När jag sålde vitvaror för många (15 år sedan) fick jag lära mig av en av de största tillverkarna av just köksfläktar att man i hyreshus / bostadsrättshus med självdrag aldrig fick ha en fläkt med egen motor.

Vi fick till och med en broshyr med vackra streckteckningar som visade olika typer av höghus och vilka fläktar man fick och inte fick använda.

Valde man fel kunde man sabba ventilationen i huset, tryck in matos till grannarna etc.

Men man kan ju alltid ha en kolfilter fläkt med motor som inte är kopplad till kanalen.

Såg lite spydigt ut där, Nyfiken, jag jobbar mycket med OVK-besiktningar och då ingår att veta vad olika byggnormer
säger om vad som gäller vid olika byggtider.

Vad blir det fel på för sätt om man kopplar fläkt i en ventil med egen kanal ut ur huset? Inga andra rum i min eller grannarnas lägenhet är anslutna till kanalen

Ventilations Bosse skrev:
Såg lite spydigt ut där, Nyfiken, jag jobbar mycket med OVK-besiktningar och då ingår att veta vad olika byggnormer
säger om vad som gäller vid olika byggtider.
Men det ingår inte att veta vilka normer det är?

Du får ursäkta om jag verkar tjatig, men i mitt jobb så ingår det att vara kritisk till alla obekräftade uppgifter om regler och normer. Ty allt för ofta så tror folk att de vet vad som gäller. Till råga på allt så är det enligt min erfarenhet oftast de som är mest ovilliga att hänvisa till en källa som har mest (flest?) fel.

Tjaa, Nyfiken, du får väl säga när huset är byggt, vad det är för ventilation (S, F ,FT, FTX )
så går det säkert att lösa vilka normer som gäller,

Tjaa, Nyfiken, du får väl säga när huset är byggt, vad det är för ventilation (S, F ,FT, FTX )
så går det säkert att lösa vilka normer som gäller,
Jag vet inte om det var mitt hus som diskuterades i början, men det är i alla fall byggt -60, flerbostadshus, självdrag, egna kanaler ut ur huset från varje frånluftsventil.

Då är det således S (självdrag) ,egna kanaler är det ju nästan alltid,
F= fläktstyrd frånluft,
FT = fläktstyrda Från och Tilluft, och X betyder värmeväxling.

Nej, det var väl inte din lägenhet det gällde egentligen, utan TS, men din duger säkert lika bra.

Så Bosse, nu har då fått informationen du frågade efter. Vilken norm är det som säger att han inte får ha köksfläkt?

då får du leta i SBN (svenska byggnorm, de var alldeles lika i det avseendet i flera upplagor, så du kan ta vilken du vill t-ex SBN-75 , sen framgår det i reglerna för OVK-besiktning som också finns att kika i om du är intresserad.

då får du leta i SBN (svenska byggnorm, de var alldeles lika i det avseendet i flera upplagor, så du kan ta vilken du vill t-ex SBN-75 , sen framgår det i reglerna för OVK-besiktning som också finns att kika i om du är intresserad.
Rätta mig gärna om jag har fel:

Boverkets regelsamling för funktionskontroll av ventilationssystem, OVK: "SBN 80, I SBN 80 (utgåva 2, kap 36 omb:43) angavs mer detaljerade regler för ventilationssystem i ombyggda hus. [...] Beträffande självdragsventilation i flerbostadshus godtogs följande utförande: [...] Om en spisfläkt installeras, måste den anslutas till en separat kanal med dokumenterad täthet."

Ingen som opponerar sig?

Det finns massor av köksfläktar som på grund av deras utformning skulle fått en usel uppfångningsförmåga om inte luftmängden ligger runt 600-900 kbm/h. Den i exemplet ger 870 kbm/h vilket ställer krav på att utblåset från skorstenshuven är såpass öppet att det inte bildas övertryck i huven som kan leda avluften tillbaka i angränsande kanaler. Detta borde du väl iofs fått facit på från grannen om detta hänt men i många självdragshus mynnade flera plåtkanaler i en plåthuv med alltför små galler på sidorna och kökskanalen bör då separeras från de övriga och mynna ovanför huvtaket
Går kanalen in i en murstock torde det inte vara nåt fel men det finns köksfläktar som klarar osuppfångningen på 200 kbm/h.

Problemet med att sätta in en köksfläkt (eller annan fläkt t.ex. i badrum) gör att man kan få bakdrag i självdragskanalerna.
Detta behöver inte innebära ett problem, men har man på något sätt gemensamma kanaler kan man råka forcera luftflödet hos grannarna.

Står en del om detta i Boverkets skrift om självdrag http://www.boverket.se/Global/Webbokhandel/Dokument/1995/Självdragsventilation handbok.pdf

Sätter man in en köksfläkt som suger ut över 800kbm/h så kommer man högst troligt sätta självdraget ur funktion.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.