När jag skulle montera in köksfläkten i mitt kök från 1956 var det bara spisen som var jorda. Min första tanke var att ansluta fläkten på elen till spisen men spisen var säkrad 16A så det gick inte. Lösningen blev en skarvsladd till närmaste ojordade uttag och en jordledning till spisen.

När jag sålde lägenheten talad jag om hur köksfläkten var inkopplad och att köparen skulle kontakta en elektriker.

Senare berättade den killen att en elektriker hade varit där och som tyckte att fläkten var jordat och att allt var ok.

L LabanW skrev:
Min första tanke var att ansluta fläkten på elen till spisen men spisen var säkrad 16A så det gick inte.
Varför inte?

useless useless skrev:
Varför inte?
En elektriker som jag pratade med sa att man inte fick koppla köksfläkt till 16A.

Låter konstigt? Den ansluts väl med stickpropp? Vanliga vägguttag får avsäkras med 16 A om kablarna är rätt dimensionerade.

blackarrow blackarrow skrev:
Dubbelisolerad spis eller gasspis skulle väl kunna lösa problemet, men påverkar inte regelverket om jordade utag i kök. :p

Futurmfläkten inlägg #13 ovan är dubbelisolerad så den ”behöver inte” jordat uttag.

[bild]
Nu är det ju inte "apparaten" som styr om uttaget ska vara jordat eller ej utan "rummet". Och i "rummet" ovan spisen ska det sitta jordade uttag lika som att spisen ska vara jordad och man enkelt kan nå bägge "apparaterna" som sitter mycket nära.

• Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.