Hejsan,
Hoppas allt är fint med er!
Jag och sambon håller på att ta ner original 60 tals kök, och upptäckte att rör till spisfläkt ser ut som på bilden. Den går upp i vinden, in i skorsten. Vi har köpt ett begagnat Ikea kök som kommer med en sån fläkt https://www.ikea.com/se/sv/p/nilsby...flaekt-ikea-300-rostfritt-stalfaerg-20612711/
Hur hade ni gjort ? Borde vi strunta i den och ha gamla fläkten kvar, och sen bygga som en låda runt om för att dölja allting? (vi ska ju ta ner de gamla skåpen) (https://www.ikea.com/se/sv/p/lagan-vaeggmonterad-koeksflaekt-vit-50401383/ det är typ en sån fläkt). Vi har aldrig renoverat hus förut och kanske bet i större än vi kan hantera här 😅
Vi har även märkt att röret satt fast av ren friktion från hyllorna så den började ramla ner på oss när vi tog ner hyllorna. Nu håller vi upp den med träplankor.
Tackar för all hjälp vi kan få! 😊
Hoppas allt är fint med er!
Jag och sambon håller på att ta ner original 60 tals kök, och upptäckte att rör till spisfläkt ser ut som på bilden. Den går upp i vinden, in i skorsten. Vi har köpt ett begagnat Ikea kök som kommer med en sån fläkt https://www.ikea.com/se/sv/p/nilsby...flaekt-ikea-300-rostfritt-stalfaerg-20612711/
Hur hade ni gjort ? Borde vi strunta i den och ha gamla fläkten kvar, och sen bygga som en låda runt om för att dölja allting? (vi ska ju ta ner de gamla skåpen) (https://www.ikea.com/se/sv/p/lagan-vaeggmonterad-koeksflaekt-vit-50401383/ det är typ en sån fläkt). Vi har aldrig renoverat hus förut och kanske bet i större än vi kan hantera här 😅
Vi har även märkt att röret satt fast av ren friktion från hyllorna så den började ramla ner på oss när vi tog ner hyllorna. Nu håller vi upp den med träplankor.
Tackar för all hjälp vi kan få! 😊
Lite svårt att se vad du planerar att göra. Det du har bild på där är iaf en eternitkanal. Den ska du inte gärna ha sönder så dammet är rätt skadligt. Mycket i ert 60-tals hus ska göras med försiktighet då det är guldåldern för asbest.
Ja, vi är försiktiga med vart vi borrar och så. Det där röret har vi inte haft sönder , den var redan väldigt skadad när vi öppnade skåpet. Hela köket är ren trä som tur är.Langhardddd skrev:
Här är en bild på köket vi köpte.
Låter klokt. Gå upp på vinden och kolla hur det ser ut där uppe. Jag flyttade fläkten själv och kopplade om allt där uppe och skickade ner ett rör där det passade för nya köket 
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Vi var uppe i vinden och såg att den är vinklad och går in i skorstenen. Så vi blev väldigt fundersamma på hur vi löser det framåt. 😅 Vi kommer ha spisen på samma ställe så vi behöver inte flytta på röret . Det är mer att vi trodde vi skulle lätt kunna byta röret (det har samlat 60 år av skit) . Sen såg vi att det finns den där grejen runt om.Langhardddd skrev:
Vi har också ett hus från 60-talet. När jag renoverade köket så drog jag ny kanal genom vinden och ut genom taket. På vinden var den gamla kanalen i eternit hos oss men inte hela vägen ner i köket, jag flyttade vår ca 40 cm. Jag kan varmt rekommendera att montera en extern fläktmotor på vinden men antar ni redan köpt fläkten.
Att ta ner vår eternitkanal och sätta igen det på taket står på min ”att göra lista”.
Finns nog många trådar om det på BH-forum.
Att ta ner vår eternitkanal och sätta igen det på taket står på min ”att göra lista”.
Ett alternativ kan vara att dra ut ett rör rakt ut genom väggen.
Kort rör ger lågt motstånd.
Extern fläkt är trevligt för att kunna få bra flås med lägre ljudvolym i köket, men känns inte som vad som efterfrågas här.
Kort rör ger lågt motstånd.
Extern fläkt är trevligt för att kunna få bra flås med lägre ljudvolym i köket, men känns inte som vad som efterfrågas här.
Det blir nog svårt utan att ta bort den tyvärr :/Palliwow skrev:
Vi var uppe i vinden och såg att den är vinklad och går in i skorstenen. Så vi blev väldigt fundersamma på hur vi löser det framåt. 😅 Vi kommer ha spisen på samma ställe så vi behöver inte flytta på röret . Det är mer att vi trodde vi skulle lätt kunna byta röret (det har samlat 60 år av skit) . Sen såg vi att det finns den där grejen runt om.
Jag misstänker att vår är också av eternit efter forskning. Men då kan vi inte såga i den. Och som syns på bilden så går den väldigt långt ner i köket. Så vi kan inte bli av med den ? 😭Richard_F skrev:
Vi har också ett hus från 60-talet. När jag renoverade köket så drog jag ny kanal genom vinden och ut genom taket. På vinden var den gamla kanalen i eternit hos oss men inte hela vägen ner i köket, jag flyttade vår ca 40 cm. Jag kan varmt rekommendera att montera en extern fläktmotor på vinden men antar ni redan köpt fläkten.
Jag var i den positionen förra året... Tips är att ta en mer noggrann titt på vinden ifall ni har samma bekymmer som jag hade med glesa skarvar i eternitkanalen så fukt och i värsta fall potentiell brand hamnade rakt i spånet...
Jag tog bort min kanal och gjorde en ny rakt igenom väggen. Notera att detta kräver ombesiktning samt att det kan kräva lov från grannar beroende på hur nära det är osv. Läs även på brandskyddsreglerna för om minnet är rätt behövs 30 cm brandsäkert material runt hela utloppet samt minst 100 cm uppåt.
Ta en titt i min tråd för lite bilder på hur jag gjorde...
https://www.byggahus.se/forum/threads/tata-skarvar-i-asbestkanal.545242/
Kolla vars skarvarna är på vinden. Med lite tur går det att lirka isär där och sen bara lyfta ut alla segment hela. Kanalerna köptes färdiga och byggdes inte på plats.
Edit: Om ni drar nytt rör snåla inte på dimensionen. Större rör ger lägre luftflöde och ljud. Jag körde på 250mm om minnet är rätt.
Jag tog bort min kanal och gjorde en ny rakt igenom väggen. Notera att detta kräver ombesiktning samt att det kan kräva lov från grannar beroende på hur nära det är osv. Läs även på brandskyddsreglerna för om minnet är rätt behövs 30 cm brandsäkert material runt hela utloppet samt minst 100 cm uppåt.
https://www.byggahus.se/forum/threads/tata-skarvar-i-asbestkanal.545242/
Kolla vars skarvarna är på vinden. Med lite tur går det att lirka isär där och sen bara lyfta ut alla segment hela. Kanalerna köptes färdiga och byggdes inte på plats.
Edit: Om ni drar nytt rör snåla inte på dimensionen. Större rör ger lägre luftflöde och ljud. Jag körde på 250mm om minnet är rätt.
Hej,Algol skrev:
Jag var i den positionen förra året... Tips är att ta en mer noggrann titt på vinden ifall ni har samma bekymmer som jag hade med glesa skarvar i eternitkanalen så fukt och i värsta fall potentiell brand hamnade rakt i spånet...
[länk]
Tack för ditt svar. Det ser exakt ut som dig upp i vinden. Tyvärr har vi spisen mot innerväg, som leder till vardagsrum, så låter väldigt krångligt att dra ny slang som leder ut. Edit : antar att du menade i vinden nu när jag läser din tråd haha.
Frågan är , hur gör man med kanalen? Ska man hellre sätta fast den mot väggen med en planka under som den ligger på?
Vi ville ju också byta ut röret för den är väldigt skitig men nu när vi vet att det är asbest är det inte mycket vi vågar oss på. 😅
Köket är samma brandcell som fläkten och därför "räcker" det med en mjuk spiralslang. Men så fort du kommer igenom innertaket till vinden blir det en annan brandcell och så ska det vara spirorör och isolerat med minst 30mm brandklassad och nätad isolering (eller motsvarande). Jag är inte expert på detta utan glad amatör.Palliwow skrev:
Hej,
Tack för ditt svar. Det ser exakt ut som dig upp i vinden. Tyvärr har vi spisen mot innerväg, som leder till vardagsrum, så låter väldigt krångligt att dra ny slang som leder ut. Edit : antar att du menade i vinden nu när jag läser din tråd haha.
Frågan är , hur gör man med kanalen? Ska man hellre sätta fast den mot väggen med en planka under som den ligger på?
Vi ville ju också byta ut röret för den är väldigt skitig men nu när vi vet att det är asbest är det inte mycket vi vågar oss på. 😅
Bäst är att prata med lokala sotaren innan du börjar för när det är klart måste dom besikta lösningen och verifiera att det finns renslucka, korrekt isolering osv. För mig kostade besiktningen strax över 2000 kr men gick mycket smidigt utan konstigheter och jag fick support innan så jag kunde göra det så enkelt som möjligt.
Jag är inte med på hur du menar men jag såg inget sätt för mig att verkligen få det bra med original eternitkanal. Du kanske kan använda samma utgång i skorstenen på taket som idag men byta ut eternitkanalen hela vägen dit?
Jag drog ut genom väggen istället för att jag inte ville ha en 10m lång kanal i onödan samt att jag eventuellt i framtiden kan ta den takgenomföringen som tillluft eller ta bort den helt vid ventilationsbygge.
Eternit är inte kul, men fördel att din är målad, så är det mindre risk att den släpper fibrer. Bäst att bara försiktiga plocka isär och kasta det som finns.
Hur långt är det i sida där röret kommer upp, till skorsten?Palliwow skrev:
Vi var uppe i vinden och såg att den är vinklad och går in i skorstenen. Så vi blev väldigt fundersamma på hur vi löser det framåt. 😅 Vi kommer ha spisen på samma ställe så vi behöver inte flytta på röret . Det är mer att vi trodde vi skulle lätt kunna byta röret (det har samlat 60 år av skit) . Sen såg vi att det finns den där grejen runt om.