11 283 läst ·
21 svar
11k läst
21 svar
Köksbord i björk
Sida 1 av 2
Är på jakt efter ett köksbord i massiv björk. Vill ha en väldigt enkel modell, skiva och 4 ganska tjocka ben inget onödigt lulllull. Det ska finnas plats för 6 stolar. Till detta sökes även björkstolar med sits och rygg av flätad svart väv. Någon som vet någon möbelkedja som har detta?
Stolab har en stol med flätad svart sadelgjord i rygg och sits, ytterst enkel och stilren modell som heter "Allegro" det finns även ett supersnyggt bord med samma namn utan krusiduller som passar utmärkt ihop med stolen.
MVH/Christina.
http://www.stolab.se/
MVH/Christina.
http://www.stolab.se/
Tyvärr inte, vi köpte våra köksmöbler från Stolab för 12 år sedan och därför visste jag att dom är bra på björk, vi valde ett slagbord i oljad björk med stol "lilla Åland" och iom. att det är klassiker så håller dom än i denna dag, bra dessutom med den oljade varianten, bara att slipa lätt och olja in med linolja/terpentinblandning och bordet är som nytt igen.
Men här nedan ska du få en länk till ett
snyggt bord, på hemsidan är det i lönn så det ser nästan vitt ut men jag har sett det i bok eller björk, jag minns inte riktigt vilket, och det var bara så snyggt, det ser exakt ut som du beskrev ditt önskebord
tror inte att de har stolar med svart sadelgjord dock men attans snygga stolar i andra varianter har dom
Säkert inte det billigaste bordet men definitivt ett som håller stilen.
MVH/Christina.
http://www.dan-form.dk/
PS: Glömde att nämna att bordet heter "N40" /DS.
Men här nedan ska du få en länk till ett
MVH/Christina.
http://www.dan-form.dk/
PS: Glömde att nämna att bordet heter "N40" /DS.
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Hejsan!!
Jag måste hålla med om att Norden från Ikea är ett kanonbord. Det var den första möbel vi köpte när vi flyttade till vårt hus i somras!
Det finns i två olika storlekar: för 8-10 personer 2750 kr (denna har vi) och för 4 personer 745 kr. Det finns även en rund variant med plats för 4-6 person 2195 kr.
Jag måste hålla med om att Norden från Ikea är ett kanonbord. Det var den första möbel vi köpte när vi flyttade till vårt hus i somras!
Det finns i två olika storlekar: för 8-10 personer 2750 kr (denna har vi) och för 4 personer 745 kr. Det finns även en rund variant med plats för 4-6 person 2195 kr.
Det var väl ett bra tips, har kollat in "Bruno" och den är ju en i det närmaste exakt kopia av "Allegro" där kan man säkert spara en del pengar under förutsättning att ytbehandling stämmer med önskemålen.Linska skrev:
Till Stolabs fördel får man väl säga att där kan man välja vilken ytbehandling man vill ha, åtminstone kunde man det för 12 år sedan, fast den valfriheten kostar säkert en liten slant och den kan man ju istället lägga på bordskostnaden om man hittar nåt man verkligen gillar
//Christina.
Tycker jag med ;D, vi har iof. valt "klassiker" som Carl Malmstens "Lilla Åland" och till det slagbordet "Björka" så dom är väl aldrig särskilt moderna men å´andra sidan aldrig omoderna hellerFredrik_J skrev:
Men det bästa tycker jag ändå är, förutom att "lilla åland" är den bekvämaste pinnstol som finns även utan dyna, det oljade utförandet för trots 2 barn och 12 års daglig användning utan skyddande dukar så ser vårt bord lika fint ut idag som när det var nytt, bara att slipa lite eller mycket beroende på hur många bestickmärken det finns för tillfället(när barnen var små
//Christina.
Vi var runt till möbelaffärer i helgen och brände pengar. Allegro 1600 x 880 med en iläggsskiva: 7 900 kr, oljad, såpad eller lackad björk. Just nu är det kampanj på Lilla åland: 1300 kr i oljad björk eller svart bets. Men den lackade kostar som vanligt 1600.robbin skrev:
En större modell av bordet (1900 x 880 med två iläggsskivor) går på runt 10 kkr. De flätade svarta stolarna tror jag gick på runt 1100. Är man på jakt efter ett billigt bord får man nog leta vidare...
Hmm... det är ju iof. mycket pengar, men..... funderar ibland på om det, förutom sängen, finns några möbler i huset som används mer frekvent än köksbord och stolar och dessutom till det mestaBoD skrev:
De flesta verkar ju tycka att det är rätt OK att lägga en hel del pengar på "fina soffgruppen och v-rumsbordet" så egentligen så borde ju ett dagligt använt köksmöblemang ha minst lika hög prio.
Om man sen har en yta som tål även barnens aktiviteter och som lätt kan fräschas upp igen så kanske det kan få kosta en liten slant.
Ingetdera är ju rätt eller fel utan man måste ju prioritera själv naturligtvis, det var bara en tanke som slog mig
Det tristaste med att ha ett bord som håller i evighet både stil och utseendemässigt är ju att man aldrig har något vettigt skäl att motivera ett byte, annat än att det skulle vara kul med nåt nytt :
//Christina.
Håller med. Har en köksgrupp i ek för 16000 spänn. Det är egentligen de enda möbler vi äger som förmodligen kan gå i arv....byggimpert skrev:Hmm... det är ju iof. mycket pengar, men..... funderar ibland på om det, förutom sängen, finns några möbler i huset som används mer frekvent än köksbord och stolar och dessutom till det mesta
De flesta verkar ju tycka att det är rätt OK att lägga en hel del pengar på "fina soffgruppen och v-rumsbordet" så egentligen så borde ju ett dagligt använt köksmöblemang ha minst lika hög prio.
Om man sen har en yta som tål även barnens aktiviteter och som lätt kan fräschas upp igen så kanske det kan få kosta en liten slant.
Ingetdera är ju rätt eller fel utan man måste ju prioritera själv naturligtvis, det var bara en tanke som slog mig
Det tristaste med att ha ett bord som håller i evighet både stil och utseendemässigt är ju att man aldrig har något vettigt skäl att motivera ett byte, annat än att det skulle vara kul med nåt nytt :och det håller ju inte, inte ens för en själv
.
//Christina.