Tänkte kolla vad bygghusfolket använder sig av för köksknivar, och om någon vågar ge några rekommendationer?

Sambon tar snart examen och då hon älskar att baka och laga mat i vårt nyrenoverade kök (som jag fixat), tänkte hon skulle få någon riktigt bra kniv/knivset. Det vi har nu är något billigt set som knappt orkar genom en paprika. Just nu lutar det mest mot en Hattori HD-6 från japanesechefsknife.com eller en keramisk kniv typ Kyocera. Kanske mer mot en keramisk. Någon som köpt krivar från Japan?

Tamahagane

Jag köpte en från england i höstas, under halva priset mot sverige. Det var inte förrän jag skar min första brödskiva med den kniven som jag insåg att bröd kan ha olika "snittyta", hade aldrig sett något så "slätt" bröd innan :) Senare fick jag veta av en kompis som visst är lite av knivexpert (vilket jag inte heller visste) att Tamahagane tydligen är knivarnas Knivar.

Har ett set med klassiska knivar från Sabatier. Skaffade första knivarna för över 20 år sedan och de är lika fina och bra idag. Har både kolstål och rostfritt...

Jag köpte en fin japansk kockkniv (Dyr, runt 1000 kr då) när jag var i Tokyo 1988. Den var mycket lätt att slipa mot undersidan på en vanlig porslinstalrik och jag hade den i c 5 år då jag råkade tappa den i golvet varvid en bit av eggen slogs ut...saknar den än. Har sedan dess använt tyska kockknivar J.A. Henkels, vilka är prisvärda och lätta att underhålla. Skickar dessa på professionell omslipning vart annat år, bryner med diamantbryne i övrigt. Har även ett par WMF "Spitzenklasse" som kostar mer , men som håller skärpan längre än J.A. Henkels

I övrigt när det gäller köksprylar kör jag hårt med WMF's prylar, de har nästan allt man kan önska sig, men det kostar eftersom det mesta är i högglans polerat rostfritt stål.

Kolla in deras hemsida http://www.wmf.de/shop/

thomasx skrev:
Tamahagane

Jag köpte en från england i höstas, under halva priset mot sverige. Det var inte förrän jag skar min första brödskiva med den kniven som jag insåg att bröd kan ha olika "snittyta", hade aldrig sett något så "slätt" bröd innan :) Senare fick jag veta av en kompis som visst är lite av knivexpert (vilket jag inte heller visste) att Tamahagane tydligen är knivarnas Knivar.
Beställde du, och vars i så fall?

Jepp, postorder, jag har för mig att kniven beställdes från Millys Kitchen Store. Bra email-kontakt med dom. En San-Kyoto beställde jag. Kommer nog bli fler sådana.

Angående Sabatier så notera att det är flera olika knivtillverkare som har rätt att använda det namnet. Jag har en sabatier inköpt från Verner&Verner och det är rena skitkniven.

Sedan har jag en vanlig hederlig svensk kökskniv från Sveico, inser nu att den hängt med i mer än 15 år, närmare 20 troligen. Den har jag aldrig slipat annat än på ett vanligt köksstål och den är fortfarande rejät vass. Ur det perspektivet är det en riktigt imponerande kniv. Några drag på brystålet så skär den tomater som ingenting.

Jag tycker det viktigaste är att handtaget är skönt och sen att balansen är rätt.

thomasx skrev:
Jepp, postorder, jag har för mig att kniven beställdes från Millys Kitchen Store. Bra email-kontakt med dom. En San-Kyoto beställde jag. Kommer nog bli fler sådana.

Angående Sabatier så notera att det är flera olika knivtillverkare som har rätt att använda det namnet. Jag har en sabatier inköpt från Verner&Verner och det är rena skitkniven.

Sedan har jag en vanlig hederlig svensk kökskniv från Sveico, inser nu att den hängt med i mer än 15 år, närmare 20 troligen. Den har jag aldrig slipat annat än på ett vanligt köksstål och den är fortfarande rejät vass. Ur det perspektivet är det en riktigt imponerande kniv. Några drag på brystålet så skär den tomater som ingenting.
Jag har en Sabatier inköpt på Verner&Verner under slutet av 80-talet och den är hur bra som helst än idag:P

Jag köpte Global-pro knivar i Tokyo för några år sedan. Gillar egentligen utseendet på de vanliga Global bättre, men de japanska knivförsäljarna frynte på näsan åt dem.

Hursom, det du skall tänka på om du köper "bra" knivar är att de behöver skötas.
Om du inte sköter dem (slipar, inte diskmaskindiskar, torkar av efter användning mm), så kommer de snart att vara slöare än IKEAS 29:- knivar.

Så, vet du att du tar hand om dina grejer, köp bra knivar. Vet du att du är en slarver, köp hos IKEA, det är väldigt bra valuta för pengarna.

/ Fredrik

Eftersom jag gissar att sambon är kvinna, så kan det ju vara så att hon har lite mindre händer än du.
Det brukar kräva lite extra efterforskning för att hitta verktyg, som t.ex. knivar, som känns sköna att jobba med även när man har små händer. Kolla om du kan hitta någon kock med små händer och be den personen om tips är mitt förslag i så fall.

Köpte mina Global-knivar i Tokyo för 5 år sen, ca halva priset mot här. Grymt nöjd.

Efter slipning släpper jag alltid en tomat på en upp-och-nedvänd kniv, mer för att jag tycker det är kul än för att testa slipningen ;-) (det har än så länge alltid resulterat i en delad tomat)

Kolla in Satake, bra pris/ prestanda men dem behöver slipas relativt ofta, gör man det är dem rakbladsvassa :)

Kyocera keramiska knivar är fantastiskt bra! Fortfarande rakbladsvass efter snart 3 år.

Jag köpte med mig en keramisk kniv från Japan för 7 år sedan, och den är fortfarande med råge den vassaste av mina köksknivar. Kommer inte ihåg märket, men satsa keramiskt är min rekommendation!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.