipa dem med är diamantbrynen, eftersom det är det enda material som är hårdare än kniven.

Keramiska knivar i all ära, men det kan bli lite bakvänt om man sedan underlåter att slipa dem för att det är för jobbigt. Annars är det bara att köra på.

För mig är det det i kombination med ömtåligheten som gör att jag avstått, hitills (ska jag väl tillägga ;) )

Är medveten om keramikens nackdelar, men ser den som ett komplement till stålknivarna, eller tvärt om :D

Tull och moms är jag medveta om men verkar som att många sluppit det. Någon aning om hur knivarna skickas? Borde ju gå som brev och kanske lättare att sånt slinker genom tullen?

Kolla vad som gäller för knivar om du ska beställa utanför EU. En kille som beställde en handsmidd klinga till ett samurajsvärd hade vissa problem med tullen trots att han hade ordnat alla papper han behövde i förväg.

Jag hade inga problem från england.

Jag beställde en 3-nummersprenumeration på allt om mat och som premie fick jag med ett set med kockkniv, grönsakskniv och skalkniv från fiskars. Kockkniven är rätt ok tycker jag, så det blev väldigt prisvärt. Kanske byts den ut mot en rakbladsvass globalkniv eller liknande framöver.

Ämnet kockknivar undersökts grundligt på cooking for engineers.

Jag köpte Zwilling knivar på en mässa för 4 års sedan. Skall enligt säljaren vara nummer ett bland kockar i Europa. Hursom, jag är väldigt nöjda med mina och de väldigt sköna att hålla i.

http://www.zwilling.com/de/messer-typen.html

Tjenare! Jag har jobbat som kock i över tio år. Victorinox med trähandtag underbart, mjukt stål med liten vinkel på eggen, mycket lätt att hålla vass.... och billig

Ja det var sannerligen ett lågt pris...samma pris som kopiorna går för;)
dock säljs det inga förfalskningar på netonnet såklart.

anders233 skrev:
Jag vill rekomendera global G17 kockniv på 27 cm. Den är brutal men kostar över 2000 kr. Köpte min för 8 år sedan och köper en likadan kökskniv utan att tveka om den går sönder. Det är just det som är problemet med de japanska knivarna, att de splittras lätt då stålet är så vasst.
Test på globals kockniv g17

Smaken är som baken.....Jag har också en sådan, men tycker inte om den.
Stor och på tok för litet handtag för mig, vilket lätt slutar med ett skavsår eller blåsa på pekfingret:mad:
De ggr som jag tar fram den är om det skall finhackas mycket eller för att skära stora köttstycken och vill jag då hugga av ett ben, så har det någon gång slutat med en bruten egg, när jag inte tänkt mig för:banghead:

Hade jag haft små händer hade nog mitt omdömme varit annorlunda, då största problemet är handtagets utformning för mig.

Det stämmer, den är nog utformad med japanska händer som mall...

Har använt knivar från många olika tillverkare, både på jobbet och hemma: Global, Sabatier, Sanelli, Satake, Victorinox, WMF, Wüsthof, Zwilling m.fl. Alla har sina för- och nackdelar, mycket är en fråga om tycke och smak, och precis som med många andra typer av varor – är nog ingen tillverkare bäst på alla användningsområden.

Håller med om vad hussugna skriver angående Victorinox.

Men min personliga favorit är knivar från Sanelli: Håller skärpan bra, passar just mina händer väldigt väl och ger liksom Victorinox mycket kniv för pengarna.

PS. Någon som har erfarenhet av Frosts köksknivar med limegröna gummihandtag? Bra pris, sköna att hålla i och ser helt okej ut – men jag tror inte butiken uppskattar om man sliter upp förpackningen och knallar bort till ICA för att testa...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.