Temperaturvredet på min köksblandare är inte centrerat i förhållande till "vattenpipen". Har försökt hitta manualer på nätet, tror blandaren heter Mora Temp ESS High Lux.

Bifogar två bilder där vred och pip är maximalt vänster resp. höger. Jag är alltså nöjd med pipens "arbetsområde" men vill ha vredet mer åt höger så det blir centerat. Någon som vet hur jag kan justera detta?

Ursäkta min dåliga terminologi, har ingen aning om vad delarna heter men jag hoppas ni förstår via bilderna :-)

Köksblandare med temperaturvred till vänster om centrerad vattenpip på diskbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Köksblandare med temperaturvred till vänster och utloppsrör rakt upp.
Skapa konto

Se sidan 33 i detta dokument.

Tusen tack!
På bilderna ser det ut som att det ska vara så som jag har det och att det inte går att justera. Inställning av hetvattenspärr minskar väl endast hur långt jag kan föra spaken åt vänster (mot det varma)

Problemet är att jag måste ha spaken väldigt långt ut till vänster för att få ljummet vatten, men jag får kanske leva med det :-)

Diagram över inställning av spaken på en Mora Temp ESS med vinkelmarkeringar för temperaturområden.
Skapa konto

tommib
Det där är en funktion hos de flesta nya blandare (mina nya FM Mattson har samma). Syftet är att spara energi genom att i mittenläget ge dig kall(ish)vatten. Jag stör mig otroligt mycket på det men det är inget att göra.

Det finns blandare utan denna funktion, det gäller bara att se upp när man köper/beställer blandare.

och vredet för diskmaskinavstängningen ska peka framåt? Det kanske skiljer från blandare till blandare men jag vill ju gärna ha det åt höger. Då kommer väl resten bli annorlunda också.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.