Igår så slutade ventilationen i huset att fungera efter att köksfläkten som styr allt stannade...
lägger upp en bild på modellen:
nex26s.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Satte i en ny säkring och vred den lilla vreden upp och brände den igen, och samma sak ifall jag vrider den neråt

Det enda som fungerar är belysningen i den.

Tog ner plåten med kunde inte se att något var bränt eller så förutom en liten glassäkring som var
sönder...
10863708_10152902095398866_776775669_n.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har ni några tips eller ska jag ringa en elektriker på måndag som min fru sa innan jag fick en stöt så att skruvmejseln flög iväg?

Prova med att koppla bort kondensatorn.

En polare säger att kolen i motorn kan vara slut?

Vad händer om jag kopplar bort kondensatorn?

Är du säker på att det är en fläkt och inte bara en kåpa som styr en fläkt på vinden eller taket? Det finns även varianter där det sitter en köksfläkt plus ett aggregat på vinden. Det kan ju vara det som krånglar eftersom du skriver att köksfläkten "styr allt annat".

Det är en alliancefläkt så du har säkert nåt mer på vinden eller på taket som kan vara boven.

ok, men den på vinden ska gå hela tiden, även när vreden är rakt till vänster...men nu går säkringen bara då jag vrider på den upp eller ner...misstänker något i själva reglaget eftersom den gick sönder då jag vred upp den till "3" igår

På dina bilder ser man inte vad vredet är kopplat till. Kan du ta en bild på det?

Det sitter en transformator i fläktkåpan för reglering av motorvarvet på takfläkten. Motorn i takfläkten brukar vara en enfas asynkronmotor med kondensator. Någon kolborstmotor av allströmstyp tror jag inte man använder i dessa sammanhang. Brytaren kopplar om mellan olika uttag transformatorn som troligtvis är av sparkopplad typ. Det finns även spjällmotorer.

Koppla lös kabeln till motorn och mät resistans mellan trådarna och till jord med en multimeter.

JLov skrev:
Koppla lös kabeln till motorn och mät resistans mellan trådarna och till jord med en multimeter.
En sådan märning av jordfel kan visa på ett fel. Men för att få fram vissa jordfel behövs en isolationsprovare som är en resistansmätare som har mätspänningar på 250 till 1000 v ibland mer. Där väljer man en provspänning som ligger över driftspänningen och ser om man får "överslag" till jord. Sedan finns speciella motorprovare som kan visa fler feltyper i en elmotor.

När det gäller fläkten så gör transformatorn att fläkten går på lågvarv när reglaget står på minimiläget för att ge grundventilation av huset. När man sedan lagar mat ökar man varvtalet på motorn och i vissa fall finns det en extra " boosterfläkt" i spiskupan.

Redigerat:
Absolut vore det bättre med en isolationsprovare och en induktansmätare men dessa instrument brukar inte finnas hos gemene man. Multimeter däremot är något som alla borde ha. Kan man mäta fram kortis på lindningarna eller jordfel med multimetern så behövs ju inte dessa instrument.

Mät alltså resistansen över lindningarna och mot jord. Det ska vara oändligt mot jord.
Mellan lindningarn ska det vara lika och inte kortslutet eller oändligt.

Denna mätning kan bara påvisa kraftiga fel inte friskförklara motorn.

• Gilla
Tobbe_3
  • Laddar…
Att jag skrev så beror på att felet visar sig när reglget står i dom högre fartlägena. Då är spänningen på motorn högre.

Hittade några säkringar till som jag provade mig fram med...

Då jag har i läge 1 och 2 händer ingenting men i läge 3 så går fläkten i 2sekunder innan säkringen far

Måste vara något i själva köksfläkten då jag vet att sånna reglage brukar gå sönder på bilar så att man bara har ventilation i högsta fart på fläkten?

Att jämföra med bilar går inte eftersom det troligtvis är ett motstånd som kopplas in vid lågvarv alternativt någon elektronikmodul med pulsbreddmodulering. Motortypen är en likströmsmotor med kolborstar i bilen medans fläkten har en enfas asynkronmotor som i fösta hand har ett frekvensberoende varvtal men som tvingas gå med stor eftersläpning p.g.a låg spänning från transkformatorn i läge 1 och 2. Denna lösning är en dålig och ineffektiv lösning för motortypen som mest används vid fläktdrift ihop med småmotorer. För likströmsmotorn är det däremot en utmärkt för varvtalsreglering.

Vid större asynkronmotorer används idag nästan uteslutnde frekvensomriktare för varvtalsreglering. Den lösningen är den optimala för motortypen.

Redigerat:
Det har nästan löst sig!

Klättrade upp på taket och tittade till frånluftsfläkten...från den gick en vanlig stickpropp ner i ett uttag som va helt svartbränd... drog upp en skarvsladd på taket och kopplade fläkten direkt på den... och den brände säkringen igen.

Det är alltså frånluftsfläkten som gått sönder...konstigt för att den snurrar lätt när man snurra den för hand...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.