757 läst ·
4 svar
757 läst
4 svar
Köksgåta - hur göra?
Du bör nog ha en liten distans mellan kyl/frys och vägg i vilket fall som helst så jag skulle ta ett 30 skåp för lådorna istället för 40. Då har du en 5 cm passbit mot väggen.
Alternativt offra lite bänk och väggyta och sätta spisen i ett högskåp tillsammans med t.ex diskmaskinen (som skulle kunna bli en fullstor 60 cm). Då får du också plats för fler skåp/lådor
Alternativt offra lite bänk och väggyta och sätta spisen i ett högskåp tillsammans med t.ex diskmaskinen (som skulle kunna bli en fullstor 60 cm). Då får du också plats för fler skåp/lådor
Så här har vi resonerat, vi har också trångt om utrymme. Vi kommer att ha en stor ho i stället för två mindre (=50cm-skåp). Det är mer praktiskt att ha en rejäl ho som man kan sätta ner stora kastruller i. Vi valde också en 60 diskmaskin för att kunna diska "allt". Sen tog vi ett 30 cm skåp med inbyggnadslådor som ikea har.
Dessutom kommer vi att sätta skåpen 10 cm från väggen för att kunna ha en 70 djup skiva och på så sätt få mer bänkyta.
Lycka till med pusslandet!
Dessutom kommer vi att sätta skåpen 10 cm från väggen för att kunna ha en 70 djup skiva och på så sätt få mer bänkyta.
Lycka till med pusslandet!
Kör med såna där modulhällar så kan du mixtra en del med bredden.
Mieles variant:
http://www.miele.se/haell/km418fact.htm
Mieles variant:
http://www.miele.se/haell/km418fact.htm
Det är nog ganska solklart att du borde minska bredden på lådorna. Det är det som du på sikt sannolikt kommer att reta dig allra minst på. I övrigt har jag en annan synpunkt. Om din "linje" börjar med spis längst till vänster, är det högskåp eller vägg direkt till vänster om spisen så kommer du vara ledsen om något år. Avställningsytor på båda sidor om spisen är nästan ett måste för ett funktionellt kök. 1 ho istället för 1 & 1/2 eller 2 skall du stryka. Det är INTE praktiskt i längden, man är inte så duktig på att hålla undan som man tror, annat än i början. Sedan är det förstås också en fråga om pengar. Kan du avvara dom så är en smalare spis eller diskmaskin egentligen bara en plånboksfråga, inte en fråga om hur funktionellt det blir. 
Klicka här för att svara