Vi bygger nytt och har kommit till den stora punkten "Välja snygg fläktkåpa till köket!". Vi vill ha nåt snyggt i rostfritt/glas (väggplacerad, 90cm bred). Frågan är nu om man ska satsa på en fläkt som har separat motor med placering på tex. taket/vind, eller en med inbyggd motor?? Ni som redan har köpt- vad rekommenderar Ni och kan man få tips på ev. snygga och inte alltför dyra fläktar?

Det bästa ur ljudsynpunkt är att sätta motorn på vind/tak, men det är samtidigt den dyraste lösningen.

Tänk också på att imkanalen bör vara 160 mm, inte 125 som de flesta har som standard. En större kanal ger lägre hastighet på luften vilket sänker ljudet samt ger bättre utsugskapacitet / mindre tryckfall.

Vi har en Bosch , jag har för mig att den heter 985 s, med inbyggd motor och den är helt OK både vad det gäller ljud, sugförmåga och utseende, dock ej helt gratis.

Jag har hört att extern motor på exempelvis vinden kan vara att föredra - då fläkt med kåpa är bullrigare än de traditionella fläktarna...

Har dock inte testat själv... ;)

frasse skrev:
Det bästa ur ljudsynpunkt är att sätta motorn på vind/tak, men det är samtidigt den dyraste lösningen.

Tänk också på att imkanalen bör vara 160 mm, inte 125 som de flesta har som standard. En större kanal ger lägre hastighet på luften vilket sänker ljudet samt ger bättre utsugskapacitet / mindre tryckfall.

Vi har en Bosch , jag har för mig att den heter 985 s, med inbyggd motor och den är helt OK både vad det gäller ljud, sugförmåga och utseende, dock ej helt gratis.
Hmm, Frasse... Nu känns mitt svar (som skrevs några sekunder efter ditt) lite överflödigt - U said it all... ;D

Jag fick i alla fall uppfattningen att det drog iväg ganska kraftigt med separat kåpa och motor jämfört med allt i ett, men man är väl lurad som vanligt. ;)

Jag fick nästan hjärtflimmer när vi började kolla fläktar, sånt kan ju inte gärna vara speciellt dyrt trodde jag. Jo tjena.

Om man ville ha lite bredare modell, så tyst som möjligt och samtidigt bra sugeffekt så drog det iväg rejält. Jag hade tippat nånstans runt 1500, har för mig att det blev närmare 6000 och en separat takfläkt+kåpa var ytterligare ett antal lappar uppåt.

Det lutar nog åt en med extern motor men vi hittar inte nån´snygg design. Kan någon rekomendera en bra hemsida med fläktar?

Denna kåpa, 1200mm bred från Franke Finland kostade just över 1000 euro (SEK 9000). Då tillkommer kanalfläkten, men den har jag inte priset på så här.

spishornat.jpg

Kolla Thermex.

Vi har en fläkt som helt enkelt sitter i underkant på köksskåpen som sitter ovanför spisen.
Två kasetter med DM-tvättbara filter och fyra halogenspottar.

Att fläkten sedan var 70 djup och skåpen 60 lyckades vi förbise ;)
Men det blev en liten "gubbe" som faktiskt gav lite karaktär, så slutet gott...

Vi har motor på taket, och evakueringsförmågan är åtminstone femfaldigad.
Dessutom med väsentligt mindre buller.

Satsa på en lösning som är tyst och med bra sug.
Jag var lite snål när vi gjorde om vårt kök.
Vi köpte en Wirlpool som startar när man drar ut kåpan.
Frugan tycker den låter så mycket att hon inte brukar sätta på den.
Jag å andra sidan störs inte så mycket av ljudet men det retar mig att den inte orkar suga ut allt os vid normal matlagning, t.ex en stekpanna och kokande pastavatten.

Vi får väl se om vi byter ut den någon gång.

//Stocken

Hej!

Jag har ännu ingen erfarenhet av fläkt på taket, men vi har bestämt att vi ska ha det. Att sätta fläkten på taket kostar för oss ca 5000:- extra (sen tillkommer kåpa osv), men vi känner att vi hellre satsar pengarna på sånt än på ett ballt kylskåp eller t o m dyra köksluckor (vi ska ha IKEA-luckor). Idag har vi "vanlig" fläkt och vi tycker verkligen illa om ljudet.

Jo skrev:
Hej!

Jag har ännu ingen erfarenhet av fläkt på taket, men vi har bestämt att vi ska ha det. Att sätta fläkten på taket kostar för oss ca 5000:- extra (sen tillkommer kåpa osv), men vi känner att vi hellre satsar pengarna på sånt än på ett ballt kylskåp eller t o m dyra köksluckor (vi ska ha IKEA-luckor). Idag har vi "vanlig" fläkt och vi tycker verkligen illa om ljudet.
Det man skall tänka på med fläkt på taket är att den låter. Utomhus.

Sitter du inte själv ute kanske dina grannar gör det. Om valmöjlighet finns, tänk på att placera fläkten på rätt takhalva.

Tystast är förstås vindsfläkten, både för husägaren själv och för grannarna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.