Ska du ändå byta köp en med diskmaskinsavstängning, kanske du vill ha en bänkdiskmaskin i stugan senare och då är det bra att det är förberett.

Claes Sörmland
Krilleman Krilleman skrev:
1295:- för en ny FMM med DM-avst på Bauhaus.
[länk]
Är det där inte en sån där kökskran man får tvinga både kall- och varmvatten med rimligt flöde ur med våld? Den kämpar emot när man försöker få vatten ur den. Jag tror det ses som en feature för produkten men i min värld är det bara ett irritationsmoment.

Krilleman
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Är det där inte en sån där kökskran man får tvinga både kall- och varmvatten med rimligt flöde ur med våld? Den kämpar emot när man försöker få vatten ur den. Jag tror det ses som en feature för produkten men i min värld är det bara ett irritationsmoment.
Vanlig blandare i allmännyttans bostäder.

Jag har tre här hemma.

Våld?

Claes Sörmland
Våld?
Att man aktivt måste hålla den för att få ut högt flöde eller ordentligt varmt eller kallt vatten. Släpper man den går den tillbaka i lågflödesläge med ljummet vatten. Mycket irriterande.

Krilleman
Nej, inte på denna.
Att man aktivt måste hålla den för att få ut högt flöde eller ordentligt varmt eller kallt vatten. Släpper man den går den tillbaka i lågflödesläge med ljummet vatten. Mycket irriterande.
FMM har den varianten i sortiment och jag finner den också irriterande.

Men den går ju att köpa utan eller ta bort funktionen genom att lyfta på handtaget.

Mycket vanligare med denna funktionen på Gustavsberg.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Krilleman
A Aprikos skrev:
Jag köpte en sån här idag, länk nederst.
Helt ny, 500kr.
Den borde passa?

Kan man installera den själv om man är någorlunda händig?

[länk]
Klart det går!

Hur ser installationen ut undertill, vilka kopplingar sitter där?

Som redan nämnts kan även hålet i diskbänken eventuellt vara för litet.

Installationsanvisning:
https://www.rskdatabasen.se/infoDocs/MONT/MONT_9_8317889.pdf

Det du pratar om är en inställnings grej.
Skruva av locket och skruva in fjädrarna i ändläge så är den som en vanlig blandare.

A Aprikos skrev:
Jag köpte en sån här idag, länk nederst.
Helt ny, 500kr.
Den borde passa?

Kan man installera den själv om man är någorlunda händig?

[länk]
Vad är det för dimension på blandaren du har idag, och vad är det för mått på den nya?

A Andy78 skrev:
Vad är det för dimension på blandaren du har idag, och vad är det för mått på den nya?
Ja det vet jag inte riktigt

Pipen kan även den behöva nya gummiringar:

[länk]
Efter många år med hårt vatten kan de rörliga ytorna innanför pipen (när den vrids fram och åter) bli så nötta att inte nya packningar där hjälper. Men det är då bara kvarvarande vatten i pipen, som rinner ut, inget fortlöpande läckage. Jag bytte tillbaka till vanlig tvågreppsblandare i sommarstugan, inga keramiska tätningar och insatser att demontera inför kallställning på vintern!

• Gilla
Hallonbåten
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.