468 läst ·
20 svar
468 läst
20 svar
Köksfläkt i 60tals hus
Berätta gärna om lösningen, så tråkigt när man hittar en tråd i framtiden som beskriver ens problem perfekt och slutar med "vi löste det" men ingen förklaring på hur...Palliwow skrev:
Jag ser inte eternit som något magiskt i sig. Dammet är väldigt illa men er kanal ser målad ut vilket binder eventuellt damm samt att insidan lär vara rätt ren från lösa fibrer med tanke på luftflödet som varit där senaste 60 åren. Så riktig andningmask och avgränsa området dit damm kan spridas.
Jag förstår vad du menar. Men lösningar var i det här fallet att inte göra nånting åt det. Behålla samma typ av fläkt vi hade innan och gömma det bakom ett eget byggt skåp.Algol skrev:
Berätta gärna om lösningen, så tråkigt när man hittar en tråd i framtiden som beskriver ens problem perfekt och slutar med "vi löste det" men ingen förklaring på hur...
Jag ser inte eternit som något magiskt i sig. Dammet är väldigt illa men er kanal ser målad ut vilket binder eventuellt damm samt att insidan lär vara rätt ren från lösa fibrer med tanke på luftflödet som varit där senaste 60 åren. Så riktig andningmask och avgränsa området dit damm kan spridas.
Det hade nog funkat att dra ut kanalen, men det innebär att vi hade behövt lägga en ny kanal med en egen gjord lösning och därav behövt fått alltihopa besiktad och brandsäkert. Sen började bitar lossna när vi flyttade på den, och vi har katter, och jag är lite orolig av asbest. Så just nu kändes det inte värt besväret då vi funderar på att flytta, men det är definitivt något vi har i åtanke för framtiden. 😄
Vi köpte nån Ikea integrerad fläkt. Vi tänkte att det får duga tills vi känner oss redo att ta tag i fläkt kanal situationen 🤔B Belastar skrev:
https://www.ikea.com/se/sv/p/lagan-vaeggmonterad-koeksflaekt-rostfritt-stal-20388967/
Aha då var det ju inte direkt en "lösning".Palliwow skrev:
Jag förstår vad du menar. Men lösningar var i det här fallet att inte göra nånting åt det. Behålla samma typ av fläkt vi hade innan och gömma det bakom ett eget byggt skåp.
Det hade nog funkat att dra ut kanalen, men det innebär att vi hade behövt lägga en ny kanal med en egen gjord lösning och därav behövt fått alltihopa besiktad och brandsäkert. Sen började bitar lossna när vi flyttade på den, och vi har katter, och jag är lite orolig av asbest. Så just nu kändes det inte värt besväret då vi funderar på att flytta, men det är definitivt något vi har i åtanke för framtiden. 😄
Men ta en titt på vinden för om ni har som mig eternitrör som bara är instoppade i varandra utan brandklassad tätning samt isolering så är det risk för större problem.
Om tätning saknas så betyder det att all fukt och matos från köket hamnar i spånet(?) eller vad ni har för isolering och även på vinden. I mitt fall resulterade det i fuktskador på vinden och mängder av kristalluppbyggnad på innertaket där (inspektera på vintern när det är svinkallt ute, gärna med värmekamera också). Samt risken att ifall det blir en köksbrand så hade det i princip omedelbart blivit en fullt utvecklas vindsbrand så elden hamnat rakt i spånet och inte ut genom skorstenen och sen är huset borta 😭.
Inte för att vara elak och skrämmas men jag var nojig ända fram till att jag faktiskt tog tag i det och bytte. Sen om ni behåller utloppet via skorstenen eller kör genom väggen är mindre noga bara kanalen är tät och isolerad.
Eternit är egentligen ett "fantastiskt" material, helt dött och håller för "eternity" och är värmeisolerande, fuktresistent osv. Så om kanalen är tät och isolerad med 30mm brandklassad glasfiberisolering (stålnät utanpå) så är det bland det absolut bästa ni kan ha så länge ingen är där och petar. Nackdelen som överväger alla fördelar med marginal är hälsoeffekterna vid hantering...
Du har inte lagt upp bilder på er kanal på vinden så den kan vara välgjord till skillnad från min som bara låg kvar av gravitationen och endast lite glasfiberisolering uppepå men inte runt kanalen så den gjorde i princip ingen skillnad alls. Jag började rota i det pga fuktskadorna och hittade imkanalen som en stor bov i dramat och sen blev det bara jobbigare 🤬
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden