Hej!

Tänkte höra om råd ang installation av köksfäkt i en sommarstuga.

Sedan stugan byggdes har det bara funnits en mekanisk ventil placerad i innertaket ovanför spisen (se foto där ventilen är ersatt av en täckskiva). När jag tog bort ventilen fanns där lite barr och löv. Den enda genomföringen genom yttertaket är skorstenen. Kan man då anta att det finns en imkanal bakom täckskivan? Jag har inte tittat in med kamera bakom täckskivan men skulle kunna göra det om det behövs.

Min tanke är att installera en fläktdriven köksfläkt och koppla in utblåset till en takstos och nyttja den eventuella imkanalen. Det skulle då innebära installation av takstos, rör och två 90-gradersböjar enligt bilden. Låter det som en bra idé? Måste detta få godkännande av sotare eller liknande?

Den tilltänkta köksfläkten har ett kallrasskydd men för att undvika att utvändigt skräp faller ner i röret tänkte jag ha ett backspjäll vid takstosen. Låter det som en bra idé? Dock kan kanske skräp falla ner ändå när backspjället öppnar? I så fall skulle kanske ett fint nät monteras på "utsidan" av takstosen? Om man installerar ett backspjäll vid takstosen, bör man då ta bort kallrasskyddet i köksfläkten så att det inte blir två ventiler i serie?

Hur skulle ni göra? Jag är mycket tacksam för all input!

• Ventilationstäckskiva i taket på en sommarstuga har ersatt en tidigare mekanisk ventil ovanför spisen. Synlig del av installationen för köksfläkt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
kolla att det är imkanal först och inte sågspån
skippa backspjället sätt nät i såfall
fråga sotaren de kan ha olika uppfattningar
2 90 kan bli snävt men om du kör 160mm så går det nog

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.